הרב גבי קדוש

סכנה: מעשים טובים…

הרב גבי קדוש

ישנה הרגשה שאחרי שעשינו מעשה טוב, חסד אמיתי – סייענו לזקנים, נתנו צדקה, שימחנו הורים, חייכנו לאחרים, אנו מרגישים קצת בעננים, הרגשה של הנאה מציפה אותנו. אך לפעמים יש גם משהו קצת מביך אחרי ההרגשה הזו. מתחושת סיפוק והנאה עוברת ההרגשה לאט לאט לתחושת גאווה… "הינה בזכותי יש למסכן הזה מה לאכול…", "אתם יודעים כמה עזרתי לו…", "בלעדיי לא היתה לו עבודה" וכו'. כיצד לא מקלקלים את הרגשת הסיפוק הטהורה והנקייה להרגשת שחץ וגאווה?
השבת נתחיל חומש חדש, חומש ויקרא. חומש ויקרא עוסק בהבאת קורבנות בבית המקדש שהם תכלית בניית המקדש. שורש המילה 'קורבן' הוא ק.ר.ב, מלשון קרבה, נועד הוא לקרב אותנו לא-לוקים, לעצמנו, ולגלות בתוכנו את הנתינה ואת ההקרבה שמצויה בתוכנו. בתחילת חומש ויקרא, במילה הראשונה 'ויקרא' ישנו שינוי גרפי בצורת כתיבת האותיות שבספר תורה. האל"ף של המילה ויקרא נכתבת בגופן קטן במיוחד. 'ויקרא', מדוע שינה א-לוקים, בכתיבת האות אל"ף בתחילת חומש הקורבנות? נראה שיש כאן קריאת כיוון ותמרור אזהרה לרוצים להתקרב אל ה', לרוצים להיות טובים: לא ליפול בפח הגאווה והשחץ, לזכור שהקרבה האמיתית היא הענווה, להיות אל"ף קטנה ובכל זאת לעשות טוב. גילתה לנו התורה באל"ף הקטנה של 'ויקרא' את מידת הענווה – ככל שאתה קרוב יותר, נותן יותר וטוב יותר, כך אתה אמור להיות עניו יותר, שהרי הינך מגלה כמה עוד הדרך ארוכה וכמה עמל ויגיעה עוד נדרשים ממך בדרך הארוכה לשלמות. ואתה הרי רק ממלא את שליחותך ומשימתך בחיים.
בהתבוננות נוספת נראה שבאמת הגבול בין החשבת אותו מעשה לטוב או חלילה לרע הוא גבול דק מאוד. אם המעשה גורם לאדם השחתה במידות, גורם לאדם להיות בעל גאווה, אז אותו מעשה הופך לשלילי ולא רצוי. כדברי רבי יהודה הלוי בספרו כוזרי, ששורש האמונה יכול להיות לפעמים גם שורש המרי, שורש הכפירה. לכן באה התורה וכבר בתחילת חומש ויקרא ציוותה עלינו לעשות מעשים טובים, אך להיזהר מאוד שלא נינזק ממעשה טוב זה, חלילה… ■

עוד במדור זה

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

בארוע‭ ‬השיא‭ ‬של‭ ‬חנוכת‭ ‬המשכן‭ ‬ארע‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬מות‭…
צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…