אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא וחיי שרה' היינו אומרים שיסודות הנצח של תורתנו מונחים כאן לפנינו, תחילה ייסודו של עם ישראל בבחירתו של אברהם אבינו ולאחר מכן ההבטחה על ארץ ישראל. כפי שבפרשה הקודמת מתנסה אברהם אבינו בעקידת בנו למרות ההבטחה שמזרעו של אברהם יצא עם ישראל, כך בנסיון קניית המערה בחברון הוא נסיון לאברהם שהובטחה לו כל ארץ ישראל וכעת אינו מוצא אפילו מקום לקבור את שרה.
יש בפרשיות אלו קריאת כוון מאוד ברורה לעמנו ולארצנו. המאבק העיקש על הזכות להיות עם ה' בארץ ה', מאבק שנמשך כל הדורות, עם עליות וירידות, מזכיר לנו מי אנחנו ומהיכן באנו, מזכיר לנו את השורשים המיוחדים שלנו. איננו עץ תלוש עם שורשים רכים שעומד ליפול בגלל כל רוח קטנה או גדולה. אנו עץ השתול על פלגי מים, המים המיוחדים של האבות והאמהות, שאפילו כל הרוחות שבעולם באות, אינן מזיזות אותו ממקומו!
כעת לסיפור: במפגש עם ניצולי שואה באחד הקיבוצים בדרום התבקשתי לדבר על השואה אך סרבתי כי איני ראוי לדבר בפני ניצולי שואה, גיבורים, מנצחים ומגשימים, על השואה, אך בקשתי לדבר על תקומתו של עם ישראל, הבאתי שני צילומים של עצים, אחד נראה שרוף ושחור ואחד ירוק ומלא ענפים ועלים. שאלתי האם יש סיכוי שהעץ השחור יהיה כעץ הירוק? ושאלה נוספת במה הדבר תלוי? קיבלתי תשובה בפסקנות, הכל תלוי בשורשים של העץ… שמחתי על התשובה. הסברתי שהעצים מסמלים את המצבים השונים של עם ישראל, אך יש לנו וודאות מוחלטת שגם בתקופה שהעץ נראה שרוף, גם בתקופה שהוא נראה שחור, יש לעם הנפלא הזה שורשים עמוקים וחזקים מאוד שהם האבות והאמהות שלנו ולכן העץ ישיל מעליו את השחור ויהפוק לעץ ירוק ופורח.
רבנו הרב צבי יהודה קוק זצ״ל היה חוזר ואומר שיש ציווי מדברי נביאים להתבונן בדרכי האבות והאמהות: 'הַבִּיטוּ אֶל צוּר חֻצַּבְתֶּם וְאֶל מַקֶּבֶת בּוֹר נֻקַּרְתֶּם, הַבִּיטוּ אֶל אַבְרָהָם אֲבִיכֶם וְאֶל שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם כִּי אֶחָד קְרָאתִיו וַאֲבָרְכֵהוּ וְאַרְבֵּהו״, מה המיוחד באבותם ובאמהות?
המיוחד בהם שה' בחר אותם שהם יהיו תחילה והמשך של עם ישראל שיחיה בארץ ישראל, הם היו בעלי תכונות יסוד קיומיות לדורות ולנצח. לכל אחד מצאצאיהם יש לו חלק ממשי מהם, אנו חלק מהם. אנו מחוברים לאבות ב DNA משותף.
בימים אלו נזכר בגדולתנו, נזכר בבחירתנו ובשורשנו, נזכר שאין אנו נלחמים על נוחיותינו ועל קיומינו הפיזי בלבד, אנו נלחמים את מלחמת ה', את מלחמתה של ארץ ישראל, את מלחמת תורת ישראל ועם ישראל. אנו נלחמים להכניע את החושך ולהאיר את העולם באור גדול ומכאן בעז״ה ודאותנו לנצחון על הרשעה, נתפלל שהנצחון יהיה ברחמים רבים. ■