נהגים מתווכחים מדי פעם בנושאים הקשורים למהירות הרכב כגון:
- האומנם המהירות המרבית המותרת בארץ מתאימה לכבישים ולמרחקים שבה?
- האומנם המהירות המותרת היא תמיד המהירות המרבית ?
- האומנם שכלולים מתקדמים כגון A.B.S מאפשרים לעצור רכב ״על המקום״?
- האומנם מרחקי העצירה של הרכב עולים ביחס ישיר למהירות הנסיעה?
- האומנם המהירות המופרזת גורמת לתאונות?
המסקנות הנכונות: - מהירות הנסיעה המרבית נקבעת בישראל ובמדינות אחרות על פי איכות הכביש והמבנה הטופוגרפי של הדרך.
- כבישי ישראל קצרים ומהירות מופרזת אינה מעניקה לנוהג בהם רווח זמן ניכר.
- כוחות הטבע אינם מאפשרים לבלום רכב ״על המקום״ ומרחקי העצירה אינם מתקצרים בזכות שכלולים טכניים כגון A.B.S או אחרים.
- מרחק-עצירה מחושב לפי ״מרחק-תגובה״ ו״מרחק-בלימה״. ״מרחק-התגובה״ תלוי ב״זמן-התגובה״, המתארך בגלל עייפות, שתיית אלכוהול, חוסר ריכוז ועוד…
- מרחק-הבלימה של הרכב מחושב לפי ריבוע מהירותו,ולכן ככל שנוסעים מהר יותר, כן גדל המרחק הנדרש לעצירת הרכב – הרבה יותר מן הגידול במהירות (עיינו בטבלה).
- מהירות מופרזת(מהירות מעל המהירות המרבית המותרת או מהירות שאינה סבירה בתנאי הדרך המסוימים) גורמת לתאונות רבות, ועוד יותר מכך היא משפיעה על חומרת הפגיעה בבני – האדם המעורבים בתאונה. (טבלה בראש העמוד)
ונשמרתם מאד לנפשותיכם ■