מה ׳סוד׳ המסעות במדבר?
התחושה מקריאת המסעות בפרשתנו היא שבכל ארבעים השנה היינו בניידות בלתי פוסקת של פירוק והרכבה של מאהל השבטים במדבר. התורה הדגישה בפירוט רחב ודקדקני את סדרי המסעות, החזרות הרבות וההדגשה נראות מכוונות, כי אחרת התורה לא הייתה צריכה להדגיש את המילים ׳על פי ה׳׳ שבע פעמים רק בפסוקים שבפרשת בהעלותך ולחזור על תיאור המסעות ואופן החנייה גם בפרשתנו, בפרשת מסעי.
הפרשנים עמדו על התחושה הלא מוצדקת שנוצרת מקריאת הפרשה ברצף ואיזנו זאת בפירושיהם. רש״י כתב שמטרת ההדגשה ללמדנו על חסדיו של ריבונו של עולם ולפי חשבונו נסעו בסך הכל 20 מסעות במשך 38 שנה… לא נורא, בממוצע פעם בשנתיים… הרמב״ן ראה בתיאור המרובה את גודל האמונה והביטחון של עם ישראל בהקב״ה – שבכל מצב בין אם המקום נראה בעיניהם מתאים לחניה והענן לא נעצר, ובין אם המקום היה ראוי בעיניהם והענן נסע, שמו מבטחם בה׳ ועשו הכל ׳על פי ה׳׳, אך הוסיף וכתב ״והנה מכתב המסעות מצות השם היא מן הטעמים הנזכרים, או מזולתן ענין לא נתגלה לנו סודו״. מה הסוד? מסעותיהם וחניותיהם של ישראל במדבר היו חלק מתהליך ארוך הנדרש להכנתם לכניסה לארץ ולהתמודדות עם חיים לאומיים שלמים בארץ ישראל. גם הנפילות והניסיונות שבמדבר שייכים לתהליך זה של לקיחת אחריות על חיינו ועל חיי האומה בארץ ישראל. ההתבגרות הזו היא תנאי לכניסה לארץ. ההדגשה במסע החניות את המילים ׳על פי ה׳׳ ללמדנו שכל ׳מסע׳ בדרכינו הוא חלק מכל המסע הארוך של עם ישראל שמכוון ׳על פי ה׳׳ מן המסע הראשון עד ימינו אלו.