עייפות בנהיגה 2

תמונה של אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

על הסכנות והפתרונות לנהיגה במצב של עייפות. "תאונות עייפות הן רק אלו שבהן הנהג נרדם על ההגה". האומנם?! לאמיתו של דבר נראה שהעייפות גורמת לחלק גדול מתאונות דרכים שונות.
א. עייפות גלויה
1. נהג נרדם על ההגה: במצב זה הרכב סוטה מנתיב נסיעתו לעבר השוליים ומתנגש במעקה בטיחות או מתרסק בתעלה הסמוכה לשולי הכביש. במקרים אחרים הרכב נכנס לנתיב הנגדי וגורם תאונה חזיתית ברכב אחר. התוצאה בדרך כלל קטלנית.
2. תאונה עצמית של רכב בודד או נהג בודד: הגורם לתאונה זו מתקשר ישירות לעייפות כשמתברר כי הרכב היה תקין וכי הנהג לא היה שתוי או מסומם. תוצאות תאונה זו בדרך כלל קשות ביותר.

3. נהג בשלבי הירדמות – ניקור. תופעה המוכרת לנהגים. אדם שאינו רוצה להירדם אך ראשו צונח כאילו מעצמו, ומייד מתרומם בחזרה. תופעה זו נמשכת עד שלוש שניות שבהן הרכב בשליטה מוגבלת מאוד. תוצאות מצב זה תלויות באופן אחיזת ההגה ובמצב הדרך.
ב. עייפות סמויה
נהג עייף שאינו יודע שהוא עייף: תופעה זו מוכרת לנהגים שאינם זוכרים ברגע נתון: "עברנו את הצומת או לא?" "האם אני נמצא בכביש הנכון שתכננתי לנסוע בו? משהו לא מסתדר לי".
ג. פתרונות למצבי עייפות
1. שינה טובה ועמוקה.
2. תנומה קלה של כעשרים דקות ברכב במקום בטוח (לא בשולי הדרך).
3. הפסקה וארוחה קלה הן זריקת מרץ לנהגים.
4. מנוחה – עצירה במקום שקט ועצימת עיניים לזמן קצר.
5. פעילות בעת הנהיגה – שיחה ערה עם הנוסעים, לעיסת מסטיק וכדומה.

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו