ירידה ועלייה משול הדרך

תמונה של אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

לעיתים קורה שאנו מוצאים את עצמנו בשול הדרך לפעמים זה מרצוננו, שעה שעצרנו להעלות או להוריד נוסע, או עקב תקלה ברכב. אך לעיתים אנו נאלצים לסטות אל שול הדרך בגלל רכב אחר או טעות שעשינו בנהיגה כגון: מהירות מופרזת, עייפות, היסח דעת ועוד…ירידה מאולצת היא לרוב עם שני הגלגלים הימניים בלבד.
אם השול סלול אספלט וגובהו כפני הכביש,ורק קו צהוב מפריד ביניהם, נבדוק את מצב התנועה בכביש, וכשיתאפשר נאותת שמאלה ונחזור לנתיב הנסיעה.
אם השול נמוך מפני הכביש צריך להימנע ככל האפשר מלרדת אליו, ואם ירדנו, יש לחזור באופן מבוקר הרבה יותר.
כשהשול נמוך יותר או צר או עשוי מחצץ הבעיה קשה בהרבה.
מה ניתן לעשות?

  1. נרפה מדוושת הדלק ונמשיך לנסוע עד להאטת הרכב.
  2. אם צריך אפשר לבלום בעדינות. ברכב ללא ABS יש לבלום לסירוגין.
  3. יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים (אם הגלגלים שבשול קרובים מאד לשפת הכביש, נתרחק קצת ימינה).
  4. נבדוק במראות האם ניתן לחזור לכביש ונוודא שאין רכב מולנו או מאחורינו.
  5. נפנה את ההגה שמאלה לכיוון הכביש כדי ליצור זווית מתאימה לגלגל הקדמי השמאלי, ומיד עם עלייתו ניישר את הרכב בנתיב הנסיעה.
    חשוב לדעת כי השהות בשול הנמוך עד לעלייה ממנו חזרה אינה נעימה כלל. השול הנמוך משובש יתכן שיש בו אבנים או מהמורות. השול הוא מקום התמרורים ולפעמים כלי רכב עוצרים בו והולכי רגל נעים עליו(למרות הסיכון הגדול).
    כדאי להאט לפני החזרה לכביש ובמידת הצורך – אף לעצור (נבדוק שאנו לא מפריעים לתנועת כלי הרכב הנוסעים בעקבותינו)
    עלינו לזכור!
    א. העצירה בשול הדרך מסוכנת מאד. אנו עדים לתאונות קשות עם רכבים שעצרו בשול הדרך. יש להמשיך בנסיעה עד שנמצא מקום בטוח יותר.
    ב. במקרה של תקר (פנצ׳ר) בצמיג, אין לעצור בשול הדרך. נמשיך בנסיעה איטית עד שנמצא מקום בטוח יותר.
    ג.אם חייבים לעצור בשול הדרך (אין אפשרות להמשיך בנסיעה)צריך לנקוט בפעולות הבאות:
  6. להעביר מיד את הנוסעים ברכב מעבר למעקה הבטיחות.
  7. לדווח למשטרה, לרכב גרר
  8. להדליק אורות מצוקה.
  9. ללבוש אפוד זוהר.
  10. להניח משולש אזהרה מאחורי הרכב במצב שיראה מרחוק ולא יפריע לתנועת כלי הרכב.
  11. להמתין לעזרה מעבר למעקה הבטיחות. ■

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו