בקול רב

אמת בכל מחיר?

הרב יוני לביא

הרב יוני לביא

דבורה, היא אישה נמרצת וסבתא לנכדים. יש לה תחביב שהוא גם כישרון: שידוכים. עד היום זכתה להביא אל מתחת לחופה 14 זוגות. לא מזמן פנתה אלי ובפיה שאלה מאתגרת:
״הרב, יש לי בחורה מקסימה שלפני חודש חגגה 30. הניסיון שלי מלמד שאם אעגל מעט למטה את הגיל ואגיד שהיא בת 29 יהיו לי לא מעט הצעות טובות עבורה. אך אם אגיד שהגברת בת 30 – איבדתי חצי מהן. אפשר להאשים עד מחר את הגברים: אתם בררנים, מתנשאים ומתעקשים ללא הצדקה שהבחורה תהיה צעירה מכם בכמה שנים. תכל׳ס, זו המציאות: אם אני משנה טיפה את הגיל שלה, הסיכוי שלי למצוא עבורה חתן ולהקים בית בישראל גדול פי כמה. מותר לי?״.
להפסיד עבודה?
ביקשתי ממנה להרהר בדבר ותוך כדי שאני חושב הגיעה אלי בוואטסאפ שאלה נוספת:
״שמי איתן ואני עובד כנהג מלגזה בחברת משלוחים. קרתה לנו תקלה. אחד הנהגים התנגש בטעות בערמת חבילות שהגיעו מחו״ל וייתכן שחלק מהמוצרים נשברו. מנהל המשמרת הורה להעביר הלאה את המשלוח כרגיל. התוצאה תהיה שהאנשים יקבלו את המוצר שהזמינו אך כשיפתחו את האריזה חלקם יגלו שהוא פגום. הם יפנו בתלונה ישירות ליצרן בחו״ל כדי שישלח להם מוצר חלופי, מבלי לדעת שהאשמה רובצת על כתפי חברת המשלוחים חסרת האחריות. אני בחור ישר שמשתדל לומר תמיד את האמת, אך ברור לי שאם אסרב לשתף פעולה עם התרמית יפטרו אותי ואאבד את מקום עבודתי. מה לעשות?״.
קיוויתי שהדילמות הסתיימו אבל כשיצאתי מתפילת מנחה פנה אלי יחזקאל ובפיו סיפור משלו:
״אשתי מאחרת כרונית. מאז שהתחתנו, אפילו פעם אחת היא לא הגיעה בזמן לאירוע. עד שהיא מסיימת להתלבש, להתאפר, להסתדר, לבחור נעליים, כובע, חגורה, תיק, עגילים, שרשרת, צמיד – הכול כמעט נגמר״. הוא נאנח עמוקות והוסיף ״הבעיה היא שלפעמים אנחנו מוזמנים יחד לחתונה ועד שהיא מסיימת להתארגן, אנו מפסידים את החופה ולפעמים גם את המנה הראשונה. האם מותר לי, כבוד הרב, לשקר לה בזמנים? למשל לומר לה שהחופה ב־19:30, כשבהזמנה כתוב 20:30? בסופו של דבר השקר הזה הוא גם לטובתה. היא מתוסכלת מזה שאנחנו מאחרים אבל לא מצליחה להשתנות...״.
יתרונות השקר
אין ספק ששקר הוא דבר שימושי מאוד. מי שיתעקש לומר את האמת בכל מצב, ימצא את עצמו לפעמים תקוע ויספוג ביקורת והאשמות. אך אם ירשה לעצמו שקר קטן פה ושם, יוכל בקלות להתחמק ולחסוך לעצמו הרבה כאב ראש. בשלוש השאלות הקודמות זה אף יותר מזה – יש כאן ערך חשוב שעומד בצד השני: הקמת בית בישראל, פרנסה בכבוד, שלום בית.
מצד שני, אנו יודעים שהתורה מאמינה מאוד באמת וסולדת מן השקר. חז״ל אומרים ש״חותמו של הקב״ה – אמת״ (שבת נה, ב) והכתוב מזהיר ״מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק״ (שמות כג, ז). שימו לב לניסוח החריג: לא רק שאסור לשקר, אלא שצריך להתרחק מן השקר. למה? הרי לא ראינו חיוב כזה אפילו באיסורים חמורים כמו גניבה או רצח. ייתכן שהסיבה לכך היא שקל מאוד לשַׁקר וקל מאוד גם להתמכר לשֶׁקר. לשקר יש גם נטייה להיות מדבק, ושקר ראשון הוא בדרך כלל רק מבוא לשקר הבא אחריו. בילדותי ראיתי סרט אמריקאי המספר על עורך דין ממולח שהפך את השקר לכלי העבודה המרכזי שלו. הוא השתמש בו בכל הזדמנות וקצר הצלחות. יום אחד החמיץ את מסיבת יום ההולדת של בנו בן החמש וכדרכו תירץ את הדבר בעזרת שקר. הילד המאוכזב סירב להאמין לו והביע משאלה שלמשך יום אחד אביו לא יהיה מסוגל לשקר. באורח קסם המשאלה התגשמה ועורך הדין המצליח קם למחרת בבוקר כשהוא אומר את האמת ורק את האמת. לחרדתו גילה שחייו קורסים לנגד עיניו. השקר הפך למרכיב כה בסיסי בהתנהלותו, עד שהתקשה לזוז צעד אחד בלעדיו.
איזון הערכים
אחד האתגרים הגדולים בחיים של אדם מאמין הוא מציאת האיזון הנכון בין ערכים מתנגשים. החכם באדם כבר קבע ״אל תהי צדיק הרבה״ (קוהלת ז, ט). ואומר על כך הרב קוק שגם את המידה הטובה ביותר צריך לקחת במידה נכונה. מי שידבק רק במידה אחת ויזניח את האחרות, יחטא בזה לאמת. כי האמת כוללת בתוכה את כל הערכים (איגרות הראי״ה קנח).
מה שעושה את העניין למורכב עוד יותר הוא שהכלל הזה נכון גם לגבי האמת בעצמה... לעיתים נכון לוותר גם עליה לטובת ערכים אחרים. כך עשה הקב״ה בכבודו ובעצמו כשדיבר עם אברהם ולא אמר לו לגמרי את האמת לגבי דברי שרה עליו: ״ואדוני זקן״ (בראשית יב, ח). מה הנוסחה הנכונה לכך? זוהי שאלת מיליון הדולר, ונראה שבכל מקרה מחדש צריך לבחון בלב ישר את הנסיבות ולמצוא את האיזון.
תנאי הקבלה לקוצק
לסיום, השבוע חל יום פטירתו של רבי מנחם מנדל מקוצק. הוא חרת על דגלו את מידת האמת והלך איתה עד הקצה. מספרים שכאשר יהודי ביקש להתקבל לחבורתם ערכו לו מבחן מיוחד. בהתחלה הודיעו לו בחגיגיות שהתקבל וערכו לכבודו מסיבה. במהלכה דאגו להשקות אותו בכמות רבה של יין עד שנרדם. למחרת כאשר הלה עוד היה הלום יין ושקוע בשינה, חבורת החסידים השכימה ממיטתה והלכה להתפלל. לאחר שחזרו הם פשטו את בגדיהם ונכנסו למיטות. מאוחר יותר כאשר מיודענו התעורר משנתו הם קמו בשנית יחד איתו והזמינו אותו ליטול ידיים ולהצטרף אליהם לפת שחרית.
כאן הגיע המבחן הגדול. האם אותו יהודי יתעקש ויגיד: ״רגע, אבל עדיין לא התפללנו שחרית. איך אפשר לאכול עכשיו ארוחת בוקר?! הרי זה בניגוד להלכה מפורשת בשולחן ערוך״ – הרי שהוא איש אמת וראוי להיות חלק מן החבורה.
אך אם יתקפל וייגרר, ויתרץ לעצמו שבקוצק יש מנהג אחר או שהוא רק אתמול הגיע ולא נעים לו לעשות בעיות – הוא ייאלץ להיפרד לשלום מן החבורה כיוון שהדבקות בָּאמת אינה בראש מעייניו.
ומה דעתכם? מה אתם הייתם אומרים לדבורה השדכנית? ומה לאיתן המלגזאי או ליחזקאל שאשתו מאחרת? ■

דבורה, היא אישה נמרצת וסבתא לנכדים. יש לה תחביב שהוא גם כישרון: שידוכים. עד היום זכתה להביא אל מתחת לחופה 14 זוגות. לא מזמן פנתה אלי ובפיה שאלה מאתגרת:
״הרב, יש לי בחורה מקסימה שלפני חודש חגגה 30. הניסיון שלי מלמד שאם אעגל מעט למטה את הגיל ואגיד שהיא בת 29 יהיו לי לא מעט הצעות טובות עבורה. אך אם אגיד שהגברת בת 30 – איבדתי חצי מהן. אפשר להאשים עד מחר את הגברים: אתם בררנים, מתנשאים ומתעקשים ללא הצדקה שהבחורה תהיה צעירה מכם בכמה שנים. תכל׳ס, זו המציאות: אם אני משנה טיפה את הגיל שלה, הסיכוי שלי למצוא עבורה חתן ולהקים בית בישראל גדול פי כמה. מותר לי?״.
להפסיד עבודה?
ביקשתי ממנה להרהר בדבר ותוך כדי שאני חושב הגיעה אלי בוואטסאפ שאלה נוספת:
״שמי איתן ואני עובד כנהג מלגזה בחברת משלוחים. קרתה לנו תקלה. אחד הנהגים התנגש בטעות בערמת חבילות שהגיעו מחו״ל וייתכן שחלק מהמוצרים נשברו. מנהל המשמרת הורה להעביר הלאה את המשלוח כרגיל. התוצאה תהיה שהאנשים יקבלו את המוצר שהזמינו אך כשיפתחו את האריזה חלקם יגלו שהוא פגום. הם יפנו בתלונה ישירות ליצרן בחו״ל כדי שישלח להם מוצר חלופי, מבלי לדעת שהאשמה רובצת על כתפי חברת המשלוחים חסרת האחריות. אני בחור ישר שמשתדל לומר תמיד את האמת, אך ברור לי שאם אסרב לשתף פעולה עם התרמית יפטרו אותי ואאבד את מקום עבודתי. מה לעשות?״.
קיוויתי שהדילמות הסתיימו אבל כשיצאתי מתפילת מנחה פנה אלי יחזקאל ובפיו סיפור משלו:
״אשתי מאחרת כרונית. מאז שהתחתנו, אפילו פעם אחת היא לא הגיעה בזמן לאירוע. עד שהיא מסיימת להתלבש, להתאפר, להסתדר, לבחור נעליים, כובע, חגורה, תיק, עגילים, שרשרת, צמיד – הכול כמעט נגמר״. הוא נאנח עמוקות והוסיף ״הבעיה היא שלפעמים אנחנו מוזמנים יחד לחתונה ועד שהיא מסיימת להתארגן, אנו מפסידים את החופה ולפעמים גם את המנה הראשונה. האם מותר לי, כבוד הרב, לשקר לה בזמנים? למשל לומר לה שהחופה ב־19:30, כשבהזמנה כתוב 20:30? בסופו של דבר השקר הזה הוא גם לטובתה. היא מתוסכלת מזה שאנחנו מאחרים אבל לא מצליחה להשתנות...״.
יתרונות השקר
אין ספק ששקר הוא דבר שימושי מאוד. מי שיתעקש לומר את האמת בכל מצב, ימצא את עצמו לפעמים תקוע ויספוג ביקורת והאשמות. אך אם ירשה לעצמו שקר קטן פה ושם, יוכל בקלות להתחמק ולחסוך לעצמו הרבה כאב ראש. בשלוש השאלות הקודמות זה אף יותר מזה – יש כאן ערך חשוב שעומד בצד השני: הקמת בית בישראל, פרנסה בכבוד, שלום בית.
מצד שני, אנו יודעים שהתורה מאמינה מאוד באמת וסולדת מן השקר. חז״ל אומרים ש״חותמו של הקב״ה – אמת״ (שבת נה, ב) והכתוב מזהיר ״מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק״ (שמות כג, ז). שימו לב לניסוח החריג: לא רק שאסור לשקר, אלא שצריך להתרחק מן השקר. למה? הרי לא ראינו חיוב כזה אפילו באיסורים חמורים כמו גניבה או רצח. ייתכן שהסיבה לכך היא שקל מאוד לשַׁקר וקל מאוד גם להתמכר לשֶׁקר. לשקר יש גם נטייה להיות מדבק, ושקר ראשון הוא בדרך כלל רק מבוא לשקר הבא אחריו. בילדותי ראיתי סרט אמריקאי המספר על עורך דין ממולח שהפך את השקר לכלי העבודה המרכזי שלו. הוא השתמש בו בכל הזדמנות וקצר הצלחות. יום אחד החמיץ את מסיבת יום ההולדת של בנו בן החמש וכדרכו תירץ את הדבר בעזרת שקר. הילד המאוכזב סירב להאמין לו והביע משאלה שלמשך יום אחד אביו לא יהיה מסוגל לשקר. באורח קסם המשאלה התגשמה ועורך הדין המצליח קם למחרת בבוקר כשהוא אומר את האמת ורק את האמת. לחרדתו גילה שחייו קורסים לנגד עיניו. השקר הפך למרכיב כה בסיסי בהתנהלותו, עד שהתקשה לזוז צעד אחד בלעדיו.
איזון הערכים
אחד האתגרים הגדולים בחיים של אדם מאמין הוא מציאת האיזון הנכון בין ערכים מתנגשים. החכם באדם כבר קבע ״אל תהי צדיק הרבה״ (קוהלת ז, ט). ואומר על כך הרב קוק שגם את המידה הטובה ביותר צריך לקחת במידה נכונה. מי שידבק רק במידה אחת ויזניח את האחרות, יחטא בזה לאמת. כי האמת כוללת בתוכה את כל הערכים (איגרות הראי״ה קנח).
מה שעושה את העניין למורכב עוד יותר הוא שהכלל הזה נכון גם לגבי האמת בעצמה... לעיתים נכון לוותר גם עליה לטובת ערכים אחרים. כך עשה הקב״ה בכבודו ובעצמו כשדיבר עם אברהם ולא אמר לו לגמרי את האמת לגבי דברי שרה עליו: ״ואדוני זקן״ (בראשית יב, ח). מה הנוסחה הנכונה לכך? זוהי שאלת מיליון הדולר, ונראה שבכל מקרה מחדש צריך לבחון בלב ישר את הנסיבות ולמצוא את האיזון.
תנאי הקבלה לקוצק
לסיום, השבוע חל יום פטירתו של רבי מנחם מנדל מקוצק. הוא חרת על דגלו את מידת האמת והלך איתה עד הקצה. מספרים שכאשר יהודי ביקש להתקבל לחבורתם ערכו לו מבחן מיוחד. בהתחלה הודיעו לו בחגיגיות שהתקבל וערכו לכבודו מסיבה. במהלכה דאגו להשקות אותו בכמות רבה של יין עד שנרדם. למחרת כאשר הלה עוד היה הלום יין ושקוע בשינה, חבורת החסידים השכימה ממיטתה והלכה להתפלל. לאחר שחזרו הם פשטו את בגדיהם ונכנסו למיטות. מאוחר יותר כאשר מיודענו התעורר משנתו הם קמו בשנית יחד איתו והזמינו אותו ליטול ידיים ולהצטרף אליהם לפת שחרית.
כאן הגיע המבחן הגדול. האם אותו יהודי יתעקש ויגיד: ״רגע, אבל עדיין לא התפללנו שחרית. איך אפשר לאכול עכשיו ארוחת בוקר?! הרי זה בניגוד להלכה מפורשת בשולחן ערוך״ – הרי שהוא איש אמת וראוי להיות חלק מן החבורה.
אך אם יתקפל וייגרר, ויתרץ לעצמו שבקוצק יש מנהג אחר או שהוא רק אתמול הגיע ולא נעים לו לעשות בעיות – הוא ייאלץ להיפרד לשלום מן החבורה כיוון שהדבקות בָּאמת אינה בראש מעייניו.
ומה דעתכם? מה אתם הייתם אומרים לדבורה השדכנית? ומה לאיתן המלגזאי או ליחזקאל שאשתו מאחרת? ■

הרב יוני לביא

הרב יוני לביא

הצצה לעולמו הפנימי של הרב: הלבטים, הרגשות, התובנות

הצצה לעולמו הפנימי של הרב: הלבטים, הרגשות, התובנות

הרב יוני לביא

לקראת ההסמכה לרבנות למדתי הלכות שבת וכשרות, עירובין וטהרת המשפחה. אף אחד לא לימד אותי לפתור חלומות. ובכל זאת, לא פעם פונים אנשים ומספרים על חלום מוזר או מפחיד שחלמו בלילה ומבקשים לדעת מה פתרונו. מתברר שמאז שיוסף הצדיק פתר לפרעה את החלומות יש איזו ציפייה מרבנים שידעו לפענח מה המשמעות הנסתרת של החלומות. אני עומד די נבוך מול בקשות כאלו. אני יודע שבתנ״ך יש לחלומות משמעות עמוקה ואפילו בחינה של נבואה – "בחלום אדבר בו" (במדבר יב, ו). התנ"ך מלא בחלומות נבואיים – החל מהסולם והמלאכים העולים ויורדים שראה יעקב בשנתו, דרך חלומות הפרות והשיבולים של פרעה, חלום הצֵלֶם של נבוכדנצר, וכמובן יוסף, איש החלומות, של התנ"ך, שמסלול חייו רצוף חלומות והגשמתם. גם חז"ל ראו בחלום כלי להעברת מסר מִשָמִים לאדם: "חלום – אחד משישים בנבואה" (ברכות נז, ב), ובגמרא מופיעה התייחסות מפורטת לשורה של חפצים ודמויות שנראים בחלום (גמרא ברכות פרק תשיעי).
חלומות שווא
מצד שני חז"ל סייגו את כוחו של החלום וקבעו "אין חלום ללא דברים בטלים" (ברכות נה, ב) הנביא זכריה השתמש בביטוי חריף עוד יותר שהפך למטבע לשון: "וחלומות השווא ידברו" (זכריה י, ב). בגמרא מסופר על אדם שאביו נפטר והותיר לו כסף בירושה אך לא גילה היכן הוא מונח. כעבור זמן האב הופיע אצל בנו בחלום, חשף בפניו את מקומו של הממון וציין שהוא "מעשר שני". להלכה נפסק שהבן רשאי לקחת את הכסף ולהשתמש בו בחופשיות מבלי לנהוג בו קדושת מעשר שני. כלומר, למרות שהחלום ניכר כאמיתי, אין שום תוקף הלכתי לנאמר בו. מעניין לציין שאחד מן הראשונים, רבי יעקב הלוי ממרויש (חי בצרפת במאה ה-13. מבעלי התוספות), פרסם ספר ושמו "שו"ת מן השמים" המבוסס על שאלות בהלכה שהמחבר קיבל עליהן תשובות באמצעות 'שאלת חלום'. זהו מקרה חריג ויחידי מבין אלפי ספרי שו"ת, כי בפסיקת הלכה ישנו כלל: "לא בשמים היא" (דברים ל, יב) – הדין נקבע על פי משא ומתן הלכתי המתרחש בארץ ולא מונחת עלינו מן השמים.
לשבור את הקרח
לפני שנים שמעתי סיפור מטלטל שהולך עם התפיסה הזו ממש עד הקצה: יהודי אחד בא אל רבי חיים מוולוז׳ין, מגדולי ראש הישיבות לפני כמאתיים שנה וסיפר לו על חלום נורא. בחלומו הוא עושה את דרכו ליריד ובדרך עובר עם העגלה על הקרח הקפוא של האגם, כמו שהיה מקובל לעשות אז בחורף. לפתע הקרח התבקע והוא נפל עם עגלתו למים הקרים וטבע. רבי חיים האזין לו בקשב רב ואמר: ״חלומות שווא ידברון. עכשיו אמצע החורף והנהר קפוא לגמרי. סע לשלום וה׳ יצליח דרכך״. למחרת התייצב שוב היהודי אצל ר׳ חיים וסיפר שהחלום הופיע בשנית. גם הפעם דבק ראש הישיבה בעמדתו: ״חלומות שווא ידברון. סע לשלום״. כשהחלום נשנה בשלישית בא היהודי שוב אל רבו וגם הפעם התשובה לא השתנתה. אותו סוחר נסע ליריד, עבר על האגם הקפוא ובאמצע הדרך הקרח התבקע, הוא נפל עם עגלתו למים הקרים וטבע. בני משפחתו באו כעוסים אל ראש הישיבה והאשימו אותו: ״למה אמרת לו להתעלם מן החלום?! בגלל זה הוא טבע…״. אמר להם רבי חיים: ״אין קשר בין החלום לְמָה שקרה. בתקופה זו של החורף האגם תמיד קפוא ואין סיבה הגיונית לחשוש מלנסוע עליו. מה שקרה הוא אירוע חריג ונדיר שלא ניתן לִצְפּוֹת מראש, ובכל אופן אין שום קשר בינו לחלום. גם אם הוא היה בא פעם רביעית ומספר לי על אותו חלום הייתי אומר לו לנסוע״.
להיטיב את החלום
לרוב כשאנשים באים אלי נסערים בגלל חלום וחוששים מההשלכות שלו על החיים שלהם, אני מנסה להסביר להם שיש הבדל בין חלומות של ענקי עולם וצדיקים כמו אישי התנ"ך, לבין חלומות של אנשים רגילים כמונו. מעבר לכך, יש להבחין בין ימי קדם לעידן המודרני. בעבר אנשים חיו רוב חייהם באותו מקום ולא הכירו את המתרחש בעולם. רוחב האופקים שלהם היה צר ביותר. אם פתאום הופיע אצלם חלום שעסק במושגים ואירועים משונים – היה צורך לתת על כך את הדעת. אך בימינו כשאדם חשוף לאמצעי התקשורת, חדשות מכל העולם וסרטים בדיוניים – המוח מוצף באינספור גירויים ומראות דמיוניים, ואך טבעי הוא שבמהלך השינה 'יעלה גירה' בצורת חלומות מוזרים ומפחידים.
כך בדיוק אמרתי למישהי שפנתה אלי מלאת חששות לקראת חגיגת אירוסין של בת דודתה. האירוע היה אמור להתקיים ביישוב שבעבר התרחש בו פיגוע קטלני, והיא חלמה שדבר דומה מתרחש ח"ו שוב אצלם. הסברתי לה שבמדינה כמו שלנו, בה שומעים לעיתים מזומנות על פיגועי טרור, טבעי שיש חששות כאלו, והמחשבות על כך ביום צפות בלילה שלאחר מכן בצורה של חלום. אך אין זו נבואה ובע"ה היא תלך ותשמח את החתן והכלה ותשוב בשלום.
לכן, הדבר הנכון ביותר הוא להתעלם מחלומות ולא לייחס להם משמעות. לשנן לעצמנו ש"חלומות שווא ידברון". מי שבכל זאת מרגיש שהעניין טורד את מנוחתו יכול לעשות "הטבת חלום" בפני שלושה מחבריו. יש לספר בפניהם את החלום והם יאמרו לו "חלום טוב חלמת, וטוב יהיה". אפשרות נוספת היא לומר תפילה מיוחדת להטבת חלום בזמן שהכוהנים נושאים את כפיהם בתפילה: ״ריבונו של עולם, אני שלך וחלומותיי שלך. חלום חלמתי ואיני יודעת מה הוא, בין שחלמתי אני לעצמי ובין שחלמו לי אחרים. אם טובים הם, חזקם ואמצם כחלומותיו של יוסף הצדיק, ואם צריכים רפואה, רפאם כמי מרה על ידי משה רבנו עליו השלום, וכמי יריחו על ידי אלישע, וכמרים מצרעתה, וכנעמן מצרעתו, וכחזקיהו מחליו. וכשם שהפכת קללת בלעם הרשע לברכה, כן הפוך כל חלומותיי עלי ועל כל ישראל לטובה. ותרצנו ברחמיך הרבים. יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך, ה' צורי וגואלי". לילה טוב וחלומות פז! ■

עוד במדור זה

המילון להורים: לְמָה הילדים מתכוונים כשהם אומרים?

המילון להורים: לְמָה הילדים מתכוונים כשהם אומרים?

כהורים, אנחנו נתקלים לא פעם במשפטים שנשמעים מרדניים, מקוממים ואפילו…
ילד של אמא

ילד של אמא

בחלומותיה‭ ‬הוורודים‭ ‬ביותר‭ ‬לא‭ ‬תיארה‭ ‬לעצמה‭ ‬שדבר‭ ‬כזה‭ ‬עשוי‭ ‬לקרות‭.…
סוכה אחת, שכן זועם ושיעור על אומץ יהודי  

סוכה אחת, שכן זועם ושיעור על אומץ יהודי  

‮"‬עופו‭ ‬מפה‭ ‬עכשיו‭!‬‮"‬‭, ‬הוא‭ ‬צרח‭ ‬מהמרפסת‭, ‬‮"‬נמאס‭ ‬לי‭ ‬מהרעש‭ ‬והבלאגן‭…
מהפכה של צעדים קטנים

מהפכה של צעדים קטנים

שנה‭ ‬חדשה‭ ‬בפתח‭ ‬ואני‭ ‬ניצב‭ ‬מול‭ ‬המראה‭ ‬ומסתכל‭ ‬לעצמי‭ ‬בעיניים‭.‬…
לרקוד או לבכות? 7 מחשבות על איך ייראה שמחת תורה שלנו

לרקוד או לבכות? 7 מחשבות על איך ייראה שמחת תורה שלנו

1. זו‭ ‬לא‭ ‬פעם‭ ‬ראשונה‮ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬מגיע‭ ‬אל‭ ‬חג‭ ‬וליבו‭…
חד כתער: הסוד שהתגלה במקלחת

חד כתער: הסוד שהתגלה במקלחת

זה‭ ‬קרה‭ ‬בשבוע‭ ‬השני‭ ‬של‭ ‬הטירונות‭. ‬נכנסתי‭ ‬למקלחות‭ ‬וראיתי‭ ‬את‭…
למי שלא מאמין בניסים...

למי שלא מאמין בניסים...

אליקים‭ ‬ישב‭ ‬בספסל‭ ‬לפניי‭ ‬בישיבה‭, ‬אבל‭ ‬מלבד‭ ‬מ'שבת‭ ‬שלום‮'‬‭ ‬נימוסי‭…
להאיר את הנשמה - 10 ניצוצות מעולמו של הרב קוק

להאיר את הנשמה - 10 ניצוצות מעולמו של הרב קוק

״הוא היה כליל השלמות בגאונות, בצדקות, ובהנהגה״. ״בעל מוח שלא…
10 עצות זהב ליום הראשון של שיעור א׳

10 עצות זהב ליום הראשון של שיעור א׳

בני‭ ‬היקר‭.‬ היום‭ ‬הגדול‭ ‬מתקרב‭. ‬ביחד‭ ‬נעמיס‭ ‬על‭ ‬הרכב‭ ‬תיק‭…
אַתָּה לֹא!

אַתָּה לֹא!

היו‭ ‬לו‭ ‬כל‭ ‬הסיבות‭ ‬בעולם‭ ‬להרים‭ ‬ידיים‭ ‬ולהתייאש‭. ‬בסך‭ ‬הכול‭…
החורבן: נמצא האשם האמיתי!

החורבן: נמצא האשם האמיתי!

אין‭ ‬ילד‭ ‬שלא‭ ‬מכיר‭ ‬את‭ ‬הסיפור‭ ‬הזה‭ ‬והגננות‭ ‬חוזרות‭ ‬עליו‭…
האם ג׳ק יימלט מהחדר?

האם ג׳ק יימלט מהחדר?

איך לבכות על מה שלא חסר לך? איך להרגיש צער…
האם הבינה המלאכותית תשתלט על העולם?

האם הבינה המלאכותית תשתלט על העולם?

‮"‬עוד‭ ‬מעט‭ ‬אתם‭ ‬הרבנים‭ ‬תהיו‭ ‬מיותרים‮"‬‭, ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬מישהו‭ ‬לאחרונה‭,…
ילדים בג׳ונגל הדיגיטאלי

ילדים בג׳ונגל הדיגיטאלי

הדילמה הקריטית: פרטיות או בטיחות? ‮"‬היום‭ ‬בו‭ ‬מסרתי‭ ‬לאמיר‭ ‬את‭…
אבא ואמא, רציתי לומר לכם

אבא ואמא, רציתי לומר לכם

‭ ‬שמעתי‭ ‬אתכם‭ ‬מקטרים‭ ‬לחברים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שיש‭ ‬לכם‭ ‬ילד‭…
הטובים שבאנשים

הטובים שבאנשים

את המשחקים האולימפיים המציאו היוונים. את המשחקים הפאראלימיפיים המציאו יהודים.…