נהגים דנים מדי פעם בשאלות הקשורות במהירות הרכב הרכב כגון:
1. האומנם המהירות המרבית המותרת בארץ מתאימה לכבישים ולמרחקים שבה?
2. האומנם המהירות המותרת היא תמיד המהירות המרבית?
3. האומנם שכלולים מתקדמים כגון A.B.S מאפשרים לעצור רכב "על המקום"?
4. האומנם מרחקי העצירה של הרכב עולים ביחס ישיר למהירות הנסיעה?
5. האומנם מהירות מופרזת גורמת לתאונות?
המסקנות הנכונות:
1. מהירות הנסיעה המרבית נקבעת בישראל ובמדינות אחרות על פי איכות הכביש והמבנה הטופוגרפי של הדרך.
2. כבישי ישראל קצרים ומהירות מופרזת אינה מעניקה לנוהג בהם רווח זמן ניכר.
3. כוחות הטבע אינם מאפשרים לבלום רכב "על המקום" ומרחקי העצירה אינם מתקצרים בזכות שכלולים טכניים כגון A.B.S או אחרים.
4. מרחק-עצירה מחושב לפי "מרחק-תגובה" ו"מרחק-בלימה". "מרחק-התגובה" תלוי ב"זמן-התגובה", המתארך בגלל עייפות, שתיית אלכוהול, חוסר ריכוז ועוד…
5. מרחק-הבלימה של הרכב מחושב לפי ריבוע מהירותו, ולכן ככל שנוסעים מהר יותר, כן גדל המרחק הנדרש לעצירת הרכב – הרבה יותר מן הגידול במהירות (עיינו בטבלה).
6. מהירות מופרזת (מהירות מעל המהירות המרבית המותרת או מהירות שאינה סבירה בתנאי הדרך המסוימים) גורמת לתאונות רבות, ועוד יותר מכך היא משפיעה על חומרת הפגיעה בבני – האדם המעורבים בתאונה. ■