01
כולנו רוצים לאחד את העולם סביבנו. כולנו רוצים שיעריכו ויאהבו אותנו. גם יוסף חולם לחבר את כל השבטים סביב החזון שלו. לכן יעקב עשה לו כתונת פסים, בגד שמכיל גוונים שונים. האחים פוחדים מהחזון של יוסף, ובצדק. מי שרוצה לחבר את כולם יכול גם לעשות קיצורי דרך ולטשטש גבולות; להיות נחמד לכולם בכל מחיר ולקרוא לזה "אחדות" ו"ריפוי"; הוא מסוגל לקחת את כתונת הפסים ולהפוך אותה לדגל שמתגאה בטשטוש הזהויות בעולם.
02
בהמשך הפרשה מתברר שיוסף הצדיק איננו כזה. הוא נמצא בלב התרבות המצרית ויש חשש שיתפתה או שירצה לרצות בכל מחיר את אשת פוטיפר, אבל הוא עומד זקוף ואומר "איך אעשה הרעה הגדולה וחטאתי לאלקים?" אני מאחד את הכוחות בעולם בלי לוותר על העקרונות שלי, אני אצליח להגשים את החלומות שלי מתוך טהרה. זה יקח יותר זמן, ואולי גם אצטרך להלחם או לשלם מחיר בבית האסורים, או שלא יקדמו אותי בצבא, אבל בסוף החלומות שלי יתגשמו. בדיוק כמו המקבים אלף וחמש מאות שנה לאחר מכן.
03
לדבר הזה קוראים הצלה מעין הרע. מהי עין הרע? הגמרא במסכת ברכות (נה, ב) כותבת כך (בתרגום): "מי שמגיע למקום חדש ופוחד מעין הרע יקח את אגודלו הימני בידו השמאלית ויקח את אגודלו השמאלי בידו הימנית ויאמר כך: אני פלוני בן פלוני מזרעו של יוסף, שלא שולטת בו עין הרע".
04
הרב קוק (עין איה שם): מסביר שעין הרע הינה מילת קוד של חז"ל לתיאור מצב בו מודד האדם את פעולותיו רק על פי מבטם של אחרים, מצב נפשי רעוע המביא להחלטות שגויות. במצבים קיצוניים, יכול מבטם חיצוני להשפיע על הנפש אף ללא מילים או מעשים, כדוגמת אדם חסר ביטחון הנכנס לחדר מלא בהמון ומתבלבל רק מעצם המבטים הננעצים בו. במילים אחרות: המושג עין הרע משמעו חוסר עמדה עצמית ותלות נפשית באחרים, עד שבסופו של דבר מושפעת הנפש אף ברמה המיסטית.
05
כאשר מגיע אדם למקום חדש, כאשר הוא במצב נפשי פגיע עקב רצונו להשתלב בסביבתו החדשה ולמצוא חן בעיני הזולת, יקח את אגודלו הימני – המבטא את הפן השכלי, בידו השמאלית – המבטא את הצד הגופני; וכן להפך: יקח את אגודלו השמאלי בידו הימנית. יאחד את כוחותיו הרוחניים עם כוחותיו המעשיים. איזון נפשי זה הוא השער להרמוניה אישיותית הנותנת לאדם את היציבות ואת הכח לעמוד בפני לחצים חיצוניים. מעבר לכך, יהרהר בדמותו של יוסף, דמות המבטאת עולם פנימי-מוסרי-עצמאי, ואז טעון הוא בחוסן פנימי המאפשר לו להתמודד עם מבטיהם של הסובבים וניצל מעין הרע.
שבת שלום. ■