שאלה:
שלום הרב, לגבי קשת בענן: כיצד יש להסביר את העניין שהקשת מהווה סימן רע זכר למבול וכו' כידוע, לאור זה שהקשת היא תופעה טבעית ברורה שנוצרת כשהשמש נפגשת בטיפות הגשם?
תודה רבה
תשובה:
לשאלתך, שהרי אנו יודעים שהקשת הינה דבר טבעי, ואם כך, כיצד היא תראה על ברית שהקב"ה עושה?
האבן עזרא סבור, שהקשת היא דבר על-טבעי, שנוצר על ידי הקב"ה בימי נח.
לעומתו, כתב הרמב"ן (בראשית, ט', יב), שהקשת היא טבעית: "ואנחנו על כרחנו נאמין לדברי
היוונים שמלהט השמש באויר הלח, תהווה הקשת… ולכן נפרש הכתוב, את קשתי נתתי בענן –
מיום הבריאה…".
הרמב"ן מסביר, שכך ניתן לדייק בתורה עצמה, הכותבת: "את קשתי נתתי בענן",
ואינם אומרת 'את קשתי אתן'. כלומר, מדובר על נתינה בעבר, מיום הבריאה נתן הקב"ה את
הקשת בענן, לאות ברית בינו ובין העולם.
לאור הסבר הרמב"ן חוזרת השאלה –כיצד יבטא דבר טבעי את הברית שבין הקב"ה לברואיו?
בדרך כלל, אדם איננו מרגיש בכל רגעורגע, ובכל פעולה ופעולה את הימצאות הקב"ה.
כאשר מתרחש משהו חריג –קריעת ים סוף, מכות מצרים וכד' –אז הוא שם לב אל יד ה' העומדת
מאחורי הקלעים.
לכן, מראה לנו הקב"ה את בריתו, את הימצאותו ביננו, דווקא על ידי הקשת, על ידי דבר טבעי.
בזמן שיש קשת אין מבול. העולם פועל כראוי. הקשת הטבעית מזכירה לנו, שגם הדברים הטבעיים פסקו פעם (בימי המבול) ושגם הם מופעלים על ידי הבורא.
הקשת מזכירה לנו להודות על כל הדברים הטבעיים שנתן להם ה', שבזכות הברית ממשיך להפעילם גם כאשר אין אנו ראויים. לכן לפי חז"ל לא מראים את הקשת לאחרים, כי מצד אחד יש כאן ברית, אך מצד שני אולי יש כאן סימן שאילולי הברית היתה מכה בטבע (ובזכות הברית ה' ממשיך להפעיל את הטבע כראוי).
בע"ה שנזכה לבשורות טובות