בעלון לפרשת וארא התייחסנו לשלשה מצבי חירום: איבוד בלמים, האצה בלתי נשלטת והתפוצצות צמיג. בכתבה זו נעסוק במקרי חירום נוספים + הוראות תחזוקה.
א. תקר (פנצ׳ר)
במקרה של פנצ׳ר הנהג ירגיש בריחה של כלי הרכב לצדדים או ישמע רעשים לא רגילים.
מה ניתן לעשות ?
- לאחוז היטב בהגה ולשמור את כיוון התנועה בקו ישר.
- להאט ככל הניתן בעזרת הבלמים ותיבת ההילוכים.
- בכל מקרה יש לנסות לעצור את הרכב בשול הדרך במקום בטוח,(אין להעמיד את הרכב על השול בצמוד לכביש). להדליק אורות חירום מהבהבים, ללבוש אפוד מגן, לצאת מכלי הרכב במהירות, להציב משולש אזהרה ולהחליף צמיג.
- עדיף לנסוע על הג׳אנט של הגלגל (החישוק עליו מולבש הצמיג), גם במחיר הרס הצמיג. לא לעצור על הכביש.
- לבדוק את כל צמיגי כלי הרכב ולהחליפם במידת הצורך.
ב. דימום מנוע (לא רצוני) באמצע הנסיעה
כלי רכב עלול להיכבות באמצע הנסיעה בשל מחסור בדלק או תקלה חשמלית/מכנית
מה ניתן לעשות ? - לנסות להשתלב ככל הניתן בימין הדרך, עם עדיפות לשול הדרך.
- להאט עד לעצירה מוחלטת בזהירות רבה.
- להדליק אורות חירום מהבהבים, ללבוש אפוד זוהר, לצאת מכלי הרכב במהירות, להציב משולש אזהרה, לעמוד בצד הימני של הדרך (עדיף מעבר לגדר ההפרדה ) ולהתקשר למשטרה.
- במידה ודימום המנוע מתרחש באמצע הנתיב ואין אפשרות לעצור בימין הדרך או בשול הדרך – יש להדליק אורות חירום מהבהבים, ללבוש אפוד זוהר, לצאת הכלי הרכב במהירות, להציב משולש אזהרה, לעמוד בצד הימני של הדרך (עדיף מעבר לגדר ההפרדה) ולהתקשר למשטרה בדחיפות על מנת לדווח על נתיב נסיעה חסום.
ג. מודעות להיבטים טכניים ברכב
על מנת למנוע, ככל הניתן, בעיות תפעוליות הקשורות בכלי הרכב, חשוב לזכור כי כלי הרכב הוא מכונה מורכבת הדורשת תחזוקה תמידית.
מה ניתן לעשות ? - יש לטפל בכלי הרכב על פי הוראות היצרן. במרבית הרכבים יש לעשות זאת אחת לשנה או מדי 15,000 ק״מ (המוקדם מבין השניים).
- חשוב לטפל ברכב במוסך מורשה.
- יש לבצע תחזוקה ע״י הנהג:
- בדיקת לחץ אוויר בצמיגים אחת לשבועיים.
- בדיקת המגבים(וישרים) והחלפתם בשעת הצורך.
- בדיקת צמיגים והחלפתם בשעת הצורך.
- בדיקת מפלס הנוזלים בכלי הרכב (שמן מנוע, שמן גיר, מים במצנן,ונוזלים הידראולים)
- להיות קשובים לכלי הרכב – רעשים חריגים,צריכת דלק חריגה, הידלקות נוריות אזהרה ועוד… ■