סדר ומשמעות שלושת החגים שלנו, פסח, שבועות וסוכות לא כל כך מסתדר. אם חוגגים פסח זכר ליציאת מצרים וחוגגים שבועות כי קבלנו את התורה – אז מה המשמעות של סוכות? אם על כך שישבנו בסוכות בצאתנו ממצרים, הרי כבר ציינו את יציאת מצרים בחג הפסח?
נתבונן ונראה שמעל לאירועים המשמעותיים וההיסטוריים האלו של יציאת מצרים וקבלת התורה יש משהו משמעותי יותר והוא סוכות. מה המיוחד בחג הסוכות? הנביא ירמיהו (ב', ב') כאשר רוצה להביע את אהבתו של הקב"ה אלינו, מציין את התנהלות ישראל במדבר כדבר ראשון ומרכזי שריבונו של עולם זוכר לנו לטובה: "כֹּה אָמַר ה' זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרועה". המלבי"ם כותב על דימוי זה: "מדמה תחלת התחבר דבר הא-להי עם עמו, כחבורי חתן וכלה ארוס וארוסה, ויציירהו (ירמיהו) כאיש אחד הבא מרחוק, ובת עשיר היפה בנשים הכניסה אותו לבית אביה ועשתה עמו חסד, ואחר זה דבקה נפשה בו והתחתנה עמו, ואחר זה האמינה בו ויצאה עמו מבית אביה אל המדבר לאשר היה רוחו ללכת…".
כביכול עשינו חסד עם הקב"ה שבא מרחוק ונתנו בו אמון והלכנו עמו למדבר. לפי המשל נראה שחג הסוכות מבטא את שיא האמונה והאהבה בינינו לבין ריבונו של עולם והסוכה היא העמדת החופה, כחופת חתן וכלה, שהעמדנו במדבר לחזק ולייסד את קשר הכלולות הזה בינינו לבין הקב"ה. כי בפסח יש את הבחירה של הקב"ה בנו ביציאה ממצרים ובסוכות יש את הבחירה והאמונה וההליכה ללא סייג וגבול שלנו בהקב"ה, עד לכריתת הברית בחג השבועות (כתיבת הכתובה…) בהר סיני בחג השבועות.
בקשר בין בני זוג, ודאי בקשר בינינו לבין רבונו של עולם, לא מספיקות חוויות חד פעמיות ענקיות כיציאת מצרים ומתן תורה, יש צורך באמון תמידי ובלתי תלוי. יש צורך באמונה חזקה בין איש לאישה, בינינו לבין ריבונו של עולם. סוכות מבטא את האמונה הזו, הולכים 40 שנה 'על פי ה", בקיץ ובחורף, בכל תנאי ומצב. יסוד חג הסוכות היא האמונה בה', אמונה הדדית שאנו מאמינים באלוקים ואלוקים מאמין בנו.