הרב גבי קדוש

מבט אלוקי מול מבט אנושי

הרב גבי קדוש

העלילה בפרשיותינו שהתחילה בחלומו של יוסף עד להמלכתו למשנה למלך מצרים, ירידתם של יעקב אבינו והשבטים למצרים. הפגישה עם האחים, כרוכה במתח רב, למרות שכולנו יודעים את סוף הסיפור… אך כולנו במתח לקראת פגישת יוסף עם אחיו. תגובת יוסף ודברי ההרגעה בזמן ההתוודעות עם אחיו הינה פלאית ואצילית. יוסף מנסה להקטין את המבוכה הגדולה ופונה לאחים שרצו להרגו והתפשרו על מכירתו בקו סלחני ופייסני.
בבת אחת חוטפים האחים את כל האמת הכואבת בפנים. מה חשבו? מן הסתם חששו מנקמת יוסף, חששו כיצד יגיב אביהם, אך לדבר אחד לא ציפו, לדברי ההרגעה המפתיעים של יוסף: 'ועתה אל־תעצבו ואל־יחר בעיניכם כי־מכרתם אתי הנה כי למחיה שלחני א-לקים לִפְנֵיכֶֽם' (בראשית מה, ה). כיצד מהווים דברים אלו דברי הרגעה? אמת ויציב שאלוקים הוא מסבב הסיבות וממצב של מכירה לעבד הפך יוסף למשנה למלך אך עדיין יש אחריות לאחים על פשע המכירה…
משל למה הדבר דומה? לאדם שפגע בחברו ופצע אותו עד זוב דם, אושפז החבר בטיפול נמרץ ולבסוף התחתן עם הרופאה שטיפלה בו בבית החולים… האם החתונה מקטינה את גודל הפשע של החבר? ודאי שלא…
יש כאן לימוד גדול. עולמנו מתנהל בשני אפיקים מקבילים, האפיק האנושי, הקשור למסובב ולסיבה, אך יש את האפיק האלוקי, שהוא קבוע ומוביל. מה ההבדל ביניהם? אם את האפיק הראשוני אנו מייחסים לסדרי הפעולות וההתרחשויות, מדוע בסופו של דבר יוסף נהפך למשנה מלך מצרים? בגלל שחלם חלום וסיפר לאחיו, מתוך כך נגרמה שנאה ונמכר למצרים וחכמתו עמדה לו להתקרב למלכות וכו', אך באפיק האלוקי כל המקרים וההתרחשויות הינם ממש לא משמעותיות כי יש תכנון אלוקי שהקדים רפואה למכת מצרים בכך שיוסף יהיה מלך שם. או כרעיון שביטא הרב קוק זצ"ל: מה שנראה לנו כבני אדם כדיעבד הוא במבט האלוקי לכתחילה.
כל מעשינו בזה העולם תלויים ביחס שאנו מייחסים להם. מבטו של יוסף במפגש עם האחים היה מבט אלוקי וזה לא הזמן להתחשבן עם מעשיהם, אך האחים חששו למבט האנושי כשבעצם הם לא התנהגו כיאות.

עוד במדור זה

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…
תולדות- מכה הקודמת לתפילה

תולדות- מכה הקודמת לתפילה

חיוב‭ ‬תפילה‭ ‬למדנו‭ ‬מאבותינו‭. ‬לכאורה‭ ‬יסוד‭ ‬התפילה‭ ‬מובן‭, ‬לאדם‭ ‬הכואב‭…