לפני כמה שנים, התייחסנו לאיתור תקלות בנסיעה, לאחר ששמענו בצער עמוק ובזעזוע על התאונה המחרידה בכניסה לטבריה ועל מותם של רפאל אטיאס, רעייתו ושישה מילדיהם ז”ל בתאונה זו.
ממה שידוע עד עתה, ברור שהנהג גילה כי מערכת הבלימה של הרכב אינה מתפקדת ויצר קשר עם משטרת ישראל, דיווח על תקלה בבלמים ובקש לקבל עזרה מיידית לייצוב ועצירת הרכב.
על פי התוצאה מתברר כי הרכב נסע במהירות גבוהה והנהג לא הצליח לבלום את הרכב, חצה שטח הפרדה בנוי ובהמשך עבר על מעקה בטיחות, התדרדר לתהום ונשרף.
מה ניתן לעשות במקרה של תקלה בבלמים בנסיעה?
1. בנסיעה בירידות ארוכות חייבים להאט את מהירות הנסיעה. יש להשתמש בהילוכים, וגם ברכב אוטומטי יש להוריד הילוך- גם אם זה גורם לרעש מוגבר של המנוע.
2. בירידות יש לבלום את המהירות מדי כמה מאות מטרים בלחיצה נחושה על הבלם (לא יותר מחמש שניות) ואז לשחררו כדי לאפשר לו להתקרר.
3. אם הבלמים לא עוצרים את הרכב יש להוריד הילוכים וכן להרים את בלם היד בהדרגתיות (לא בחדות). אם המכונית תחליק בחלקה האחורי, יש לשחרר את בלם היד ולהפעילו שוב.
4. לאחר שהאטנו את מהירות הרכב יש לנצל את השטח שמסביב ולנסות למצוא מקום מפלט בטוח כגון: תלולית עפר או שדה פתוח.
5. אם אין מקום מפלט והפעולות שעשינו עד עתה לא עצרו את הרכב, יש לנסות להתחכך ולהיצמד עם דופן הרכב במלואו כולל הדלתות למעקה הבטיחות או גדר ההפרדה ולהמשיך בתנועה עד לעצירתו המוחלטת של הרכב.
כדאי לזכור:
1. חובה לטפל בבלמים עפ”י הוראת היצרן. אם מרגישים שינוי בבלימת הרכב (כגון: דוושת הבלם נמוכה מדי, בלם היד נמשך גבוה, נדלקה נורית הבלם) יש לפנות מיד וללא דיחוי למוסך הקרוב.
2. בכל מצב חירום או תאונה בדרך, אנו יוצאים משגרת הנהיגה, וכל יציאה משגרה גורמת להתרגשות ולתגובות מיידיות ולפעמים תגובות קיצוניות ולא נכונות. ניתן היום ללמוד ולתרגל מצבים אלה וכן לקבל כלים לנהיגה והתנהגות נכונה בשעת חירום.