שמירת מרחק

תמונה של אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

חובה על כל הנהגים והרוכבים לשמור על מרחק בין כלי הרכב. המרחק צריך להיות סביר, לאפשר עצירה בכל עת ולהימנע מתאונה.
לפי החוק אסור שהרווח יהיה קטן מהמרחק שאותו עובר הרכב בשנייה אחת במהירות נסיעתו, אך במציאות הרווח בין כלי הרכב צריך להבטיח זרימת תנועה חופשית, לאפשר לנהג שעוקף להיכנס לרווח זה ללא סיכון, ולאפשר נהיגה קלה ונינוחה.
כל אלה מחייבים רווח גדול יותר ולרוב זה אפשרי וקל.
זמן תגובה הוא:
פרק הזמן העובר מהרגע שבו ראה הנהג מצב חדש המצריך תגובה, ועד לרגע שבו הגיב. הדבר תלוי במצב הנהג ובמצב התאורה בנהיגה. זמן התגובה מתבטא במרחק שעובר הרכב בזמן זה – מרחק התגובה.
מרחק בלימה הוא:
המרחק שהרכב עובר מהפעלת הבלמים ועד לעצירה. מרחק זה מתארך בהתאם למצב הרכב והכביש.
כיצד מודדים את ה׳מרחק הסביר׳ שעליו מדבר המחוקק?
השיטה המקובלת היא ׳שיטת שתי השניות׳ – מבוססת על כך שהמרחק שעליו יש לשמור הוא המרחק שעוברים ברכב בזמן של שתי שניות לפחות (בימים גשומים – שלוש שניות).
כאשר הרכב שלפנים עובר עצם קבוע לצד הדרך (שלט, עמוד או עץ) מתחילים בספירה: עשרים ואחת, עשרים ושתיים, אם בתום הספירה עוד לא הגענו אל העצם הנבחר – הרווח מצוין. אם הגענו לעצם לפני תום הספירה – הרווח קצר ומסוכן.
אין צורך לנהוג ולספור תמיד. עם הזמן אומדן הרווח הנכון הופך להיות טבוע בדמנו. למרות זאת כדאי מפעם לפעם למדוד את הרווח בשיטת ׳עשרים ואחת, עשרים ושתיים׳.
לשמירת מרחק מהרכב שלפנים יתרונות רבים, נוסף על מניעת הפגיעה בו, כגון:
• הנהג נוהג באופן רגוע.
• בלאי הצמיגים והבלמים קטן.
• חוסכים בדלק.
• שדה הראייה גדול ורחב יותר.
• נמנע טלטול מהנוסעים והחפצים שברכב בזמן הבלימה.
• נצא לעקיפה בצורה בטוחה יותר
• נאפשר לרכב עוקף לחזור אל הנתיב הימני.
• נישמר מפני חפצים שעלולים ליפול מהרכב שלפנים.
• השמשה הקדמית לא תתלכלך ותיפגע.
נקפיד לשמור מרחק סביר, ונרוויח זמן ומרחק גדולים יותר לתגובה נכונה.

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו