כץ ולעניין

חיבורים

שילה כץ

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון,  יועץ זוגי ואישי

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון,  יועץ זוגי ואישי

לפעמים עומד האדם בפני זמנים לא פשוטים בחיים, בפני התלבטויות ואתגרים. לעיתים הדברים אמורים בחיים הפרטיים, או בחיים המשפחתיים, ולפעמים גם בחיים הציבוריים הלאומיים. נראה שפרשת יהודה העומד בפני יוסף שליט מצרים יכולה ללמד אותנו פרק חשוב על ההתייחסות הנכונה לרגעי משבר וקושי כאלה.
בפרשת ויגש, סיפור יוסף והאחים מגיע לשיא "לנקודת רתיחה".

 הלא הוא המפגש הטעון בין יהודה לבין השליט המצרי המאיים בכליאתו של בנימין! "ויגש אליו יהודה ויאמר…". נאומו של יהודה בפתיחת הפרשה, נאום של 17 פסוקים, משנה את כל המהלך, ומביא לחשיפתו של יוסף בפני האחים, ומכאן קצרה הדרך לאיחוד המשפחה עם ירידתם למצרים והפיכתם לעם.
מה יש בו בנאום של יהודה שמחולל את השינוי הגדול כל כך? האם בטענות שלו הוא מחדש משהו? בקריאה הפשוטה ביותר נראה שאין כמעט כל חידוש בדבריו. ואם כן עולה השאלה: כיצד הצליח הנאום הזה להמיס את לבבו של יוסף ולהביא לאיחוד המשפחה?
יהודה יודע כי מעשיו ונאומו יהיו בבחינת להיות או לחדול. יש לו סיכוי אחד ויחידי להצליח במשימה, אחרת בנימין יישלח כנראה לכלא לעולם. בשל גודל האירוע יהודה נוקט צעד נוסף מעבר לדיבור: ויגש אליו יהודה… יהודה מתקרב פיזית ונפשית אל יוסף. יהודה מבין שדיבורים לבדם כנראה לא יצליחו לשכנע את שליט מצרים, יש צורך בעוד מעשה המבטא רגש ויחס של קירבה. יוסף רואה ומרגיש אולי בפעם הראשונה בחייו הבעת רגש מצד אחיו אליו (גם אם יהודה לא יודע שמדובר ביוסף אחיו).
יוסף חווה כל כך הרבה השפלות ועלבונות ושנאה בבית אביו. בנוסף, יוסף חי כבר 22 שנה מחוץ לבית אביו: שנים ארוכות של הטרדות מצד אשת פוטיפר, שנים שבהם שהה בבית הכלא במקום קר ומנוכר ללא רגשות ויחסים תקינים, ועכשיו, הוא מגלה לראשונה יחס אנושי חם, מכבד, עם רצון לקירבה. יוסף אינו יכול לעמוד בפני זה ופורץ בבכי ומתוודע אל אחיו.
לאחר שיוסף אומר לאחיו כי הוא אחיהם כתוב "ולא יכלו לענות אותו כי נבהלו מפניו". יוסף מבין כי יש צורך במשהו שהוא יותר מסתם דיבור בכדי לפרוץ את מחסום הבהלה והפחד ועל כן אומר מיד לאחיו "גשו נא אלי, ויגשו". כעת גם יוסף וגם האחים מבינים את כוחה של הקירבה, של הרגש והיחס החם ביחסים הבינאישיים.
גם בזוגיות, לא ניתן לתאר במילים את החשיבות של הקירבה הגופנית והנפשית. חובה על כל אחד מבני הזוג ל"גשת" להתקרב, ולהתייחס בנימה אישית לבן/בת הזוג.
הקירבה – לא רק שבכוחה לשבר חומות של ניכור כעס, אלא בכוחה גם לאחד ולמזג. לעיתים הזוג אינו צריך לדבר אלא רק לגשת, להתקרב, לעשות צעד אחד קדימה ולהיות שם האחד בשביל השניה.
כולנו בחיינו האישיים, והחברתיים צריכים ללמוד מכך על חשיבות הקירבה, היחס האנושי, והחום שאנו מקרינים סביבנו. חום בכוחו להמיס לבבות ולשבור חומות בזכות הקירבה עוד לפני שאנו בכלל פותחים בדיבור…

עוד במדור זה

הצעד הראשון

הצעד הראשון

בנוסעי לעבודה באחד הימים האחרונים שמעתי ברדיו את יו״ר ארגון…
שוב"בים

שוב"בים

מאז הושבעה הממשלה החדשה אנו שומעים אישים מכובדים משני צידי…
לוקחים אחריות

לוקחים אחריות

בפרשתנו, פרשת ויחי, אחי יוסף פונים אל יוסף ואומרים לו:…
כרטיס צהוב

כרטיס צהוב

בפרשת השבוע פרשת וישב (אשר יוצאת ערב גמר המונדיאל), אנו…
למצוא חן

למצוא חן

פרשת וישלח אנו מוצאים את יעקב אבינו עושה ופועל רבות…
מונדיאל זוגי

מונדיאל זוגי

עולם הספורט מרותק למסכים בשל המונדיאל המתקיים כעת (פעם ב-4…
אחריות

אחריות

פרשת תולדות פותחת בפסוק מעניין: ״אלה תולדות יצחק בן אברהם,…
ספייק ניוז

ספייק ניוז

פעם לפני לא הרבה שנים, האזרח בארץ היה מקבל את…
בזוגיות אין מנצח

בזוגיות אין מנצח

טור זה נכתב שבוע לפני הבחירות כך שאינני יודע את…
מחמאות

מחמאות

ידוע כי בתורה אין מילים מיותרות ובוודאי שאין מחמאות מיותרות.…
מערכת יחסים

מערכת יחסים

אנו נמצאים ׳אחרי החגים׳ שבהם המשפחתיות בכללותה התבטאה ביתר תקיפות…
זוגיות מלכותית

זוגיות מלכותית

לפני כשבועיים נפטרה המלכה אליזבת׳ השניה בגיל 96. אליזבת׳ הייתה…
פרסטרויקה

פרסטרויקה

לפני כשבוע וחצי נפטר מיכאיל גורבצ׳וב, נשיא ברית המועצות לשעבר.…
לראות את כל התמונה

לראות את כל התמונה

פרשת השבוע פותחת בפרשיית אשת יפת תואר וכך היא כותבת…
שופטים ושוטרים של עצמנו

שופטים ושוטרים של עצמנו

התורה אומרת לנו: ״שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך אשר…
ויסעו ויחנו ויסעו ויחנו

ויסעו ויחנו ויסעו ויחנו

הבחירות המתקרבות מביאות עימן תופעות מבישות של נבחרי העם: חכי״ם…