הרב גבי קדוש

פרשת שמיני תשפ"ב

בתחילת פרשתנו אנו קוראים על טרגדיה משפחתית ולאומית כאחד. באירוע השיא של חנוכת המשכן ארע אסון גדול בפטירתם של שני בני אהרון, טורחת התורה וכותבת לנו את תגובת אהרון אביהם: ״וידום אהרון״, מה רצתה התורה ללמדנו בדומיה זאת?
המפרשים הציעו פרושים שונים לפשר השתיקה הזאת. במדרש ספרא מובא שמשה אחיו של אהרון, מנחם אותו בכך שהוא ידע בידיעה מוקדמת שהמשכן יתקדש באירוע קשה אך חשב שזה יהיה או במשה או באהרון וכעת מסתבר שילדי אהרון גדולים מהם.
גישתו של הספרא הינה שכלית ומנומקת. אם המשכן חייב להתקדש בפטירת צדיקים אז דע לך שבניך צדיקים ומסרו נפשם על בנייתו. אמנם הצער גדול, אך יש כאן אידיאל ומסירות נפש למען דבר גדול שמקהה את הכאב, ולכן תגובתו של אהרון היתה דומיה.
פירוש בכיוון אחר לגמרי מתאר האברבנאל. מצבו הנפשי של אהרון כאשר קיבל את הבשורה המרה על מות שני בניו היתה הלם, הכחשה וחוסר רצון לקבל את הבשורה, לבו הפך כאבן. אהרון לא מבין את הסיטואציה עד כדי שנאלם דיבורו וכביטויו החריף של האברבנאל: ׳לא נותרה בו נשמה׳. אין מדובר כאן בהבנה שכלית אלא בתגובה רגשית של הכחשה והתעלמות, ומכאן באה הדומיה.
שני הפרושים ההפוכים מבטאים תגובות שונות לתופעת האבל, רחמנא ליצלן. יש הלוקחים את האבל למחוזות רוחניים וגבוהים, מגבירים את האמונה, את העשייה, מתרוממים ומתעלים. האבל גורם למינוף, עילוי וצמיחה, החיים מקבלים משמעות אחרת לגמרי, יודעים יותר להעריך את החיים. ויש הלוקחים את האבל למקומות של הלם, ויתור על ערך החיים, שיתוק וחדלון, החיים מפסיקים כי אין טעם חיים.
באה התורה ומלמדת אותנו שחלילה לנו מליפול ולשקוע באבל, אמנם בתחילה ״וידום אהרון״ אך אהרון הכהן ממשיך במלאכתו ובשליחותו, מרומם את שליחותו ותפקידו, מרומם את תפקידו בעולם ומגביה את החיים ואת משמעותם. בשורות טובות!

עוד במדור זה

וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

מאז‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬סדום‭ ‬ועמורה‭ ‬בעקבות‭ ‬מעשיהם‭ ‬הרעים‭ ‬והמושחתים‭, ‬הפכה‭…
תנור‭ ‬ואש‭ ‬בברית‭ ‬על‭ ‬הארץ

תנור‭ ‬ואש‭ ‬בברית‭ ‬על‭ ‬הארץ

הברית‭ ‬על‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬שכורת‭ ‬הקב‮"‬ה‭ ‬עם‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬בפרשתנו‭,…
ישועת‭ ‬ה‮' ‬שבסוכה

ישועת‭ ‬ה‮' ‬שבסוכה

בתקשורת‭ ‬היו‭ ‬קוראים‭ ‬לימים‭ ‬אלו‭ ‬בין‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬לסוכות‭ ‬‮'‬במעבר‭…
ראש‭ ‬השנה‭: ‬להיות‭ ‬לראש‭ ‬ולא‭ ‬לזנב

ראש‭ ‬השנה‭: ‬להיות‭ ‬לראש‭ ‬ולא‭ ‬לזנב

א‮'‬‭ ‬תשרי‭, ‬ראשיתה‭ ‬של‭ ‬שנה‭, ‬הוא‭ ‬התאריך‭ ‬המשמעותי‭ ‬בלוח‭ ‬השנה‭.…
ימים‭ ‬נוראים‭:‬ להיות‭ ‬ניצב‭ ‬מול‭ ‬עצמך

ימים‭ ‬נוראים‭:‬ להיות‭ ‬ניצב‭ ‬מול‭ ‬עצמך

בארבע‭ ‬מקומות‭ ‬בלבד‭ ‬בתורה‭ ‬מופיעה‭ ‬המילה‭ ‬‮'‬ניצבים‮'‬‭. ‬אצל‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭,…
כי‭ ‬תבוא:‭ ‬ענווה‭ ‬הקשבה‭ ‬והכרת‭ ‬הטוב

כי‭ ‬תבוא:‭ ‬ענווה‭ ‬הקשבה‭ ‬והכרת‭ ‬הטוב

המחלוקת‭ ‬שבה‭ ‬עמנו‭ ‬מצוי‭ ‬חוצה‭ ‬אותנו‭, ‬מפלגת‭ ‬ומגיעה‭ ‬לרמות‭ ‬קשות‭…
לֹא‭ ‬תוּכַל‭ ‬לְהִתְעַלֵּם

לֹא‭ ‬תוּכַל‭ ‬לְהִתְעַלֵּם

מאז‭ ‬בריאתו‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬הראשון‭ ‬התחבטה‭ ‬האנושות‭ ‬במטרתו‭ ‬ותכליתו‭ ‬של‭…
אלול‭ ‬תשפ"ד‭: ‬ חבית‭ ‬הדמעות‭ ‬וחבית‭ ‬התפילות

אלול‭ ‬תשפ"ד‭: ‬ חבית‭ ‬הדמעות‭ ‬וחבית‭ ‬התפילות

כל‭ ‬אחד‭ ‬מאיתנו‭ ‬אשר‭ ‬הולך‭ ‬לישון‭ ‬וחייב‭ ‬לקום‭ ‬בבוקר‭ ‬בשעה‭…
לראות‭ ‬ברכה

לראות‭ ‬ברכה

עם‭ ‬תום‭ ‬אחד‭ ‬עשר‭ ‬חודשים‭ ‬לשמחת‭ ‬תורה‭, ‬ מסתיימת‭ ‬כעת‭…
עקב‭: ‬ הגודל‭ ‬שבקוטן

עקב‭: ‬ הגודל‭ ‬שבקוטן

ישנה‭ ‬מילה‭ ‬מיוחדת‭ ‬שהתורה‭ ‬משתמשת‭ ‬בה‭ ‬בתחילת‭ ‬פרשתנו‭: ‬‮'‬עקב‮'‬‭, ‬פותחת‭…
בית‭ ‬מקדש‭:‬ מה‭ ‬חסר‭ ‬לנו‭?‬

בית‭ ‬מקדש‭:‬ מה‭ ‬חסר‭ ‬לנו‭?‬

בתחילתו‭ ‬של‭ ‬שיעור‭ ‬שאלתי‭ ‬את‭ ‬הנוכחים‭ ‬מה‭ ‬הדבר‭ ‬הקשה‭ ‬ביותר‭…
הסוד‭ ‬במסעות‭ ‬ישראל‭ ‬במדבר

הסוד‭ ‬במסעות‭ ‬ישראל‭ ‬במדבר

בקריאת‭ ‬המסעות‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬במדבר‭ ‬בפרשתנו‭ ‬חשים‭ ‬אנו‭ ‬שבכל‭…
פרשת פנחס- סבלנות‭ ‬אינה‭ ‬וותרנות

פרשת פנחס- סבלנות‭ ‬אינה‭ ‬וותרנות

שתי‭ ‬תכונות‭ ‬הפכיות‭ ‬יש‭ ‬בבני‭ ‬אדם‭: ‬הקנאות‭ ‬והסבלנות‭. ‬הקנאי‭ ‬לא‭…
‭  ‬D.N.A‭ ‬ישראלי

‭  ‬D.N.A‭ ‬ישראלי

אם‭ ‬היו‭ ‬שואלים‭ ‬אותנו‭ ‬מה‭ ‬המאפיין‭ ‬את‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬היינו‭…
פרה‭ ‬אדומה‭:‬ לדעת‭ ‬שאינך‭ ‬יודע‭...‬

פרה‭ ‬אדומה‭:‬ לדעת‭ ‬שאינך‭ ‬יודע‭...‬

בעולם‭ ‬המדע‭ ‬והדור‭ ‬המתועש‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬חיים‭, ‬קשה‭ ‬להבין‭ ‬כל‭…
לא‭ ‬שוברים‭ ‬את‭ ‬הכלים

לא‭ ‬שוברים‭ ‬את‭ ‬הכלים

תגובתו‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭ ‬על‭ ‬מחלוקתם‭ ‬של‭ ‬קורח‭ ‬ועדתו‭ ‬לא‭…