לעיתים קורה שאנו מוצאים את עצמנו בשול הדרך. לפעמים זה מרצוננו, שעה שעצרנו להעלות או להוריד נוסע, או עקב תקלה ברכב. אך לעיתים אנו נאלצים לסטות אל שול הדרך בגלל רכב אחר או בגלל טעות שעשינו בנהיגה, כגון: מהירות מופרזת, עייפות, היסח דעת ועוד…
ירידה מאולצת היא לרוב עם שני הגלגלים הימניים בלבד.
אם השול סלול אספלט וגובהו כפני הכביש, ורק קו צהוב מפריד ביניהם, נבדוק את מצב התנועה בכביש, נאותת שמאלה וכשאפשר נחזור לנתיב הנסיעה.
אם השול נמוך מפני הכביש צריך להימנע ככל האפשר מלרדת אליו, ואם ירדנו, יש לחזור באופן מבוקר הרבה יותר.
כשהשול נמוך יותר או צר או עשוי מחצץ הבעיה קשה בהרבה.
מה ניתן לעשות?
- נרפה מדוושת הדלק ונמשיך לנסוע עד להאטת הרכב.
- אם צריך אפשר לבלום בעדינות. ברכב ללא ABS יש לבלום לסירוגין.
- יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים (אם הגלגלים שבשול קרובים מאוד לשפת הכביש, נתרחק קצת ימינה).
- נבדוק במראות האם ניתן לחזור לכביש ונוודא שאין רכב מולנו או מאחורינו.
- נפנה את ההגה שמאלה לכיוון הכביש כדי ליצור זווית מתאימה לגלגל הקדמי הימני, ומייד עם עלייתו ניישר את הרכב בנתיב הנסיעה.
חשוב לדעת כי השהות בשול הנמוך עד לעלייה ממנו חזרה אינה נעימה כלל. השול הנמוך משובש ייתכן שיש בו אבנים או מהמורות. השול הוא מקום התמרורים ולפעמים כלי רכב עוצרים בו והולכי רגל נעים בו.
כדאי להאט לפני החזרה לכביש ובמידת הצורך – אף לעצור (נבדוק שאנו לא מפריעים לתנועת כלי הרכב הנוסעים בעקבותינו)
עלינו לזכור!
א. העצירה בשול הדרך מסוכנת מאוד. אנו עדים לתאונות קשות עם רכבים שעצרו בשול הדרך. יש להמשיך בנסיעה עד שנמצא מקום בטוח יותר.
ב. במקרה של תקר בצמיג, אין לעצור בשול הדרך. נמשיך בנסיעה איטית עד שנמצא מקום בטוח יותר.
ג. אם חייבים לעצור בשול הדרך (אין אפשרות להמשיך בנסיעה) צריך לנקוט בפעולות הבאות: - להעביר מייד את הנוסעים ברכב מעבר למעקה הבטיחות.
- לדווח למשטרה ולרכב גרר.
- להדליק אורות מצוקה.
- ללבוש אפוד זוהר.
- להניח משולש אזהרה מאחורי הרכב במצב שייראה מרחוק ולא יפריע לתנועה.
- להמתין לעזרה מעבר למעקה הבטיחות. ■