בימים אלו אנו מציינים שלושה אירועים משמעותיים ביותר בימי תקומת עמנו בעת החדשה: את יום הזכרון לשואה ולגבורה, את יום הזכרון לחללי מערכות ישראל ואת חג עצמאותנו. עדיין אווירת חג האביב ברקע והנה אנו נכנסים לעננת אבל וזיכרון על אחת מהתקופות הנוראות והמופלאות אשר שום שכל אנושי אינו יכול להכיל את מה שנעשה שם. גודל השנאה התהומית ליהודים אשר הביאה לאובדן ורצח אכזרי של ששה מיליוני יהודים [!!] ומתוכם מליון וחצי ילדים אין שום שכל, לב או רגש יכולים להבין ואף לא להכיל.
זוכרני שבאחד מימי הזיכרון לשואה ולגבורה ניסיתי לספור עד ששה מליון: אחת, שתים, שלש ארבע… ותוך כדי לחשוב על מישהו שאני מכיר, שהוא כעת לא מספר מתמטי אלא נשמה גדולה, מחייכת וחיה ופשוט לא הצלחתי להמשיך את הספירה…
השנה ימי זכרון אלו מקבלים משמעות מיוחדת בגלל המלחמה הנוכחית. השנאה התהומית של אוייבינו ומאידך נוספו לנו עוד מאות רבות של נופלים, קדושים וטהורים לרשימה. ובכל זאת שונה הדבר, ב"ה זכינו למדינה, זכינו לצבא, וזכינו לתקומה, או כפי שאמר ניצול השואה אביגדור נוימן הי"ו, עשו לנו לכמה שעות מעשה שואה, אך לןא ודשאה, אנו במלחמה ויש לנו יכולת להדוף ולנצח את הרשעים ימ"ש, כי ב"ה יש לנו מדינה.
פרשתנו, פרשת קדושים, פותחת בציווי החריג של 'קדושים תהיו' וגם אופן הציווי חריג בכך שהוא נאמר 'אל כל עדת בני ישראל'. כיצד ניתן לקיים ציווי זה של 'קדושים תהיו' ומדוע נאמרה פרשה זו בהקהל, לכל ישראל ביחד ולא באופן של מסירה ממשה לאהרון, לבניו, לזקנים ולכל העם? [עירובין נד]
התורה באה ללמדנו שהקדושה הינה ברת השגה לכל אחד ואחת מאיתנו, שלא יאמר האדם מה לי ולקדושה, קדושה שייכת לחסידי וקדושי עליון… לא, הקדושה היא בטבענו, בטבע של כל אחד מישראל, להיותנו עם קדוש המקודש בקדושה אלוקית, אך הדרך להגיע לקדושה עוברת רק דרך החיבור לכל עם ישראל, ולכן נאמרה פרשה זו בהקהל.
האלשיך הק' מפרש: 'והוא כי להיותו יתברך, בבא להזהיר את האדם על חסידות וקדושה לקנות רוח ונשמחה להדמות לבוראו יתברך, ראה, והנה, יש בני אדם, גם בני איש תועים מדרך השכל, באומרם, כי כל אדם ראוי וזוכה לזה… ויתרשלו על ידי כך מלעלות בסולם השלמות בתורה ומצוות והתנהג בחסידות. אך, לא כן הוא, כי אם, שאין איש מישראל שלא ישיג, אם ירצה לעלות בתורה וכשרון המעשה והתבודד בחסידות עד קדוש יאמר לו, על כן, להורות זה, ציוה יתברך יאמר 'דבר אל כל עדת בני ישראל… קדושים תהיו'.
זמנים אלו של ספירת העומר, ראוי שכולנו נתתאחד בהם. נתאחד להגברת הטוב בעולם ולחיסול הרשעה, נתאחד בזכרון הקדושים שמכוחם ובזכותם אנו כאן, נתאחד בהודיה לה' על הנס הנקרא 'מדינת ישראל'. נכיר ונוקיר את קדושינו, נשאף להיות ראויים לקדושה, מכח החיבור לכלל ישראל, נתחבר לקדושים הגיבורים הי"ד, נתחבר לקדושת החיים במדינתנו. ■