אודי טנא | יועץ תקשורת ומנהל משברים, בעליה של חברת טנא תקשורת
עולמנו בכלל ועולם התקשורת בפרט עברו שינוי עצום בחודשים האחרונים, שבהם נגיף הקורונה נכנס לחיינו ביתר שאת. די היה לראות את גל הפיטורים של קולגות בחדשות 13 כדי להבין כי מצב התקשורת בכי רע. אף שכולנו ניזונים מהתקשורת לאורך כל השנה ובמיוחד בימים אלו, היה מרגש לראות בכלי התקשורת למיניהם את ההתגייסות למען האחר, אם בפינות מיוחדות לבעלי עסקים שנפגעו בקורונה, אם בהתגייסות כלי תקשורת וכתבים להושיט עזרה לנפגעים ועוד. אם תרצו, משבר הקורונה חייב את כלי התקשורת לחשב מסלול מחדש. להשקיע יותר בתוכן וברשתות החברתיות אגב שמירה על מסגרת תקציב ראויה שלא תפגע באיכות החומר המשודר. משבר התקשורת בראי הקורונה לא פסח גם על התקשורת המגזרית, שנאלצה לסגור את שעריה לתקופה ארוכה מאוד בלי להמשיך ולמלא תפקיד מרכזי כל כך בשיח היום-יומי של כולנו.
עלוני השבת לא הודפסו שבועות רבים, רבים יצאו לחל"ת, והעתיד נראה לוט בערפל. עם זאת יצרה הקורונה מציאות חדשה שבה הבינו בעלי עסקים רבים, ובהם גופי התקשורת, כי צריך ליצור תוכן מעט אחר בלי לפגוע באיכות המוצר.
עלוני השבת כבר נעשו מזמן לחלק חשוב מאוד מעולם התקשורת בכלל ושל הציבור הדתי בפרט. החשיפות, הסקופים ובעיקר גאוות היחידה שהביאו לכולנו גורמים לנו להבין כי התוכן המיוצר בתוך המגזר טוב ואיכותי דיו לפרוץ גם מעבר לגבולות השיח המגזריים.
בשבת זו אנו מציינים את הגיליון ה-500 של עלון גילוי דעת. מדובר בציון דרך משמעותי לאחד העלונים החשובים ביותר במגזר שיצרו מהפכה במגזר, ולא בכדי הוא הגיע למעמד כזה. כבר יותר מעשור שהוא נמצא איתנו כמעט בכל פינה והיה חלק מרכזי במהפכה הזו של עולם התקשורת הדתית.
השר אורי אורבך ז"ל אמר בזמנו "הטובים לתקשורת". הוא התכוון כנראה שמי שמוכשרים ילכו ויעשו מהפכה בעולם התקשורת הכללי, ותקוותו-נבואתו זו אכן התממשה ביתר שאת.
כיום כתבים רבים, יועצי תקשורת ודוברים גודשים את עולם המדיה ואינם מסתירים את הכיפה או את המטפחת שלראשם. כן, אפשר להיות אנשי תקשורת ולשמור על יראת שמיים ראויה. אורי אורבך ז"ל, כידוע, היה מבוגריה של ישיבת ההסדר בקריית שמונה. לנוכח גישתו של ראש הישיבה הרב צפניה דרורי הצמיחה הישיבה רבים מאנשי התקשורת שהשפיעו ומשפיעים על מהלכים רחבי היקף בציבוריות ובתקשורת הישראלית (גילוי נאות: כולל כותב שורות אלה).
עולם התקשורת אינו הולך להיעלם אלא רק לתפוס כיוון שונה. היה אפשר לראות זאת במערכות הבחירות האחרונות בארצות הברית ובישראל, שבהן שני המנהיגים הנבחרים, הנשיא טראמפ וראש הממשלה נתניהו, עקפו את השימוש בכלי התקשורת המסורתיים ויצרו לעצמם מעין כלי תקשורת עצמאיים בזכות הרשתות החברתיות. דרכן הם הצליחו להגיע כמעט לכל מצביע פוטנציאלי, ומהלך זה הוא שהוביל אותם בסופו של דבר אל תפקידם המיוחל.
הררי מילים כבר נכתבו על התקשורת, אבל כיום היכולת של כל אחד ואחת מאיתנו להיות אנשי תקשורת בעצמנו טמונה אך ורק בצילום התמונה הנכונה ובהעלאת הפוסט המדויק שייצור את הווירליות הנדרשת.
אם נרצה ואם לא, כל אחד מאיתנו הוא איש תקשורת, ולפיכך ראוי לתת לה את המקום הראוי בחיינו בשימת המסננים הנכונים.