4 הסעיפים הראשונים פורסמו לפני שנה. בזמן איומי הסרבנות משמאל. לא נגעתי.
01
פרשת ויקרא שנקרא השבת עוסק בקורבנות. קורבנות זו התמסרות (התקרבות) מוחלטת לאידיאל מסוים. "אדם כי יקריב מכן קורבן לה'" (ויקרא א, ב), בבית המקדש אדם היה עובר תהליך של קירבה לקדושה דרך הקרבת הרכוש היקר לו ביותר – בעלי חיים, צומח ודומם.
02
ישנם סוגים שונים של קורבנות. הורים למשל מקריבים את זמנם, משאביהם ולפעמים אפילו את חייהם – למען ילדיהם; גם אם הילדים לא מתנהגים כפי שההורים רוצים; זו המוכנות למסור את עצמי לחלוטין למען משהו נצחי שיישאר הרבה אחרי שהגוף שלי כבר לא יהיה פה. זו גם הייתה ההקרבה של אסתר, שהייתה בזמנו מוכנה למסור את חייה – בעולם הזה ובעולם הבא – למען עם ישראל.
03
כאשר אדם מעמיד תנאים להקרבה שלו, למשל מתנה את המסירות שלו למדינה בכך שהיא תתנהל לפי רק מה שהוא חושב לנכון, מתברר שהוא לא באמת הקריב קרבן. הוא עשה דברים למען אינטרסים פרטיים שלו – משכורת, מעמד חברתי, דאגה לסביבתו הקרובה או אפילו למען התקדמות רוחנית אישית. ב"ה שקיימים ציבור בעם ישראל מוכנים להקריב מעצמם ללא תנאים מוקדמים; גם שמגרשים אותם מהבית וגם שלא מוצא חן בעיניהם מה שקורה במדינה. הם לא זוכים לכותרות ולא לתנאי פנסיה מפליגים, הם מקריבים מה שצריך כי הם מאמינים במשהו שגדול יותר מעולמם הפרטי.
04
אל חשש, לא אלמן ישראל. בטווח הקצר – למרות הכותרות המתלהמות, המציאות הישראלית מכריחה את כולם להקריב, ולו ולמען האינטרסים של עצמם; ביום פקודה המאד-קרוב תראו 99 אחוזי התייצבות (כאן טעיתי: הגיעו 150 אחוזי התנדבות..). לטווח הארוך – קמים דורות חדשים שממלאים את השורות ומוכנים להקריב ללא תנאים וללא איומים; ובעזרתם ובעזרת ה' ננצח.
05
למרות שפורים הוא חג שמח אנו מציינים את תענית אסתר בין השאר על כך שאסתר המלכה – למרות שהצליחה להושיע את ישראל – נותרה היא עצמה בבית אחשוורוש בסבל ובעינוי עד סוף חייה. כך חז"ל דורשים את מילותיה של אסתר: "'כאשר אבדתי אבדתי' – אבדתי בעולם הזה ואבדתי בעולם הבא". במילים אחרות ישנה מסירות נפש שאדם משלם מחיר גופני (עולם הזה), וישנה מסירות נפש גדולה עוד יותר שאדם משלם מחיר נפשי (עולם הבא) – למשל חוסר הכרה בפועלו עד יום מותו.
06
ישנו כיום ציבור במדינת ישראל שהוא המרדכי ואסתר של הדור שלנו; ציבור שלא כרע והשתחווה לאשליית השלום; שעומד זקוף קומה מול רוחות הרוע של הפרוגרס; ציבור שנמצא בכל תחום טוב במדינת ישראל – בלימוד תורה, בהתנדבות, בשירות הבטחוני, בהתיישבות, בתרומות כליה ובתפילות המוניות להשבת החטופים. ציבור שלמרות שנמצא בראש הנופלים, ממשיך להיות שנוא בידי אליטות-עבר מרירות; כפי שגם מרדכי היהודי היה בסופו של דבר "רצוי לרוב אחיו" ולא לכולם.
07
אבל זוהי בדיוק הנקודה! מהדמויות המופלאות הללו כל אחד ואחת יכולים ללמוד יהדות אמיתית מהי. אנו לא פועלים למען שכר בעולם הזה, וגם לא למען העולם הבא במובן של ציפייה לשכר רוחני או הכרה ממאן דהו. את הכסף, הלייקים והחיבוקים התקשורתיים – נשמור לאנשים אחרים שחיים למען רווח אישי. יהודי פועל רק לשם האמת; למען הקדוש ברוך הוא. ■