הפגעות הולכי רגל בתאונות דרכים

תמונה של אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

הולכי‭ ‬רגל‭ ‬נמנים‭ ‬עם‭ ‬קבוצת‭ ‬משתמשי‭ ‬הדרך‭ ‬הפגיעים‭ ‬‮–‬‭ ‬שאינם‭ ‬מוגנים‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬מעטפת‭ ‬הרכב‭, ‬ולכן‭ ‬אפילו‭ ‬פגיעה‭ ‬ממכונית‭ ‬הנוסעת‭ ‬במהירות‭ ‬נמוכה‭ ‬עלולה‭ ‬להביא‭ ‬להיפגעותם‭ ‬בצורה‭ ‬חמורה‭.‬

כ‭ ‬‮–‬‭ ‬30%‭ ‬מההרוגים‭ ‬בתאונות‭ ‬דרכים‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭ ‬בעשור‭ ‬האחרון‭ ‬הם‭ ‬הולכי‭ ‬רגל‭. ‬שיעור‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬בין‭ ‬הגבוהים‭ ‬ביחס‭ ‬למדינות‭ ‬אחרות‭ ‬כגון‭ ‬ארצות‭ ‬הברית‭ (‬13%‭) ‬ומדינות‭ ‬מערב‭ ‬אירופה‭ (‬15%‭). ‬

על‭ ‬אף‭ ‬העלייה‭ ‬התלולה‭ ‬במספר‭ ‬סך‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬בתאונות‭ ‬דרכים‭ ‬בישראל‭ (‬436‭ ‬הרוגים‭ ‬בשנת‭ ‬2024‭), ‬שיעור‭ ‬הולכי‭ ‬הרגל‭ ‬ההרוגים‭ ‬נותר‭ ‬ללא‭ ‬שינוי‭ (‬אחוז‭ ‬גבוה‭ ‬קבוע‭).‬

התנהגות‭ ‬הולכי‭ ‬הרגל‭ ‬בסביבת‭ ‬הכביש‭ ‬מושפעת‭ ‬מגורמים‭ ‬רבים‭. ‬בכדי‭ ‬לחצות‭ ‬את‭ ‬הכביש‭ ‬בבטחה‭, ‬הולך‭ ‬הרגל‭ ‬נדרש‭ ‬לתכנן‭ ‬את‭ ‬נתיב‭ ‬החצייה‭, ‬לאתר‭ ‬את‭ ‬תנועת‭ ‬כלי‭ ‬הרכב‭ ‬בכביש‭ ‬ולהעריך‭ ‬את‭ ‬המרחק‭ ‬שלהם‭ ‬ממנו‭, ‬להסיק‭ ‬מסקנות‭ ‬ולהחליט‭ ‬האם‭ ‬לחצות‭ ‬או‭ ‬לא‭.‬

ילדים‭ ‬וקשישים‭ ‬נתקלים‭ ‬בקושי‭ ‬בביצוע‭ ‬אחת‭ ‬או‭ ‬יותר‭ ‬ממטלות‭ ‬אלו‭ ‬בשל‭ ‬מגבלות‭ ‬שנובעות‭ ‬מרמת‭ ‬התפתחותם‭/‬גילם‭.‬

בקרב‭ ‬הולכי‭ ‬הרגל‭ ‬ההרוגים‭ ‬בתאונות‭ ‬דרכים‭ ‬בולטת‭ ‬היפגעות‭ ‬קשישים‭ ‬מהמגזר‭ ‬היהודי‭ ‬וילדים‭ ‬עד‭ ‬גיל‭ ‬14‭.‬

השיעור‭ ‬הגבוה‭ ‬של‭ ‬הולכי‭ ‬הרגל‭ ‬הנפגעים‭ ‬בתאונות‭ ‬דרכים‭ ‬בישראל‭ ‬מושפע‭ ‬גם‭ ‬מהתנהגותם‭ ‬של‭ ‬הולכי‭ ‬הרגל‭ ‬בסביבת‭ ‬הכביש‭.‬

הגורם‭ ‬העיקרי‭ ‬לכמעט‭ ‬שליש‭ ‬מתאונות‭ ‬הולכי‭ ‬הרגל‭ ‬הקטלניות‭ ‬הוא‭ ‬פעולת‭ ‬הולך‭ ‬הרגל‭.‬

כ‭-‬25%‭ ‬מהולכי‭ ‬הרגל‭ ‬ההרוגים‭ ‬בתאונות‭ ‬דרכים‭ ‬בתחום‭ ‬העירוני‭ ‬התפרצו‭ ‬לכביש‭ ‬או‭ ‬חצו‭ ‬כשהם‭ ‬מוסתרים‭ ‬‮–‬‭ ‬לא‭ ‬במעבר‭ ‬חצייה‭ ‬ולא‭ ‬ליד‭ ‬צומת‭. ‬בתחום‭ ‬הלא‭ ‬עירוני‭ ‬שיעור‭ ‬זה‭ ‬גבוה‭ ‬יותר‭ ‬ומגיע‭ ‬ל‭ – ‬35%‭.  ‬

ממצאים‭ ‬מסקר‭ ‬תצפיות‭ ‬הולכי‭ ‬רגל‭ ‬שערך‭ ‬הרלב"ד‭, ‬מראים‭ ‬כי‭ ‬כ‭- ‬15%‭ ‬מהולכי‭ ‬הרגל‭ ‬שהגיעו‭ ‬לצומת‭ ‬מרומזר‭ ‬כשהאור‭ ‬היה‭ ‬אדום‭ ‬חצו‭ ‬אותו‭ ‬באור‭ ‬אדום‭, ‬וכי‭ ‬אחוז‭ ‬גבוה‭ ‬מהולכי‭ ‬הרגל‭ ‬החוצים‭ ‬את‭ ‬הכביש‭ ‬אינם‭ ‬מתבוננים‭ ‬לצדדים‭ ‬טרם‭ ‬החצייה‭. ‬עוד‭ ‬עולה‭ ‬מן‭ ‬הסקר‭ ‬כי‭ ‬כ‭- ‬13%‭ ‬מהולכי‭ ‬הרגל‭ ‬חצו‭ ‬את‭ ‬הכביש‭ ‬בזמן‭ ‬שדעתם‭ ‬הייתה‭ ‬מוסחת‭ ‬עקב‭ ‬שימוש‭ ‬בטלפון‭ ‬נייד‭.‬

לסיכום‭:‬

מקומם‭ ‬לחשוב‭ ‬שעלינו‭ ‬לשלם‭ ‬מחיר‭ ‬דמים‭ ‬גבוה‭ ‬עבור‭ ‬חציית‭ ‬כביש‭.‬

חובה‭ ‬עלינו‭ ‬לחנך‭ ‬ולהדריך‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬ילדינו‭, ‬כי‭ ‬כדי‭ ‬שלא‭ ‬ניפגע‭ ‬כהולכי‭ ‬רגל‭, ‬עלינו‭ ‬להיות‭ ‬על‭ ‬המדרכה‭ ‬ולא‭ ‬על‭ ‬הכביש‭ ‬‮–‬‭ ‬הכביש‭ ‬שייך‭ ‬לכלי‭ ‬הרכב‭ !!! ‬ולא‭ ‬להולכי‭ ‬הרגל‭. ‬

נחצה‭ ‬את‭ ‬הכביש‭ ‬רק‭ ‬לאחר‭ ‬שקבלנו‭ ‬זכות‭, ‬לאחר‭ ‬שבדקנו‭ ‬שאפשר‭ ‬לממש‭ ‬את‭ ‬הזכות‭, ‬ולאחר‭ ‬שהשתכנענו‭ ‬כי‭ ‬לא‭ ‬קיימת‭ ‬שום‭ ‬סכנה‭ ‬בחצייה‭.‬

ילדים‭ ‬עד‭ ‬גיל‭ ‬9‭ ‬לא‭ ‬חוצים‭ ‬כבישים‭ ‬לבד‭.‬

חשוב‭ ‬מאד‭ ‬לשוחח‭ ‬עם‭ ‬הילדים‭ ‬על‭ ‬חציית‭ ‬כבישים‭ ‬ביום‭ ‬גשום‭. ‬■

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו