טור אורח

אסיר תודה

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן… בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת" (במדבר ח' א'-ב')

אמרו ישראל לפני הקב"ה: 'רבונו של עולם לנו אתה אומר שנאיר לפניך, אתה הוא אורו של עולם והאורה דרה אצלך… ואתה אומר אל מול פני המנורה?'…אמר להם הקב"ה: 'לא שאני צריך לכם אלא שתאירו לי כדרך שהארתי לכם'. למה? לעלות אתכם בפני האומות, שיהיו אומרים ראו היאך ישראל מאירין למי שהוא מאיר לכל העולם.

משל למה הדבר דומה לפיקח וסומא שהיו מהלכין בדרך אמר לו פיקח לסומא: כשנכנס לתוך הבית צא והדלק לי את הנר הזה והאיר לי. אמר לו הסומא: בטובתך – כשהייתי בדרך אתה היית מסמכני עד שנכנסנו לתוך הבית אתה היית מלוה אותי ועכשיו אתה אומר הדלק לי את הנר הזה והאיר לי. אמר לו הפקח: שלא תהא מחזיק לי טובה שהייתי מלווך בדרך לכך אמרתי לך האיר לי. (מדרש במדבר רבה ט"ו ה')

לכאורה מתמודד מדרשנו עם השאלה מה צורך יש לו לקב"ה בשבעת הנרות המודלקים בהיכלו על ידינו. מה צריך מי שכל האור בעולם נברא על ידו, נמצא ברשותו ומונהג על פי דברו לשבעת נרות השמן המודלקים על ידי בשר ודם. אולם בבסיסו של המדרש ניצבת שאלה קיומית בהרבה. מנסים אנו לברר, דרך האבסורד שבהעלאת הנרות, את משמעותן של כל מצוות התורה, מה הקב"ה הגדול הגיבור והנורא זקוק למעשינו הקטנים ול"טובותינו" חסרות המשמעות?

עונה המדרש באמצעות משל הלקוח מעולם החסד. רבות הפעמים בהן פוגשים אנו בדרכנו עיוור הנעזר בחסדיו של אדם רואה. למראה זה ברור לכולנו מי העוזר ומי הנעזר, מי בעל החסד ומי פושט היד. אולם המשל המדרשי מפגישנו בפיקח אשר ניחן אף בפיקחות שכלית. אין הוא מוכן ליצור כבלי מסכנות, התבטלות ומחויבות בין הסומא לבינו. לא מוכן הוא לשאת את רגשי הנחיתות אותם מפתח חברו הסומא עקב תלותו בסיוע מן החוץ. רוצה הוא שהסומא ירגיש כשותף לעסקה מפולפלת, ממנה נהנים שני הצדדים ולא ייאמץ את עמדת הפליט המביט במבטי הערצה והתבטלות במשאיות האו"ם נושאות שקי הקמח והאורז. דורש הפיקח שלנו מחברו הסומא לתת תמורה בעד הסחורה, ולמלא את חלקו בעסקה בהדלקת האור בבית החשוך אשר באפלוליתו נזקק הפיקח לתאורה אף יותר מחברו למוד הגישוש והמישוש באפלה.

כך, אומר המדרש, עלינו להבין את טעם העלאת הנרות ויתר מצוות התורה. מאפשרות מצוות אלו לכולנו להיות שותפיו של הקב"ה ולא רק נתיניו המבוישים נתמכי הסעד וחסרי היכולת. שותפות, ולו רק לכאורה, מחפש הקב"ה ולא התבטלות תלותית מבוישת ומושפלת של סועדי "נהמא דכיסופא".

כך הפקח זה הקב"ה… והסומא אלו ישראל…, היה הקב"ה מנהיגן ומאיר להם…, כיון שעמד המשכן קרא הקב"ה למשה ואמר לו: תאירו לי שנאמר – "בהעלותך את הנרות" – בשביל לעלות לכם.

העלאת הנרות מאפשרת לנו להתרומם, לעלות בעצמינו ובעיני עצמינו לדרגת שותפים ולא נתמכים. כך בנרות המנורה, כך במצוות כולן וכך מהיום בכל טובה וסעד אותם מגישים אנו לעני, נזקק או חבר, תמיד נעשה זאת אל מול 'טובה' נגדית, לא עבורנו אלא עבורו  

עוד במדור זה

למה קמה מדינת ישראל. ומי בראש?

למה קמה מדינת ישראל. ומי בראש?

ניצחון‭ ‬מוחלט‭ ‬או‭ ‬פדיון‭ ‬שבויים‭, ‬מי‭ ‬בראש‭?‬מהי‭ ‬מטרת‭ ‬המלחמה‭? ‬להשמיד‭…
קומו צאו

קומו צאו

01‭ ‬כולנו‭ ‬רוצים‭ ‬גאולה‭, ‬אבל‭ ‬לפעמים‭ ‬מתקשים‭ ‬לקבל‭ ‬אותה‭ ‬בתחילתה‭…
בעיטה מעוררת באמצע הלילה

בעיטה מעוררת באמצע הלילה

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬גאולתם‭ ‬של‭ ‬ישראל‭. ‬הם‭ ‬מאמינים‭ ‬בני‭ ‬מאמינים‭.…
צמח בר מוגן

צמח בר מוגן

01‭ ‬בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬הלכתי‭ ‬לישון‭ ‬אשת‭ ‬חבר‭ ‬כנסת‭, ‬וקמתי‭ ‬אשת‭…
המגזר הקפלניסטי לאן

המגזר הקפלניסטי לאן

לפי‭ ‬מה‭ ‬יודעים‭ ‬מהי‭ ‬זכותו‭ ‬הטבעית‭ ‬של‭ ‬אדם‭?‬התשובה‭ ‬היא‭ ‬נורא‭…
הוד מעלתו המקצועי

הוד מעלתו המקצועי

זה‭ ‬יהיה‭ ‬איום‭ ‬ונורא‭ ‬וניגוד‭ ‬עניינים‭ ‬אם‭ ‬ביבי‭ ‬ימנה‭ ‬את‭…
אי אפשר להתבלבל בין ארור המן לברוך מרדכי

אי אפשר להתבלבל בין ארור המן לברוך מרדכי

01‭ ‬ המירוץ‭ ‬לפורים‭ ‬מלא‭ ‬בהתלבטויות‭ ‬צבעוניות‭. ‬כל‭ ‬שנה‭, ‬לא‭…
מקור העוצמה

מקור העוצמה

01‭ ‬כמעט‭ ‬כל‭ ‬אדם‭ ‬שמדבר‭ ‬איתי‭ ‬יותר‭ ‬משתי‭ ‬דקות‭ ‬ברציפות‭…
פרשת משפטים בושה

פרשת משפטים בושה

בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬הושבע‭ ‬יצחק‭ ‬עמית‭ ‬לנשיא‭ ‬בית‭ ‬המשפט‭ ‬העליון‭. ‬יצחק‭…
קצת אומץ, חברים.

קצת אומץ, חברים.

01‭ ‬היועצת‭ ‬המשפטית‭ ‬לממשלה‭, ‬אוי‭ ‬היועצת‭. ‬מה‭ ‬עוד‭ ‬היא‭ ‬צריכה‭…
פתאום מותר לחשוב

פתאום מותר לחשוב

לפעמים‭ ‬יש‭ ‬איזו‭ ‬מלה‭ ‬שהכל‭ ‬יודעים‭ ‬שאסור‭ ‬להגיד‭ ‬אותה‭. ‬דעה‭…
הטרור משתלם?

הטרור משתלם?

01‭ ‬השבוע‭ ‬התגלה‭ ‬עוד‭ ‬פרט‭ ‬בעסקת‭ ‬הכניעה‭; ‬מחבלים‭ ‬רוצחים‭ ‬שמשתחררים‭…
חזון נתניהו

חזון נתניהו

המערכת‭ ‬הפוליטית‭ ‬מתחמקת‭ ‬כבר‭ ‬שנה‭ ‬ורבע‭ ‬מלדון‭ ‬בשאלת‭ ‬היום‭ ‬שאחרי‭,…
משענת הקנה הרצוץ

משענת הקנה הרצוץ

המלחמה‭ ‬מתקדמת‭ ‬בעצלתים‭ ‬כבר‭ ‬שנה‭ ‬ורבע‭. ‬נכנסים‭ ‬ויוצאים‭ ‬וחוזרים‭ ‬ובורחים‭…
חוזה המדינה

חוזה המדינה

השבוע‭ ‬הסתחררו‭ ‬אצלי‭ ‬רגשות‭ ‬סותרים‭. ‬החטופות‭ ‬השתחררו‭ ‬מידי‭ ‬שוביהן‭ ‬הרצחניים‭,…
השיקול המקצועי והאישי הוא אידאולוגי

השיקול המקצועי והאישי הוא אידאולוגי

אחת‭ ‬הטענות‭ ‬המושמעות‭ ‬הרבה‭ ‬לאחרונה‭ ‬היא‭ ‬‮"‬אם‭ ‬הבן‭ ‬שלך‭ ‬היה‭…