אחרי בריאת העולם ונפילתו בדור המבול והפלגה, מגיעים אנו בפרשתנו לאב משפחת ישראל, אברהם אבינו, אורו של עולם. התורה טורחת לתאר בפנינו את כל מהלך חייו של אברהם אבינו ואשתו שרה, בניהם ועוד. כל כך למה? כותב הרמב״ן שיש בפרשיות אלו הצבת מטרה לעתיד: ״אומר לך כלל תבין אותו בכל הפרשיות הבאות בענין אברהם יצחק ויעקב, והוא ענין גדול, הזכירוהו רבותינו בדרך קצרה, ואמרו (תנחומא ט) ׳כל מה שאירע לאבות סימן לבנים׳… וכולם באים ללמד על העתיד, כי כאשר יבוא המקרה לנביא משלשת האבות יתבונן ממנו הדבר הנגזר לבא לזרעו״.
כל פעולה הנעשית ע״י אבות האומה יש לה השלכה עצומה לנו ולזרענו, הפעולה עושה רושם חזק במציאות עד לדורי דורות.
נאמר לאברהם אבינו: ״קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה״. מה המשמעות לדורות שטמונה בהליכה פשוטה של אברהם אבינו כמה צעדים בארץ ישראל? בתלמוד (בבא בתרא דף ק ע״א) מובאת דעת חכמים שההליכה של אברהם הייתה לה מטרה אלוקית לדורות: ״משום חביבותא דאברהם הוא דקאמר ליה הכי כדי שיהא נוח לכבוש לפני בניו״ (הציווי ללכת בארץ נאמר לאברהם אבינו מפני חביבותו למען הדורות הבאים שכוח ההליכה תפעל שיהיה לנו כיבוש נוח יותר בנחלת הארץ).
הסביר הרב צבי יהודה: (שיחות הרצב״י בראשית עמוד 146): ״לפי חכמים, ההתהלכות של אברהם אבינו בארץ הזאת לארכה ולרוחבה, יש לה ערך של הכשרה לדורות… והוא נמשך עד כדי כך, שהמהלך ד׳ אמות בארץ ישראל יש לו חלק לעולם הבא.… התהלכותו של אברהם אבינו בארץ הזאת לארכה ולרוחבה, יש לה גם ערך נצחי, הנמשך מאז – ומכאן ולהבא לכל הדורות, הדורות כולם״.
להליכה בארץ מכוח הצו האולקי, יש כוח והשפעה לנצח ולדורות. הקב״ה, המסדר את כל מהלכי ההיסטוריה, נוטע מעשים בכל דור ודור שיהיו להם השלכות על העתיד. גם עלינו הבנים נאמרו דברים אלו שלכל מעשה ומעשה שלנו בארץ יש ערך נצחי לדורות לבנינו ולבני בנינו עד עולם.