בתקשורת היו קוראים לימים אלו בין יום הכיפורים לסוכות 'במעבר חד', אכן חד הוא המעבר בין ימי הסליחות, התפילות, הצום והסיגופים שביום הכיפורים לבין חג הסוכות, הכנות בבניית הסוכה, ארבעת המינים ומצוות ישיבת הסוכה ומצוות השמחה.
מו"ר הרב אברהם שפירא זצ"ל באר שעניינה של הסוכה להודיע על ישועת ד', שעשה לנו במחילת העוונות ביום הכיפורים. הרב שפירא הביא את דברי המדרש [תנחומא אמור ל']: 'המלך זה [מלך מלכי המלכים] הקב"ה, בני המדינה שלו אלו ישראל, שהן מסגלין עוונות של כל השנה כולה, מה הקב"ה עושה, אומר להם עשו תשובה בראש השנה, והם נכנעים ובאים ביום הכפורים, והם מתענין ועושין תשובה והקב"ה מוחל להם את הכל, ובסוכות כולם נוטלים את לולביהם ביום טוב ראשון ומקלסין להקב"ה והוא מתרצה להם ומוחל להם… אמר להם הקב"ה בעולם הזה אמרתי לכם שתעשו סוכה לשלם לי גמולי שעשיתי לכם, שנאמר 'בסוכות תשבו שבעת ימים…', 'כי בסוכות הושבתי את בני ישראל', ואני מעלה עליכם כאילו אתם גומלים לפני'.
לפי דברי המדרש נראה שאכן אדם בעל עבירות אינו יכול להגיע למדרגת השמחה, יש פער גדול בין עולמו הנפשי לבין עולמו המעשי. הנפש פגועה מהחטאים ולכן היא עצובה, דווקא המחילה מאפשרת לנו את השמחה.
מוסיף הרב שפירא זצ"ל: 'הלולב והסוכה הם דרכי הודיה בפרסום על ישועת ד' במחילת עוונות ובברכה על האסיף. שכן בלולב שמחים ומודים בהלל ובנענועים.. [כדברי הרמב"ם] ובסוכה שהיא זכרון לענני כבוד מביעים את רצוננו לחסות בצל סוכה שחל עליה שם שמים ובכך מפרסמים את כל ישועת ד' על ישראל מיציאת מצרים עד היום כדברי הרמב"ם. מצוות אלו ניתנו לישראל כדי שיוכלו להביע את שמחתם בד' על ישועותיו, וכביכול משלמים על הגמול שד' גמלם'.
מיד בצאת יום הכיפורים אנו מתחילים בבניית הסוכה, הסוכה המבטאת יותר מכל את ענני הכבוד שזכו להם ישראל בצאתם ממצריים, את החיפוי האלוקי עלינו כעם וכיחידים, להסתופף תחת כנפי השכינה ממש זו השמחה האמיתית, אך לא רק ברוחניות מדובר כאן, אנו מצווים בשמחת החג לאכול בשר ולשתות יין, לסעוד את סעודותינו בסוכה, לישון בסוכה. מציאות שלמה זו גורמת לנו לשמחה אמתית, כך נבנית בתוכנו ההכרה שדברים רוחניים אינם מעיקים, חלילה, אלא משמחים אותנו. כהמשך השמחה של כפרת העוונות ביום הכיפורים אנו בונים קומה נוספת של שמחה בעשיית המצוות. ממצב של צמצום וביטול המתבטא בצום ובעינויים ביום הכיפור למצב של 'תשבו כעין תדורו', הסוכה היא הרחבה ועונג לגוף ולנשמה.
מתוך השמחה הגדולה, מתוך נתינת מקום לכל עמנו בסוכה האחת, בסוכת כלל ישראל, לכל החיילים, החטופים והמשפחות שכבר שנה ב'בתי ארעי', נזכה כולנו לישועה ולשמחחת החג. חג שמח! ■