01
אנו נמצאים מספר ימים לפני חג מתן תורה. יש רגעים שבהם פצצת תאורה נורה לשמים האפלים ואזי הכל קופא, ולמספר שניות כל אחד מקבל תמונת מראה היכן הוא נמצא. יש רגעים בהיסטוריה שבהם כל אחד יכול לבחון את עצמו היכן הוא ביחס לשלמות? היכן הוא ביחס למעמד הר סיני?
02
מעמד הר סיני הוא רגע של אמת מזוקקת; "נעשה ונשמע"; חג שבועות הוא זמן טוב לבחון איפה אנחנו ביחס אליה. שבעת החודשים האחרונים הם סוג מעמד הר סיני מתמשך. תקופה של מלחמה אדירה, חיצונית ופנימית שבה המציאות מתחדדת ולא ניתן לברוח מהשאלה "האם אתה מאמין במתן תורה?"
03
ישנם מספר מעגלי בדיקה מה מקומנו ביחס להר סיני: כל בן אנוש בימים אלו צריך לבדוק האם הוא בעד ברברים רוצחים ואנסים או בעד העם היהודי? כל יהודי אמור לבחון את עצמו האם הוא מוצא עצמו בצד כוחות האופל של הפרוגרס או בצד כוחות האור של השמרנות? וכולם צריכים לעבור את מבחן מעמד הר סיני הגדול ביותר: האם אנחנו מיואשים ואיבדנו את האמון בטוב או שאנו יודעים ש"כל יום מפוצצת בת קול מהר סיני" ומספרת לנו ש"אנוכי ה' אלוקיך"?
04
התורה ניתנה במדבר. אם נתבונן בספר 'במדבר' נבחין כי הוא מאופיין בארבעה נושאים מרכזיים: א) סדר ושיטתיות – ספר 'במדבר' עוסק רבות בסדרי המחנה של עם ישראל: מבנה המחנה ביומיום, סדר התנועה, דגלי השבטים, הגדרה ממוקדת של תפקידים בפירוק כלי המשכן, נשיאתם והקמתם מחדש. קורבנם של נשיאי ישראל בפרשה שלנו (נשא).
05
ב) התמודדות עם מצבים לא שגרתיים – בספר הזה אנו מוצאים התייחסויות לתקלות ומצבים בעיתיים המתרחשים תוך כדי התנועה במדבר: חטא המרגלים, חטא קורח ועדתו, קברות התאווה, נדרי נזיר, סוטה, בנות מדיין וכו'.
06
ג) תנועה – רוב-רובם של מסעות עם ישראל במדבר מרוכזים בספר הזה. אם בסופו של ספר 'ויקרא' עם ישראל מצוי עדיין למרגלות הר סיני, הרי בספר 'במדבר' עם ישראל 'נותן גז' ו'חורש' את המדבר קדימה ואחורה בעשרות מסעות.
07
ד) מדבר – זירת ההתרחשות של כל המפורט לעיל היא בסביבה מאד לא סימפטית: אזור מדברי, שומם ורחוק מכל ציביליזציה. דווקא כאן בחר הקדוש ברוך הוא לגבש ולהנהיג את עמו בתחילת דרכו.
08
מי שמעוניין לקבל תורה זקוק לסדר ושיטתיות, למטרה ברורה ומוגדרת שאינה משתנה על פי אופנות חברתיות וסקרי דעת קהל; הוא גם אינו יכול לצפות לדרך 'סטרילית', הוא חייב להתמודד גם עם תקלות הצצות בדרך; לנוע קדימה ולא לקפוא במקום; ומעל הכל – קבלת תורה אמיתית מתרחשת 'במדבר', במציאות של שממה סביבתית. התורה ניתנה במדבר כי זהו המקום בו ניתן להפנות את המבט פנימה ולהתחבר לאלוקים. ■