אם הארי פוטר היה יודע שהסיפור שלו ישמש ככלי עזר לנפץ את עשרת הדברות, הוא ודאי היה שובר את השרביט. את הארי פוטר, הביא לזירה הציבורית פרופ׳ שחר ליפשיץ.
ליפשיץ, חובש כיפה, בוגר ישיבה ואיש אוניברסיטת בבר אילן, הוא מועמד לבית המשפט העליון. לכאורה, הוא מתאים למשבצת הדתית – שמרנית, אבל בחינת עמדותיו מעלה על כך סימן שאלה גדול. על הציר הפרוגרסיבי – שמרני, עמדותיו של ליפשיץ נוטות במובהק לאגף הפרוגרסיבי.
ביחס לחוק הלאום טען ליפשיץ כי יש להכניס אליו את מרכיב השוויון, מה שירוקן את החוק מתוכן. ליפשיץ כיהן בעבר בהנהלת מרכז רקמן, מוסד הנתמך על ידי האיחוד האירופי. באותן שנים הוביל מרכז רקמן מהלך של פניה לאו״ם בבקשה לחייב את מדינת ישראל לבטל את דיני התורה בתחום מעמד המשפחה. לטענת רקמן, דיני התורה הם גורמי ההפליה בישראל – כפי שחשף ארגון חותם. מרכז רקמן גם נטל חלק בבג״ץ שניסה למנוע לימודים אקדמאיים בהפרדה מחרדים.
דומה שהשיא הפרוגרסיבי של ליפשיץ, היה ב׳בג״ץ הבוגדת’. בפסק הדין פעל בג״ץ בניגוד לחוק המפורש, פגע בזכות הקניין, רוקן את בתי הדין מסמכותם לדון בחלוקת רכוש, והחמור מכל, נתן לגיטימציה משפטית לבגידה במהלך הנישואין. פרוגרסיביות על סטרואידים.
מהי בג״ץ הבוגדת? בג״ץ הבוגדת הוא הליך משפטי שעסק בחלוקת רכוש בעת הגירושין. דייני בית הדין הרבני הגדול פסקו על פי החוק שרכוש מירושה לא מתחלק בעת הגירושין. בג״ץ אישר ברוב שמרני מקרי את פסק הדין, אולם הנשיאה חיות החליטה בהליך חריג לכנס הרכב מורחב של תשעה שופטים על מנת לפסול את פסק הדין של בית הדין הרבני. מה גרם לפסילה? אחד הדיינים כתב בפסק הדין, שהעברת רכוש מירושה בעת הגירושין, מנוגדת לחוק. הדיין הוסיף נימוק מסייע ולא עיקרי, שבמיוחד בעת בגידה, זהו מעשה שנוגד את ההיגיון.
בג״ץ שש על המציאה. לדברי בית המשפט העליון, עצם האזכור של בגידה כגורם שלילי מעיד שמתחת לפני השטח חשב הדיין במטבעות חשיבה של תורה. אליבא דבג״ץ בגידה היא לגיטימית, כבוד האדם וחירותו מנפץ את לא תנאף, ורק עשרת הדברות אוסרות בגידה. למרות שפסק הדין של הדיינים נומק, והיה צמוד ללשון החוק, החליט בית המשפט לפסול אותו. על פי בג״ץ לא רק שהדיינים מחויבים לנימוקים מקובלים, הם מחויבים גם לצורת המחשבה של בג״ץ. על הדיין נאסר לחשוב מחשבות של תורה.
מי שעמד מאחורי פסק הדין בג״ץ הבוגדת היה פרופ׳ שחר ליפשיץ. ליפשיץ, שמחקריו צוטטו בבג״ץ הבוגדת עשרות פעמים, ציין בחגיגיות בפוסט בפייסבוק שלו את היותו המעצב האינטלקטואלי של פסק הדין. הפוסט הזה הוא אולי אחת הסיבות לכך שליפשיץ חסם את הפייסבוק שלו בזמן ההתמודדות לעליון.
על מנת להצדיק את פסילת הדיינים תוך קריאה בין השורות של דבריהם, גייס שחר ליפשיץ את הארי פוטר. כמו ברציף בו עוברים מהעולם המעשי לעולם הקוסמים, כך עבר שחר ליפשיץ מדבריהם המפורשים של הדיינים למחשבות שלהם. לדבריו, בית המשפט חייב להביא בחשבון גם את העולם שקיים מעבר למילים המפורשות. ליפשיץ העמיד בדבריו עולם ערכים מול עולם ערכים. נאמנות מינית של התורה מול החופש לבגוד במסגרת המשפחה של בג״ץ. ליפשיץ בחר בחופש לבגוד.
מי שמנסה להתמנות על תקן הדתי השמרן, ספק אם כדאי לו לרתום את הארי פוטר לקמפיין שלו. הקריאה הערכית בין השורות של ליפשיץ עצמו מעמידה את תדמית הדתי השמרן בסימן שאלה גדול.
אם נסתכל על המספרים נשים לב שאין הרבה רפורמים במדינה, ועדיין פעילי מרכז ליב"ה רואים כאן מאבק עמוק שעתיד להכריע את גורלה של הזהות היהודית במדינת ישראל. "מרכז הכובד של התנועה הרפורמית נמצא כיום בארה"ב. התנועה הזו משופעת בהמון כסף והיא מובילה להתבוללות קטסטרופלית, מה שמוביל לכך שבתי התפילה שלהם הולכים ומתרוקנים. בגלל שהיא מאבדת את עמדות הכוח שלה, הם רוצים להעביר לארץ את מרכז הכובד של התנועה. יש להם תמיכה רחבה מהקרן החדשה, התקשורת ובג"ץ, שנותנים להם מעטפת שמקדמת את התנועה הזו בצורה מאוד אינטנסיבית.
אורן הניג עם ח"כ מיקי זוהר בפגישת עבודה
התפיסה של התנועה הרפורמית היא שאין הבדל בין עם ישראל לבין שאר העמים והדבר הזה מוביל להתבוללות. את האג'נדה הזו הם מנסים להביא לכאן, וזה עלול לפרק את הקיום שלנו כאן בארץ. צריך להבין שהארגונים הרפורמיים בארה"ב היו הראשונים שגינו את ההכרה הרשמית של ארה"ב ברמת הגולן כחלק מהמדינה, את ההעברה של השגרירות של ארה"ב לירושלים, כלומר העמדות שלהם הם עמדות שמאל רדיקאלי ביותר, בגלל שבאמת הם איבדו את הייחודיות היהודית".
אבל גם הם יהודים
"אין שום בעיה שהרפורמים יתפללו בכותל" מפתיע אורן הניג בתגובתו. "אין לי שום בעיה גם עם רפורמים. כמובן שאני לא מסכים איתם, יש לי מחלוקת גדולה איתם, אבל עם מחלוקות חיים יחד. השאלה היא אחרת: זו שאלה אידיאולוגית על צביון המדינה. זו לא זכותי לדאוג לצביון המדינה, זו אחריותי. חובתי לשמר את המדינה כמו שאנחנו מכירים אותה 73 שנים שהיא קיימת. אנחנו רוצים לשמור על הצביון הזה. לא מדובר כאן על זכויות הפרט, זה שיהודי מסוים רוצה לעשות משהו בבית שלו זה משהו אחד, אבל השאלה מה ה-DNA של המדינה, וזאת שאלה שבאחריותנו לעסוק בה בראש ובראשונה. נקודת המפתח של הזהות היהודית של המדינה נמצאת בכותל, וחובתנו לעמוד על המשמר ולעשות הכל כדי להגן על הצביון היהודי של הכותל, ושל המדינה".
להעיר את הציבור
"היום לצערנו השיתוף פעולה בין הארגונים הרפורמיים לממשלה הוא כמעט מוחלט. ראש הממשלה התגאה בזה שהוא בנה את מה שנקרא היום 'רחבת ישראל', בניגוד לחוק, בהיחבא כמו חומה ומגדל. אנחנו רואים גם התבטאויות של שרים ובכירים רבים בממשלה שרוצים לקדם את מתווה הכותל. זה נכון גם לגבי רפורמת הכשרות, מי שהלך ליוזמה הזו ראשון זהו ארגון רפורמי, והיום הממשלה מיישמת את המדיניות של אותו ארגון. אז היום התנועות הרפורמיות והממשלה הולכים לגמרי ביחד. כדי לעצור את זה צריך להפעיל לחץ ציבורי, הציבור צריך להתעורר ולעורר גם את חברי הכנסת שמזדהים עם האמירה הזו". אל המאבק הזה הצטרפו כבר רבים, דתיים, חרדים ומסורתיים, שמבינים את המשמעות של המאבק הזה. "אנחנו מצפים שנבחרי הציבור ישמעו את רחשי הלב של הציבור ויפעלו בהתאם. ככל שהציבור יזעק את הזעקה הזאת הממשלה תבין איפה הציבור נמצא. הם יבינו שיש כאן ציבור גדול שזה בוער בו. זו הדקה ה-90 לעשות את כל המאמצים".