כץ ולעניין

כוח הדיבור

שילה כץ

שילה כץ

שילה כץ

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון,  יועץ זוגי ואישי

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון,  יועץ זוגי ואישי

שילה כץ

לפני כמה שבתות, בפרשת חקת, קראנו על אירוע מכונן בחיי העם ובעיקר בחיי משה, מנהיג העם. עם ישראל מתלונן בפני משה שאין מים, והקב"ה מצווה את משה לקחת את המטה, להקהיל את העם ולדבר אל הסלע שיוציא לעם ישראל מים. משה לוקח את המטה, מקהיל את העם, מדבר קשות אל העם ואז מכה בסלע פעמיים, ויוצאים מים. הקב"ה כועס ואומר: "יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל לכן לא תביאו את העם הזה אל הארץ אשר נתתי להם".

מייד עולה השאלה: מדוע דיבור אל הסלע נחשב קידוש השם, ואילו הכאתו נחשבת חילול השם? 

הרי אילו היה אפשר שנראה בעינינו מישהו המוציא מים מסלע בדיבור או מוציא מים מסלע בהכאה, האם היינו מרגישים איזה שוני בנס העצום? מה בדיבור לסלע מקדש שם שמיים יותר מהכאה בסלע?

ידועים המדרשים העומדים על הנקודה הנ"ל ואומרים ששיטת ההנהגה של המדבר, אשר הייתה במהותה ניסית וכללה ניסים יום-יומיים (מן, באר, ענני כבוד, לבוש), כבר הייתה רלוונטית פחות לדור הנכנסים לארץ. לקראת הכניסה לארץ שיטה זו צריכה להיפסק, ותחתיה צריכה לבוא שיטה של הנהגה ארצית יותר הכוללת דיבור, שיח, שכנוע.

ואני רוצה להוסיף: בציווי הראשוני של הקב"ה למשה נאמר: "קח את המטה והקהלת את העם ודיברתם אל הסלע ונתן מימיו והוצאת להם מים מן הסלע והשקית את העדה ואת בעירם". בפעולה עצמה נאמר: "וירם משה את ידו ויך את הסלע במטהו פעמיים ויצאו מים רבים ותשת העדה ובעירם".

ההבדל בין שני המקרים הוא זה: בדיבור אל הסלע או בדיבור אל כל אדם אחר ניתנת לבן השיח האפשרות "להוציא את מימיו", את מה ששלו, שמיוחד רק לו. על ידי דו-שיח, הסבר, שכנוע, אפשר להפיק מהאחר את מימיו שלו, את הייחודיות שלו, את מה שהוא ורק הוא יכול לתת. לעומת זאת על ידי מכה נוכל להוציא מהאדם שמולנו את מה שאנחנו רוצים שיוציא, אבל זה לא יהיה שלו.

בזוגיות וגם בהורות אפשר לקבל את מה שמבקשים בדרכים רבות. אין כמו לזכות ולקבל מהאהובים עלינו את בקשתנו בדרך של דיבור ושיחה שבה הם ייתנו מעצמם, ייתנו את עצמם, את כל כולם.

כוח הדיבור הוא הכוח שבו ניחן האדם הראשון ובו נבדל מכל חיות הארץ. "נפש חיה" = רוח ממללא.

אנו כבני זוג וכהורים חייבים להשתמש בכוח זה של דיבור על מנת לייצר שותפות אמיתית ואווירת הבנה, קבלה ונתינה בין בני הזוג, בין כל בני המשפחה, ומשם גם לכל בני החברה. ומתוך שיח זה כל אחד ואחד יגלה את כוחותיו הפנימיים.

הכותב הוא בעל קליניקת 'מיזוג' – זוגיות. התחדשות. העצמה.

לתגובות : meezoog1@gmail.com ,054-7002069

 

עוד במדור זה

הצעד הראשון

הצעד הראשון

בנוסעי לעבודה באחד הימים האחרונים שמעתי ברדיו את יו״ר ארגון…
שוב"בים

שוב"בים

מאז הושבעה הממשלה החדשה אנו שומעים אישים מכובדים משני צידי…
לוקחים אחריות

לוקחים אחריות

בפרשתנו, פרשת ויחי, אחי יוסף פונים אל יוסף ואומרים לו:…
כרטיס צהוב

כרטיס צהוב

בפרשת השבוע פרשת וישב (אשר יוצאת ערב גמר המונדיאל), אנו…
למצוא חן

למצוא חן

פרשת וישלח אנו מוצאים את יעקב אבינו עושה ופועל רבות…
מונדיאל זוגי

מונדיאל זוגי

עולם הספורט מרותק למסכים בשל המונדיאל המתקיים כעת (פעם ב-4…
אחריות

אחריות

פרשת תולדות פותחת בפסוק מעניין: ״אלה תולדות יצחק בן אברהם,…
ספייק ניוז

ספייק ניוז

פעם לפני לא הרבה שנים, האזרח בארץ היה מקבל את…
בזוגיות אין מנצח

בזוגיות אין מנצח

טור זה נכתב שבוע לפני הבחירות כך שאינני יודע את…
מחמאות

מחמאות

ידוע כי בתורה אין מילים מיותרות ובוודאי שאין מחמאות מיותרות.…
מערכת יחסים

מערכת יחסים

אנו נמצאים ׳אחרי החגים׳ שבהם המשפחתיות בכללותה התבטאה ביתר תקיפות…
זוגיות מלכותית

זוגיות מלכותית

לפני כשבועיים נפטרה המלכה אליזבת׳ השניה בגיל 96. אליזבת׳ הייתה…
פרסטרויקה

פרסטרויקה

לפני כשבוע וחצי נפטר מיכאיל גורבצ׳וב, נשיא ברית המועצות לשעבר.…
לראות את כל התמונה

לראות את כל התמונה

פרשת השבוע פותחת בפרשיית אשת יפת תואר וכך היא כותבת…
שופטים ושוטרים של עצמנו

שופטים ושוטרים של עצמנו

התורה אומרת לנו: ״שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך אשר…
ויסעו ויחנו ויסעו ויחנו

ויסעו ויחנו ויסעו ויחנו

הבחירות המתקרבות מביאות עימן תופעות מבישות של נבחרי העם: חכי״ם…