סוף‭ ‬ספר‭. ‬סוף‭ ‬שנה

הרב חגי לונדין

סוף‭ ‬ספר‭. ‬סוף‭ ‬שנה

הרב חגי לונדין

רב ישיבת שדרות, מכון מאיר ומכינת עצם

סוף‭ ‬ספר‭. ‬סוף‭ ‬שנה

סוף‭ ‬ספר‭. ‬סוף‭ ‬שנה

הרב חגי לונדין

רב ישיבת שדרות, מכון מאיר ומכינת עצם

אחרונים במדור זה

אפילו מעל העצים ומתחת לאבנים

אפילו מעל העצים ומתחת לאבנים

01‭ ‬אפשר‭ ‬להבחין‭ ‬בכמה‭ ‬שלבים‭ ‬פסיכולוגיים‭ ‬שעברו‭ ‬על‭ ‬החברה‭ ‬הישראלית‭…
בלבבי משכן אבנה

בלבבי משכן אבנה

01‭ ‬בפרשת‭ ‬תרומה‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬המשכן‭, ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬בגלגולו‭…
אחריות על האחר

אחריות על האחר

01‭ ‬ימי‭ ‬מלחמה‭, ‬יותר‭ ‬מימים‭ ‬אחרים‭, ‬הם‭ ‬ימים‭ ‬שבהם‭ ‬נבחנת‭…
האכילה – מצוה?

האכילה – מצוה?

01‭ ‬האוכל‭ ‬כידוע‭ ‬הוא‭ ‬מרכיב‭ ‬לא‭ ‬מבוטל‭ ‬בכל‭ ‬אירוע‭ ‬יהודי‭.…
שירה דתית

שירה דתית

01‭ ‬בפרשת‭ ‬השבוע‭, ‬בשלח‭, ‬אנו‭ ‬נתקלים‭ ‬בתופעה‭ ‬חדשה‭: ‬עם‭ ‬ישראל‭…
כל ההתמדות קשות

כל ההתמדות קשות

01‭ ‬בפרשת‭ ‬השבוע‭ ‬אנו‭ ‬למדים‭ ‬על‭ ‬מכת‭ ‬בכורות‭. ‬בכורה‭ ‬היא‭…
עוד שלב כואב בדרך

עוד שלב כואב בדרך

01‭ ‬פרשת‭ ‬וארא‭ ‬מלמדת‭ ‬אותנו‭ ‬על‭ ‬שבע‭ ‬המכות‭ ‬הראשונות‭, ‬ופרשת‭…

01‭ ‬

אנחנו‭ ‬בסוף‭ ‬שנה‭. ‬הילדים‭ ‬כבר‭ ‬בחופש‭; ‬מקומות‭ ‬העבודה‭ ‬יוצאים‭ ‬לפגרה‭; ‬יש‭ ‬כבר‭ ‬מחשבות‭ ‬לקראת‭ ‬שנה‭ ‬הבאה‭. ‬בפרשיות‭ ‬השבוע‭ – ‬‮"‬מטות‭-‬מסעי‮"‬‭ – ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬נערך‭ ‬גם‭ ‬הוא‭ ‬לסוף‭ ‬המסע‭ ‬במדבר‭ ‬ולקראת‭ ‬הכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭. ‬דווקא‭ ‬אז‭ ‬מתחילים‭ ‬לעשות‭ ‬שטויות‭: ‬אדם‭ ‬נודר‭ ‬נדרים‭ ‬שלא‭ ‬ברור‭ ‬שיכול‭ ‬לעמוד‭ ‬בהם‭;‬‭ ‬נלחמים‭ ‬עם‭ ‬בני‭ ‬מדין‭ ‬בצורה‭ ‬לא‭ ‬ראויה‭; ‬בני‭ ‬גד‭ ‬ובני‭ ‬ראובן‭ ‬מתלהבים‭ ‬מהזדמנויות‭ ‬הנדל"ן‭ ‬החדשות‭ ‬ושוכחים‭ ‬מהמחויבות‭ ‬שלהם‭ ‬לעם‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

אנחנו‭ ‬לא‭ ‬נמצאים‭ ‬בסוף‭ ‬המלחמה‭. ‬במובנים‭ ‬מסוימים‭ ‬אנו‭ ‬בתחילתה‭. ‬אולם‭ ‬מכיוון‭ ‬שעברו‭ ‬כבר‭ ‬עשרה‭ ‬חודשים‭ ‬יש‭ ‬כאלה‭ ‬שמרגישים‭ ‬לאות‭ ‬ומדמיינים‭ ‬שחייבים‭ ‬לסיים‭ ‬את‭ ‬המלחמה‭ ‬בכל‭ ‬מחיר‭, ‬גם‭ ‬שלא‭ ‬הושגו‭ ‬כל‭ ‬המטרות‭.‬

03‭ ‬

לכן‭, ‬דווקא‭ ‬עכשיו‭, ‬מגיעה‭ ‬התורה‭ ‬ומסבירה‭ ‬לבן‭ ‬אדם‭ ‬איך‭ ‬בדיוק‭ ‬צריך‭ ‬לנדור‭; ‬מגיע‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭, ‬קוצף‭ ‬על‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬ומסביר‭ ‬כיצד‭ ‬אמורה‭ ‬להיראות‭ ‬מלחמה‭; ‬ומובהר‭ ‬לבני‭ ‬גד‭ ‬ובני‭ ‬ראובן‭ ‬התנאים‭ ‬המדויקים‭ ‬שבהם‭ ‬יקבלו‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬רוצים‭. ‬תורה‭, ‬שכל‭ ‬וקור‭ ‬רוח‭. ‬גם‭ ‬שיוצאים‭ ‬לחופש‭ ‬יש‭ ‬מסגרת‭. ‬תמיד‭ ‬יש‭ ‬שליטה‭, ‬תמיד‭ ‬יש‭ ‬א‭-‬לוהים‭.‬

04‭ ‬

גם‭ ‬בעת‭ ‬ששלב‭ ‬מסוים‭ ‬בחיי‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬מתקרב‭ ‬לסיומו‭, ‬יש‭ ‬כאלה‭ ‬שמאבדים‭ ‬את‭ ‬זה‭. ‬הם‭ ‬קולטים‭ ‬שזמנם‭ ‬עבר‭ ‬ולכן‭ ‬מתחילים‭ ‬להתפרע‭, ‬מאיימים‭ ‬איומים‭ ‬על‭ ‬מרי‭ ‬אזרחי‭ ‬וחושבים‭ ‬שהם‭ ‬מעמידים‭ ‬תנאים‭ ‬לחברה‭ ‬בתוכה‭ ‬הם‭ ‬חיים‭. ‬גם‭ ‬כאן‭, ‬כמו‭ ‬בחיים‭ ‬האישיים‭, ‬לא‭ ‬צריך‭ ‬להתרגש‭. ‬להחזיק‭ ‬עמדה‭ ‬ולזכור‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬את‭ ‬המבט‭ ‬הרחב‭ ‬‮–‬‭ ‬המציאות‭ ‬זורמת‭ ‬לכיוון‭ ‬מאד‭ ‬מסוים‭; ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬ברובו‭ ‬מגיע‭ ‬בסוף‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭, ‬ומי‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬נותר‭ ‬במדבר‭.‬

05‭ ‬

פרשת‭ ‬מסעי‭ ‬מפרטת‭ ‬את‭ ‬ארבעים‭ ‬ושניים‭ ‬המסעות‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬במדבר‭. ‬המסעות‭ ‬כמובן‭ ‬אינם‭ ‬מסעות‭ ‬טכניים‭ ‬גרידא‭ ‬אלא‭ ‬ישנן‭ ‬כאן‭ ‬ארבעים‭ ‬ושתיים‭ ‬נקודות‭ ‬ציון‭ ‬של‭ ‬התקדמות‭ ‬במעבר‭ ‬אל‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬המכנה‭ ‬המשותף‭ ‬לכל‭ ‬המסעות‭ ‬הללו‭ ‬הוא‭ ‬עצם‭ ‬המסע‭, ‬כלומר‭ ‬התנועה‭ ‬והמעבר‭ ‬קדימה‭. ‬על‭ ‬מנת‭ ‬להגיע‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭, ‬להתקרב‭ ‬אל‭ ‬הקדושה‭, ‬אדם‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬בדינמיקה‭, ‬לא‭ ‬לקפוא‭ ‬על‭ ‬השמרים‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬על‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחנו‭ ‬ועל‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬ייסעו‮"‬‭.‬

06‭ ‬

בהתאם‭ ‬לזאת‭, ‬בחלקה‭ ‬השני‭ ‬של‭ ‬הפרשה‭ ‬מתוארות‭ ‬ארבעים‭ ‬ושתיים‭ ‬ערי‭ ‬הלוויים‭. ‬שבט‭ ‬הלוי‭, ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬נחלה‭ ‬קבועה‭ ‬בקרקע‭, ‬אף‭ ‬הוא‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬בתנועה‭. ‬הלוויים‭ ‬מסתובבים‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ודוחפים‭ ‬את‭ ‬ההתפתחות‭ ‬הרוחנית‭ ‬של‭ ‬העם‭ ‬קדימה‭. ‬אסור‭ ‬לאדם‭ ‬להישאר‭ ‬במקום‭, ‬להתקבע‭ ‬עקב‭ ‬אינטרסים‭ ‬נדלני"ים‭ ‬או‭ ‬כלכליים‭, ‬הממד‭ ‬הרוחני‭ ‬הוא‭ ‬הממד‭ ‬האיכותי‭ ‬שיוצר‭ ‬את‭ ‬המסע‭.‬

07‭ ‬

המספר‭ ‬ארבעים‭ ‬ושניים‭ ‬הוא‭ ‬מספר‭ ‬שמבטא‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬תורת‭ ‬הסוד‭ ‬את‭ ‬המסעות‭ ‬והמעברים‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬בעולמו‭ ‬של‭ ‬הקדוש‭ ‬ברוך‭ ‬הוא‭ [‬המספר‭ ‬שש‭ ‬מבטא‭ ‬את‭ ‬ששת‭ ‬צדדי‭ ‬המציאות‭ ‬‮–‬‭ ‬ימין‭-‬שמאל‭-‬קדימה‭-‬אחורה‭-‬למעלה‭-‬למטה‭; ‬והמספר‭ ‬שבע‭ ‬מורכב‭ ‬מששת‭ ‬צדדי‭ ‬המציאות‭ ‬פלוס‭ ‬הנקודה‭ ‬האמצעית‭ ‬המבטאת‭ ‬את‭ ‬הממד‭ ‬הערכי‭ ‬בתוך‭ ‬הטבע‭. ‬שש‭ ‬כפול‭ ‬שבע‭ ‬זהו‭ ‬המספר‭ ‬ארבעים‭ ‬ושניים‭ ‬שמשמעו‭ ‬התנודה‭ ‬המוחלטת‭ ‬בתוך‭ ‬העולם‭ ‬הטבעי‭].‬

08‭ ‬

הפיוט‭ ‬‮'‬אנא‭ ‬בכוח‮'‬‭, ‬המורכב‭ ‬מארבעים‭ ‬ושתיים‭ ‬מילים‭, ‬הוא‭ ‬פיוט‭ ‬הנאמר‭ ‬בזמני‭ ‬מעבר‭ ‬‮–‬‭ ‬בקריאת‭ ‬שמע‭ ‬על‭ ‬המיטה‭ (‬במעבר‭ ‬בין‭ ‬ערות‭ ‬לשינה‭); ‬בתפילת‭ ‬ליל‭ ‬שבת‭ (‬במעבר‭ ‬בין‭ ‬ימי‭ ‬החול‭ ‬לשבת‭); ‬בספירת‭ ‬העומר‭ (‬במעבר‭ ‬שבין‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭ ‬בפסח‭ ‬לקבלת‭ ‬התורה‭ ‬בשבועות‭); ‬וגם‭ ‬בעת‭ ‬המסע‭ ‬הגדול‭ ‬ביותר‭ ‬של‭ ‬האדם‭ – ‬בזמן‭ ‬לוויה‭, ‬במעבר‭ ‬בין‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭ ‬לעולם‭ ‬הבא‭. ‬בכל‭ ‬המסעות‭ ‬והמעברים‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬בעולם‭ ‬צריך‭ ‬הוא‭ ‬לזכור‭ ‬ש'אנא‭ ‬בכוח‭ ‬גדולת‭ ‬ימינך‭ ‬תתיר‭ ‬צרורה‮'‬‭ – ‬כוח‭ ‬גדולת‭ ‬ימינו‭ ‬של‭ ‬ה‮'‬‭ ‬הוא‭ ‬זה‭ ‬שמתיר‭ ‬את‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בחייו‭.‬

09‭ ‬

גם‭ ‬בימים‭ ‬הללו‭ ‬של‭ ‬שלשת‭ ‬השבועות‭ ‬אנו‭ ‬מצויים‭ ‬במסע‭ ‬ובמעבר‭. ‬הנחמה‭ ‬שלנו‭ ‬בימי‭ ‬החורבן‭ ‬היא‭ ‬שאף‭ ‬הם‭ ‬מניעים‭ ‬אותנו‭ ‬קדימה‭; ‬מי"ז‭ ‬תמוז‭ ‬ועד‭ ‬ט‭ ‬באב‭ ‬אנו‭ ‬עוברים‭ ‬תהליך‭ ‬קשה‭ ‬של‭ ‬בירור‭ ‬ומשם‭ ‬ממשיכים‭ ‬הלאה‭ ‬לחודש‭ ‬אלול‭. ‬לחודש‭ ‬הרחמים‭ ‬והסליחות‭. ‬המסע‭ ‬ממשיך‭ ‬תמיד‭. ‬‮"‬צדיקים‮"‬‭, ‬אומרים‭ ‬חז"ל‭ ‬במסכת‭ ‬חולין‭, ‬‮"‬אין‭ ‬להם‭ ‬מנוחה‭, ‬לא‭ ‬בעולם‭ ‬הזה‭ ‬ולא‭ ‬בעולם‭ ‬הבא‭; ‬שנאמר‭ ‬מחיל‭ ‬אל‭ ‬חיל‭ ‬יראה‭ ‬אל‭ ‬אלוהים‭ ‬בציון‮"‬‭. ‬ 

אחרונים במדור זה

אפילו מעל העצים ומתחת לאבנים

אפילו מעל העצים ומתחת לאבנים

01‭ ‬ אפשר‭ ‬להבחין‭ ‬בכמה‭ ‬שלבים‭ ‬פסיכולוגיים‭ ‬שעברו‭ ‬על‭ ‬החברה‭…
בלבבי משכן אבנה

בלבבי משכן אבנה

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תרומה‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬המשכן‭, ‬בית‭ ‬המקדש‭…
אחריות על האחר

אחריות על האחר

01‭ ‬ ימי‭ ‬מלחמה‭, ‬יותר‭ ‬מימים‭ ‬אחרים‭, ‬הם‭ ‬ימים‭ ‬שבהם‭…
האכילה – מצוה?

האכילה – מצוה?

01‭ ‬ האוכל‭ ‬כידוע‭ ‬הוא‭ ‬מרכיב‭ ‬לא‭ ‬מבוטל‭ ‬בכל‭ ‬אירוע‭…
שירה דתית

שירה דתית

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬השבוע‭, ‬בשלח‭, ‬אנו‭ ‬נתקלים‭ ‬בתופעה‭ ‬חדשה‭: ‬עם‭…
כל ההתמדות קשות

כל ההתמדות קשות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬השבוע‭ ‬אנו‭ ‬למדים‭ ‬על‭ ‬מכת‭ ‬בכורות‭. ‬בכורה‭…
עוד שלב כואב בדרך

עוד שלב כואב בדרך

01‭ ‬ פרשת‭ ‬וארא‭ ‬מלמדת‭ ‬אותנו‭ ‬על‭ ‬שבע‭ ‬המכות‭ ‬הראשונות‭,…

שתפו