הרב גבי קדוש

חזקו ואמצו

הרב גבי קדוש

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי המילים: "חזקו ואמצו", בלשון רבים, אך מיד בהמשך הפסוק עובר משה לדבר בלשון יחיד "וה' הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ". האלשיך הקדוש פרש שינוי זה כך: "אמר מה שתצטרכו להתחזק ולהתאמץ בל תיראו ואל תערצו… הוא בהיותכם בלתי בעלי אחדות ומתייחסים לרבים, כי על כן אמרתי בלשון רבים 'חזקו' אך אם תתאחדו אינכם צריכים דבר 'כי ה' א-לקיך עמך…' ומורא לא תעבור עליכם, כי הלא ה' א-לקיך עמך לא ירפך מלהיות לך רפיון, וכל שכן מורא ותשות כוח, ולא יעזבך מהיות עמך להמיתם על ידיך".
החלוקה ברורה: ברגע שאנו מפורדים ונמצאים במצב של רבים (תרתי משמע…) אזי יש סכנה של פחד מהגויים מכיוון שאיננו אגודה אחת, כבר אין בכוחנו להתמודד עם הסכנות, אך ברגע שאנו כאיש אחד בלב אחד אזי אין כבר צורך בחיזוק של "חזקו ואמצו", 'אינכם צריכים דבר', המצב מיד משתנה ל-"ה' אֱ-לקיךָ הוּא הַהֹלֵךְ עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַעַזְבֶךָּ".
ברכתו של משה "חזקו ואמצו" מגלה את סוד הצלחתו של עם ישראל. כדי שנוכל להיות בגדר של יחידה אחת 'וה' הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ' ולא נהיה בבחינת רבים מפורדים. זה כוחה של אחדות בעם ישראל. כאשר אנו באים בשם ה', אנו מאוחדים סביב האידיאל הגדול של כניסה לארץ ועבודת ה' ממילא הקב"ה משנה את כל המציאות ולא נצטרך להתייסר יסורים מיותרים ואם חלילה וחס אנו מפורדים, הקב"ה מגלגל את המציאות כך כדי שנהפוך להיות מאוחדים וחזקים. 'אך אם תתאחדו אינכם צריכים דבר'.
במדרש מובא משל לכך: משל למה הדבר דומה לאגודה של קנים, ברגע שהקנים מחוברים אינם ניתנים לשבירה אך ברגע שהקנים מפורדים בקלות אפשר לשבור אותם.
דווקא לקראת סיום התורה, בסופו של תהליך ארוך ומייגע, לקראת פרידתו של משה רבנו מאתנו, לקראת האתגרים שעוד נכונו לנו בכיבוש הארץ ובישובה, מצווה התורה אותנו על האחדות והחיבור, כי הם הכוח המעמיד את בני ישראל בארץ ישראל.
נראה שברכת "חזקו ואמצו", בשבת האחרונה של השנה, היא אתגר גדול בשבילנו, כיצד למרות שיש חילוקי דעות בינינו נתחזק ונתאמץ שלא יהיו חילוקי לבבות. ■

עוד במדור זה

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…
תולדות- מכה הקודמת לתפילה

תולדות- מכה הקודמת לתפילה

חיוב‭ ‬תפילה‭ ‬למדנו‭ ‬מאבותינו‭. ‬לכאורה‭ ‬יסוד‭ ‬התפילה‭ ‬מובן‭, ‬לאדם‭ ‬הכואב‭…