“איך הגעת למצב הזה? ומה יעזור לך לעשות שינוי?" – שאלות שאני שואלת לא מעט בנות שנמצאות בשעת משבר. מדובר בבנות שאיבדו את השליטה על חייהן, את יכולת הבחירה. הן שרויות בחוסר אונים, פאסיביות, עד שמגיע שלב בחיים, בו הן נאלצות לעשות שינוי. הן לוקחות אחריות ומנסות לשנות את המציאות הקשה. פתאום הן מגלות את עצמן מחדש, ומגלות בעצמן כוחות נפש אדירים שלא ידעו על קיומם. הן מתחילות לפתח אישיות משל עצמן, וכך מצליחות להוביל את החיים למקום טוב יותר. בוחרות בחיים.
בימים ההם – בזמן הזה.
מרדכי היהודי מלמד אותנו כיצד יש לנהוג בשעת צרה. כאשר מגיעה הבשורה של השמדת היהודים, העיר שושן נבוכה. היהודים בשושן שרויים במבוכה, בלבול וחוסר אונים. הם לא ידעו כיצד להתמודד עם הבשורה הקשה, ואיך יוצאים מהצרה. מרדכי מלמד אותנו כיצד להתמודד בשעת משבר. הוא יוצא לרחובה של עיר וזועק זעקה גדולה ומרה. מי שכואב לו – צועק ופועל.
אסתר בתחילת המגילה היא די פאסיבית. נערה יפת תואר, פשוטה, תמימה, עוברת מחסותו של מרדכי לחסותו של אחשוורוש. היא נלקחת לבית הנשים ונושאת חן בעיני כל רואיה. התגלגלה לבית המלך, ובשל יופיה – נבחרה למלכה. אין לה זהות ושייכות, היא מסתירה את זהותה. אין אסתר מגדת את עמה ואת מולדתה, כמצוות מרדכי. כאשר היא שומעת שמרדכי מסתובב בלבוש שק, היא מתחלחלת. גם כשנודעה לה מזימתו של המן, היא מגלה אדישות, אומרת שלא נקראה אל המלך, ולמרות מעמדה כמלכה, היא מרגישה שאין לה מה לעשות. היא מהססת, חוששת להיכנס למלך ולהתחנן על נפשה ועל עמה, עד שמרדכי מוכיח אותה. הוא אומר לה שזאת השליחות שלה, הוא מבקש ממנה ליטול את השרביט בידה, ולהיות באמת מלכה ובכך להציל את עם ישראל מכליה.
“אם החרש תחרישי בעת הזאת רווח והצלה תבוא ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו". מרדכי מאמין, שעם ישראל הוא עם הנצח. לא ייטוש ה׳ עמו, רווח והצלה יבוא ליהודים ממקום אחר. השאלה היא לא אם עם ישראל ישרוד, השאלה היא מה יהיה עם אסתר אם היא תמשיך לשבת בחוסר מעש. ומי יודע אם לעת הזאת הגעת למלכות? מרדכי מבין את המהלך של הקב"ה, מדוע אסתר נבחרה למלכה. הוא כבר הבין את השליחות של אסתר בעולם. הוא דוחף אותה מחוסר אונים לעשייה ומוביל אותה לעשות שינוי.
לפתע מופיעה אסתר בדמות חדשה. היא אקטיבית, מגלה יוזמה, פתאום היא שייכת לעם יחיד ומיוחד. היא מגלה את עצמה ואת יעודה. היא כבר לא חוששת, לא מהססת. יש לה אומץ, רצון ויוזמה. היא הופכת עולמות על מנת לבטל את הגזרה.
היא אומרת למרדכי “לך כנוס את היהודים בשושן", מבקשת שיצומו עליה שלושה ימים. היא צמה, מתפללת לה׳. היא נכנסת אל המלך, מזמינה למשתה. היא מתעמתת עם המן, מגלה את זהותה, גאה ביהדותה ומצילה את עם ישראל מהגזרה, והיהודים שולטים בשונאיהם, חוגגים כל שנה את ימי הפורים.
זכתה אסתר, והמגילה נכתבה לדורות הבאים ונקראה על שמה. זה סיפורה של מגילת אסתר – בימים ההם בזמן הזה. וזה גם סיפורן של בנות כה רבות, נשמות יקרות אשר עשו את המהלך הזה של לקיחת אחריות והצילו את עצמן מכליה.
פורים שמח!