צפורה פילץ
אני זוכה לגור בלב הר הזיתים מעל 20 שנה בבית אבן עתיק הצופה למקום המקדש. הר הזיתים כיום הוא בית העלמין היהודי העתיק ביותר שעדיין פעיל. בית הקברות החי הוותיק בעולם. מאות מצבות דוממות של אישים גדולים קבורים בהר בגלל הסמיכות למקום המקדש ומתוך ציפיה לתחיית המתים.
הר הזיתים הוא מקום מלא הוד המקפל בתוכו עבר, הווה ועתיד. מה הסוד המיוחד של ההר? מה הקשר בינו לבין הר הבית? וכיצד הר הזיתים קשור בקשר הדוק לחג הסוכות?
תולדות ההר מלאות הוד.
עבר: מנהג הגאונים בהושענא רבה
מפסגת הר הזיתים נשקף הר הבית במלוא הדרו וקדושתו. אך נשקפת משם גם כיפת הסלע העומדת במקום אבן השתיה. כאשר אני עולה עם קבוצות למצפה בפסגת הר הזיתים, אני זוכה לראות את את הר הבית במלוא הדרו, והלב כואב ובוכה על החורבן, אך מנגד מתעצמת הציפיה לבנין השלם. ניתן לראות את מילות התפילה שאנו מתפללים בפיסגה מקבלות משמעות עמוקה.
מנקודה זו ניתן להבין מדוע הגיעו גאוני בבל לאחר מסע ארוך ואיתם רבבות איש עד פסגת הר הזיתים לטקס רב רושם בהושענא רבה. הם נהגו להקיף את ההר שבע פעמים כפי שהקיפו את המזבח בזמן שבית המקדש היה קיים.
מנהג הגאונים נמשך עד ימינו. גם היום עולים בכל שנה יהודים רבים להתפלל בהושענא רבה בראש הר הזיתים. ועל כך נרחיב להלן.
אבל המנהג, כאמור, קדום. עדות למנהג הזה נמצאת בספר חסידים (שנכתב באשכז במאה ה12 או בראשית המאה ה13):
ורב היי (רב האי גאון) היה עולה בכל שנה לירושלים מבבל. והיה שם בחג הסוכות, כי היו מקיפין את הר הזיתים בהושענא רבה ז׳ פעמים, ואומרים מזמורים שסידר להם רב היי. ולפני רב היי היו הולכים כהנים מלובשים סריקון ומעילים, ואחריו העם והוא בתווך. ורחוק מאלה שלפניו מאה אמה וכן משל אחריו … (ספר חסידים סימן תרל).
ניתן לדמיין את המעמד המרשים של מאות אנשים המקיפים את הר הזיתים ומתפללים לחזרת השכינה למקומה. בשנים האחרונות יש חידוש של מנהג זה. בליל הושענא רבה מתאספים מאות איש במלון שבע הקשתות שנמצא בפסגת הר הזיתים, ומקיימים שם ליל לימוד גדול עם טובי וגדולי רבני הדור, באירוע המאורגן ע״י ׳קרן אביה׳. בסוף הלילה כולם יוצאים למצפה ומתפללים תפילת הושענא רבה מרגשת ועוצמתית.
התרגשות עצומה אוחזת בי בזמן אמירת הפיוט הנפלא להושענא רבה שחובר על ידי אלעזר הקליר (מגדולי פייטני ארץ ישראל שחי במאה ה7):
קול מבשר מבשר ואומר
אומן ישעך בא / קול דודי הנה זה בא מבשר ואומר.
בא ברבבות כתים / לעמוד על הר הזיתים מבשר ואומר.
גשתו בשופר לתקע / תחתיו הר יבקע מבשר ואומר.
דפק והציץ וזרח / ומש חצי ההר ממזרח מבשר ואומר.
קול מבשר מבשר ואומר.
עדות נוספת לקיום הושענות בהר הזיתים אנו מוצאים באגרת מהגניזה הקהירית מהמאה ה11:
וזה תמיד בקשתינו, כן במקדש מעט כן בהר הזיתים, בהיקבץ אחינו בית ישראל אל ירושלים בחודש תשרי הוא ירח האיתנים, לרצות אבנים לחונן עפרותיה, לסובב על השערים, להשתטח בתפילה ובתחנונים … וקנו הר הזיתים אשר עמדה השכינה עליו, ככתוב: ״וַיַּעַל כְּבוֹד ה׳, מֵעַל תּוֹךְ הָעִיר; וַיַּעֲמֹד, עַל-הָהָר, אֲשֶׁר, מִקֶּדֶם לָעִיר״ (יחזקאל יא). שלוש שנים מכרזת ואומרת שובו בנים שובבים, וייתנו כתף סוררת ולא שמעו ולא (הטו) את אוזנם. אז אמר אלך אשובה אל מקומי וגו׳, הוא המקום אשר נתפלל בו בימות החגים מול היכל ביום הושענא, ושם יברכו כל בית ישראל מדינה ומדינה קהילותיה זקניה נדיביה (משה גיל, ארץ־ישראל בתקופה המוסלמית הראשונה חלק ג׳, עמ׳ ,16 ).
הסיבה שהר הזיתים נבחר כמקום לתפילות אלה, מלבד הנוף המיוחד הנשקף ממנו, היא שזו התחנה האחרונה ממנה גלתה השכינה לאחר החורבן, על פי המדרש המובא באיכה רבה:
עשר מסעות נסעה השכינה: מכרוב לכרוב,ומכרוב למפתן הבית,מן מפתן הבית לכרובים,ומן הכרובים לשער הקדמוני,משער הקדמוני לחצר,מן החצר לגג,מן הגג למזבח,מן המזבח לחומה,מן החומה לעיר,מן העיר להר הזיתים.
אמר ר׳ יונתן: שלש שנים ומחצה עשתה השכינה יושבת על הר הזיתים, סבורה שמא ישראל יעשו תשובה. ולא עשו..וכיון שלא עשו תשובה, אמרה (הושע ה, טו): ״אלך אשובה אל מקומי״. (איכה רבה פתיחתא כה)
קרן אביה מארגנת היום פעילויות רבות ומגוונות בהר הזיתים. הקרן מעלה בכל שנה להר הזיתים עשרות אלפי עולים, ומארגנת שבתות תוכן, סיורים וערבי תרבות למשפחות שכולות, לפצועים, ללוחמים שיצאו להפוגה מן הקרב, ולקהל הרחב. כן מארגנת קרן אביה ארועים לט״ו בשבט, ל״ג בעומר, יום ירושלים ועוד. כל הארועים האלה נעשים באותו הר, הנקרא בתנ״ך הר הזיתים אשר על פני ירושלים מקדם.
המדרש מציין שהשכינה עזבה את מקום המקדש לכיוון מזרח, קדם. מעיון בפרקי התנ״ך בספר בראשית, אנו למדים שהתרחקות מהקודש היא הליכה קדמה, קרי מזרחה. אדם הראשון גורש מגן עדן למקום שנמצא מקדם לגן עדן: ״וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים.״ (בראשית ג, כד). קין שהרג את הבל גורש וישב בארץ נוד קדמת עדן. אנשי דור הפלגה בנו את מגדל בבל, לאחר שנסעו קדמה: ״וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.״ (בראשית יא, ב), ולוט התרחק מדרכו של אברהם על ידי הליכה קדמה לכיוון סדום: ״וַיִּבְחַר לוֹ לוֹט אֵת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן וַיִּסַּע לוֹט מִקֶּדֶם וַיִּפָּרְדוּ אִישׁ מֵעַל אָחִיו.״ (בראשית יג, יא).
במשך ימי הבית הראשון והשני לא היתה התיישבות בצד המזרחי של הר הבית, וזו הסיבה שהתפתח מערוץ הקדרון מזרחה בית עלמין יהודי גדול, שהרי אין קוברים מתים בתוך העיר.
כיום הכותל המזרחי של הר הבית עומד על תילו, אך הוא ריק מיהודים, ורבים אפילו אינם יודעים על קיומו. בפינה הדרום מזרחית ניתן לראות מספר לא מבוטל של נדבכים מימי הורדוס, ומעליהם בניה מאוחרת מהתקופה התורכית בעיקר. בזמן בית המקדש השני הכהן היה מוציא משער שושן שבכותל המזרחי את השעיר לעזאזל, ומכאן היה כבש שחיבר עם הר הזיתים כדי להוליך עליו את הפרה האדומה.
מדוע לא מתפללים בכותל זה? יתכן שטעם הדבר הוא שהערבים הקימו בצמוד לכותל בית קברות מוסלמי. יש ענין להראות נוכחות יהודית גם במקום זה, כדי לבטא את הצפיה לבנין המקדש מהמקום שבו גלתה השכינה.
הווה: התיישבות יהודית ברכס הר הזיתים
תהליך חזרת השכינה למקומה במקום המקדש פוצעת כמו שחר ואנו רואים המוני בני אדם כוספים למקום. ביטוי אחד לתהליך זה הוא התיישבות של יהודים בכל הרכס של הר הזיתים הצופה למקום המקדש. כיום יש ארבע נקודות התיישבות בהר הזיתים: בנקודה הצפונית של ההר נמצאת שכונת בית אורות, שליד ישיב בית אורות, ובה גרות למעלה מ40 משפחות, וכן פועלת במקום ישיבה מופלאה לבוגרי צבא, בסמיכות לשכונת א-טור. בפסגת הר הזיתים נמצא בית החושן שממנו ניתן לראות תצפית פנורמית על כל העיר העתיקה והר הבית. במתחם זה מתגוררות 12 משפחות בבתים שנגאלו ע״י עמותת אלע״ד – עיר דוד, בלב שכונת א-טור. זכיתי לקיים מספר אירועים משפחתיים בבית הכנסת שנמצא בקומה העליונה של בית החושן, שבו המתפלל רואה מולו את הר הבית, כמו קריאת התורה של בני בשבת בר המצוה שלו שהיתה מרגשת במיוחד. בצדו הדרומי של הר הזיתים נמצאות שתי שכונות צמודות: מעלה הזיתים ומעלות דוד, המונות יחד 140 משפחות בלב שכונת ראס- אל עמוד. ובמתחם שבו אני גרה יש שתי משפחות בלבד בכניסה לבית העלמין היהודי.
התיישבות יהודית ברכס הר הזיתים ובכל מזרח ירושלים הוא תהליך אדיר המתרחש לנגד עניינו ומקדם בצעדי ענק את בניינה השלם של ירושלים.
עתיד: חזרת השכינה למקומה דרך הר הזיתים
בסוכות אנו קוראים את ההפטרה המיוחדת העוסקת בגאולה העתידה:
ְיָצָא ה׳, וְנִלְחַם בַּגּוֹיִם הָהֵם כְּיוֹם הִלָּחֲמוֹ בְּיוֹם קְרָב. וְעָמְדוּ רַגְלָיו בַּיּוֹם-הַהוּא עַל-הַר הַזֵּיתִים אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי יְרוּשָׁלִַם מִקֶּדֶם, וְנִבְקַע הַר הַזֵּיתִים מֵחֶצְיוֹ מִזְרָחָה וָיָמָּה גֵּיא גְּדוֹלָה מְאֹד; וּמָשׁ חֲצִי הָהָר צָפוֹנָה, וְחֶצְיוֹ-נֶגְבָּה. ..וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא, יֵצְאוּ מַיִם-חַיִּים מִירוּשָׁלִַם, חֶצְיָם אֶל-הַיָּם הַקַּדְמוֹנִי, וְחֶצְיָם אֶל-הַיָּם הָאַחֲרוֹן בַּקַּיִץ וּבָחֹרֶף, יִהְיֶה. וְהָיָה ה׳ לְמֶלֶךְ, עַל-כָּל-הָאָרֶץ; בַּיּוֹם הַהוּא, יִהְיֶה ה׳ אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד. … וְהָיָה, כָּל-הַנּוֹתָר מִכָּל-הַגּוֹיִם הַבָּאִים, עַל-יְרוּשָׁלִָם וְעָלוּ מִדֵּי שָׁנָה בְשָׁנָה, לְהִשְׁתַּחֲוֺת לְמֶלֶךְ ה׳ צְבָאוֹת, וְלָחֹג, אֶת-חַג הַסֻּכּוֹת. (זכריה יד).
לעתיד לבוא תהיה רעידת אדמה בהר הזיתים והקב״ה ישפוט את הגויים על מה שעוללו לעם ישראל במשך הדורות. בסוף המלחמה כל העולם יכיר במלכותו הבלעדית של הקב״ה .
בהשראת נבואה זו , הכנו לפני מספר שנים פיספס בחצר של ביתנו שבו רואים מעיין שיוצא מבית המקדש וזורם לכיוון מזרח ומגיע עד ים המלח, שהופך להיות עמוס בדגים ועצי פרי על גדותיו. הנביא יחזקאל מתאר זאת כך : ״וְעַל־הַנַּ֣חַל יַעֲלֶ֣ה עַל־שְׂפָת֣וֹ מִזֶּ֣ה ׀ וּמִזֶּ֣ה ׀ כׇּל־עֵֽץ־מַ֠אֲכָ֠ל לֹא־יִבּ֨וֹל עָלֵ֜הוּ וְלֹֽא־יִתֹּ֣ם פִּרְי֗וֹ לׇחֳדָשָׁיו֙ יְבַכֵּ֔ר כִּ֣י מֵימָ֔יו מִן־הַמִּקְדָּ֖שׁ הֵ֣מָּה יוֹצְאִ֑ים״ (יחזקאל מז).
הר הזיתים הוא מקום בו העבר, ההוה והעתיד נושקים ומחוברים, ובו הצער על החורבן הופך לצפיה לגאולה שלמה. ■
הכותבת היא מורת דרך ומרצה על בית המקדש. מעבירה סיורים בהתיישבות היהודית במזרח ירושלים
052-5866384 TZIPORAH10@GMAIL.COM