חודש כסלו וחג החנוכה מסמלים את האור, אור נצחון המכבים על היוונים. בהגיע זמן החנוכה מתחדש האור המיוחד הזה עלינו ועל עולמנו. הרמח"ל מבאר: "כל תיקון ואור גדול שהאיר בזמן מן הזמנים בשוב תקופת הזמן יאיר עלינו אור מעין האור הראשון".
לחגי ישראל יש מעלה מיוחדת שכאשר הם חלים חלה גם מעלתם. מעלת האור הגדול שהאיר ה' למכבים חוזר ומאיר לנו גם בימינו אלה. נרות החנוכה שנדליק בימים אלו מסמלים את התיקון שהיה בתקופת המכבים. ניצחונם של המכבים היה נצחון הטוב על הרע, נצחון האור על החושך, ולכן אנו מדליקים את נרות החנוכה שמסמלים את האור המיוחד הזה הגנוז בתוכנו ומתגלה בימים אלו. חג החנוכה בא ללמדנו את כוונת האור והחושך, הטוב והרע, הגיבור והחלש, ליישר את עולם המושגים שלנו. כך הוא כאשר אנו מזכירים "רבים ביד מעטים" תמיד חשבנו שלרבים יש כוח לעומת המעטים והנה מתברר שלא כך. חשבנו שהגיבורים מנצחים והנה מתברר שדווקא החלשים. המדד האמיתי הקובע מה טוב ומה רע, מי גיבור ומי חלש, מי הרבה ומי מעט, הוא ההליכה בדרך האור, "כי נר מצווה ותורה אור", והפצתו בעולם.
מלכות יוון מסמלת את הרשע, את הכפירה ואת החושך שבעולם, לעומת ישראל המסמלים את הצדק, האמונה, האור והטוב. הארת ישראל היא מתכונות היסוד שלנו, נקודת היסוד שבאב האומה אברהם אבינו, המסמל את גילוי האור בעולם. וכך מובא במדרש (ב"ר ב): ויאמר א-להים יהי אור זה אברהם הה"ד (ישעיה מא) מי העיר ממזרח צדק וגו' אל תקרא העיר אלא האיר". אברהם אבינו ניחן בתכונת האור, ולמדנו מהמדרש שכל העולם מצפה לאור זה מתי יתגלה, וזהו תיקון העולם.
לאור מיוחד זה יש דרכי הופעה מיוחדות, הוא אינו מופיע באופן רגיל, הוא צריך להופיע מתוך האפילה ומתוך ההסתר, וכדברי השפת אמת: "שבכל הגלות הארה מאותו האור. תיכף יורד עמו איזה הסתר וחושך… ולכן כשצריך האדם להשיג איזה הארה צריך מקודם לעבור על הסתרות חושך". השפת אמת מגלה לנו שלכל הארה והופעה אלוקית חדשה על עמנו, צריך שיוקדמו לה עיכובים והסתרות ומתוכן צומח הכוח המניע למימוש ההארה הגדולה. כך היה בימי המכבים וכך בכל הדורות כולם עד דורנו זה, דור של גאולה, דור שחושך ואור משמשים בו בערבוביה.
דרך גאולתנו כרוכה היא בעליות וירידות, צמיחה מתוך נפילה, כל מלחמותיהם ומאבקיהם של ישראל כרוכים בכך. גם ההתקדמות הרוחנית, התורנית והתרבותית קשורה להארת האור מתוך החושך, תופעות רוחניות ותרבותיות הפוגשות אותנו והמאבק בהן, הן המשך מאבקם של החשמונאים על מציאת פך של שמן טהור. בכל הדורות האומה והיחיד תמיד צריכים שתהיה להם השאיפה לפך שמן טהור, יש מקום בחיי האומה ויש מקום בחיי האדם שעליו הוא לא יכול להתפשר, אלו העקרונות שלנו, יש משהו בשמן הטהור שהוא השאיפה אל נקודת קודש פנימית שאף אחד מאתנו, וגם הרחוקים מבינינו, לא יכולים ואף לא רוצים לוותר עליה. זו הנשמה המאירה של כל יהודי ויהודי שבכל דור ודור. לכן חג החנוכה הוא חג המחבר את כולנו לאור של החנוכייה. כאשר מתבוננים בחנוכייה הדולקת, כאשר מתבוננים בגווני הצבעים המרהיבים שהחנוכייה מאירה לנו, כאשר רואים את העליות והירידות של האור נדע שזה ממש אנחנו ועם ישראל חי וקיים. ■