משה הוא אבי אבות הכרת הטוב, אפילו כלפי הדומם. במכות דם וצפרדע, משה נמנע מלהכות את היאור במטהו, כהכרת הטוב ליאור שהסתיר אותו כאשר היה בתיבה. במכת הכינים נמנע משה מהכות את האדמה שהסתירה בתוכה את המצרי אותו טמן משה בחול.
גם לצומח יש לנו הכרת הטוב. אנחנו נמנעים מהשחתת עצי פרי בזמן מצור על האויב, כי האדם עץ השדה לבוא מפניך במצור. על אחת כמה וכמה שיש לנו הכרת הטוב על פירות ארץ חמדה טובה.
בכל ערב שבת, היה הרב גוסטמן משקה את השיחים סביב ביתו בירושלים, כהכרת הטוב על כך שבזמן השואה, כאשר ברח פעם מהגרמנים שרדפו אחריו, הוא הסתתר בין השיחים שכיסו עליו וניצל. ועוד: מספרים על מפגש בין הרב אריה לוין לרב קוק ביפו, ויצא הרב לשוח בשדה, ור' אריה תלש בהיסח הדעת עלה מעץ סמוך, והרב קוק הצטער כל כך.
גם לחי יש לנו הכרת הטוב. לאחרונה הובאו כלבי יחידת 'עוקץ' לקבורה בטקס ממלכתי מלא. כלבים אלו הצילו את חיי חיילנו ומנעו מהם להיכנס למקומות ממולכדים בעזה, ובגופם ספגו את אש האויב. חז"ל דרשו שהסיבה שבגללה מצוה התורה לתת את הטריפות לכלב, היא כהכרת הטוב לכלבים שלא חרצו את לשונם בזמן יציאת מצרים.
קל וחומר שעלינו להכיר טובה לה'. כך הוא גם במצות ביכורים שקראנו עליה בשבוע שעבר. תכלית מצות הבאת הביכורים היא הכרת הטובה לה', על הארץ הטובה אשר נתן לנו ועל פירותיה.
יש תנועות 'הומניטריות' העוסקות במידה יתרה באסור 'צער בעלי חיים' שטוענות שמחקרים שמבוצעים על חיות מעבדה אסורות. ההסתכלות הזאת מצביעה על היררכיה הפוכה ביחס לשרשרת הבריאה. המחקר זקוק לבעלי החיים (ובמיוחד ליונים) כדי להבין תהליכים פיזיולוגיים, ולפתח תרופות וטיפולים לתועלת רפואת האדם. בעלי החיים נבראו עבור האדם, והאדם צריך לנצל אותם לטובתו. צריך להקדים את טובת האדם לטובת בעלי החיים. ואולם, אין הדבר מלמד על היתר גורף להתאכזר אל בעלי חיים ללא תועלת. בעלי החיים ניתנו לנו לצרכינו, אך הדבר לא סותר את מידת החסד הפשוטה הנדרשת בשמירה על שלומם של בעלי החיים.
ופה אנחנו מגיעים להכרת הטוב לבני האדם. על פי ההלכה הכרת הטוב היא ערך עליון, אבל יש להכיר טובה דווקא לאדם שמבחירה עשה לך טובה. והנה יוסף הצדיק הכיר טובה לאחיו אע"פ שהם התכוונו לרעה. הוא ניחם אותם ודיבר על ליבם שהמעשה הרע שהם עשו גרם טובה גדולה לו ולבני ישראל כולם. אתם חשבתם לרעה וה' חשבה לטובה.
הכרת הטוב מועילה לבריאות , כך הוכח גם מחקרית. הכרת הטוב גורמת להפרשת דופמין שנותן תחושת נעימות ושביעות רצון. בנוסף לכך נצפית ירידה בלחץ הדם, שיפור בשינה, ועלייה בחוסן האישי ובביטחון העצמי.
אז איך מאמצים תכונה זו? אפשר לחווט את המוח להחליף מחשבה שלילית ברגע של הכרת תודה, וכך לפנות מקום להולכה של נתיבים עצביים חדשים. להודות על הבית, העבודה, הבריאות, המשפחה, הכישרונות, כמה שניות של התמקדות בדברים החיוביים שקורים עשויים גם להועיל לבריאות. ו7החשוב ביותר הוא הכרת הטוב לריבונו של עולם.
פעם פגש הבעש"ט את בערל שואב המים ושאלו לשלומו, והוא השיב: "אוי רבי, נורא ואיום, כזה קור מקפיא בחוץ, אני צריך לשאוב מהנהר כשהמים קפואים, לקום בחושך, לסחוב עשרות ליטרים על הכתפיים, וכל זה בגילי, כשיש לי כבר נכדות נשואות'…למחרת פגש הבעש"ט את בערל ושאלו לשלומו, והוא השיב: "ב"ה רבי, חסד ה' עליי, למרות גילי המתקדם אני לא כמו הזקנים הבטלנים, אני קם השכם בבוקר, למרות הקור, רץ לשאוב מים מהנהר, עוזר קצת לילדים וחי בכבוד. ב"ה על החסד שעושה ה' עמדי'. אמר הבעש"ט: נגזר בשמים שבערל יהיה שואב מים, אבל איך יקבל את זה – כבר תלוי בו… ■