ישנם סוגים שונים של חלומות. אומנם בדרך כלל אין אנו מייחסים חשיבות לחלומות, אך ודאי החלומות שהתורה טרחה וכתבה לנו – להם יש משמעות מיוחדת ומשמעות לדורות. ישנם חלומות שעניינם להוציא אותנו מן המצב העכשווי ולהוביל אותנו קדימה אל עתיד טוב יותר. אדם שלא חולם, שלא מישיר מבטו קדימה, תקוע הוא בקשיי היום יום. נשאר הוא בחלום הרע מבלי אפשרות לצפות לחזון של התקדמות ושל התפתחות. מבט מוגבל ועכשווי שכזה חונק את החזון ועוצר את החיים. וכל מה שנותר לנו הוא רק לפתור את החלום.
חלום פרעה הוא חלק מאותה מגמת חלומות שהתורה מלמדת אותנו בספר בראשית. בחלום אברהם אבינו בברית בין הבתרים, מתוך חשכת הלילה, מתבשר הוא על הירידה למצרים ועל הכניסה לארץ והבטחתה. חלום יצחק וחלום יעקב, הרואה סולם עם מלאכים אלוקיים עולים ויורדים, יש בו גם ירידה וגם עליה. כך חלום יוסף על האלומות המשתחוות.
בפרשתנו חלום פרעה על שבע שנות רעב ולאחריהן שבע שנות שובע. החלומות נעים בין ירידה לבין עלייה, בין אור לבין חושך, אך דווקא מתוך כך מתקדמים קדימה אל עולם של גאולה, אל עולם טוב יותר.
ישנו מדרש המתאר את בריאת האור בששת ימי בראשית, שהאור היה כל כך גדול עד שאלוקים גנז אותו לעתיד לבוא. מבאר השפת אמת שפירוש הגניזה היא: חשיפה איטית ומבוקרת של האור הגדול הזה, ובכל זאת בכל פעם שמאיר אור "תיכף יורד עמו איזה הסתר וחושך". וכך מפרש הוא את חלומות פרעה שלאחר הפרות הטובות מייד עולות אחריהן הפרות הרעות, ולכן מסיק השפת אמת: "ולכן כשצריך האדם להשיג איזה הארה צריך מקודם לעבור על הסתרות חושך".
נמצאנו למדים דווקא מאופי החלומות שלכל התקדמות בחיינו ובחיי האומה צריך שיהיה שלב הקודם להתקדמות של עיכובים, בכדי להכין את אותה התקדמות. לכל חלום קודם קושי, בכדי לתת לנו נקודת ציון למה אנו צריכים לשאוף. גם בדורנו נמשיך לחלום וללחום, להאיר להתקדמות עמנו בכל תחומי ארצנו. חנוכה שמח.