הרב חגי לונדין

על מה חושבים בזמן הצפירה?

01‭ ‬

בשבוע‭ ‬זה‭ ‬של‭ ‬תחילת‭ ‬חודש‭ ‬אייר‭ ‬אנו‭ ‬מציינים‭, ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬השמחה‭ ‬על‭ ‬תקומתה‭ ‬של‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭, ‬את‭ ‬יום‭ ‬הזיכרון‭ ‬על‭ ‬אלה‭ ‬שבזכותם‭ ‬קמה‭ ‬המדינה‭ ‬‮–‬‭ ‬חללי‭ ‬צה"ל‭ ‬ונפגעי‭ ‬פעולות‭ ‬האיבה‭. ‬על‭ ‬מה‭ ‬חושבים‭ ‬בזמן‭ ‬הצפירה‭ ‬של‭ ‬יום‭ ‬הזיכרון‭? ‬על‭ ‬האובדן‭ ‬והשכול‭? ‬על‭ ‬חייו‭ ‬של‭ ‬הלוחם‭ ‬שנגדעו‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬מהר‭? ‬בוודאי‭. ‬אבל‭ ‬יש‭ ‬עוד‭ ‬הרבה‭ ‬מה‭ ‬לזכור‭ ‬ברגעים‭ ‬הללו‭. ‬לזכור‭ ‬ולבכות‭.‬

02‭ ‬

בתרבות‭ ‬היונית‭, ‬הדרך‭ ‬לזכור‭ ‬דמויות‭ ‬היתה‭ ‬באמצעות‭ ‬פסלים‭. ‬תרבות‭ ‬חומרנית‭ ‬מכירה‭ ‬רק‭ ‬בכאן‭ ‬ובעכשיו‭, ‬ו"זיכרון‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬לפעמים‭ ‬ניסיון‭ ‬נואש‭ ‬לשחזר‭ ‬את‭ ‬העבר‭, ‬רצון‭ ‬‮"‬להקפיא‮"‬‭ ‬את‭ ‬הרגע‭ ‬שאליו‭ ‬אנו‭ ‬מתגעגעים‭, ‬ולהתרפק‭ ‬עליו‭. ‬זו‭ ‬מן‭ ‬הסתם‭ ‬הסיבה‭ ‬שימי‭ ‬הזיכרון‭ ‬תופסים‭ ‬משנה‭ ‬לשנה‭ ‬כיוון‭ ‬חווייתי‭ ‬יותר‭. ‬אם‭ ‬הנחת‭ ‬המוצא‭ ‬היא‭ ‬שהקשר‭ ‬המקסימלי‭ ‬שיש‭ ‬לנו‭ ‬כעת‭ ‬עם‭ ‬הנפטר‭ ‬הוא‭ ‬זיכרון‭ ‬רחוק‭, ‬הרי‭ ‬ככל‭ ‬שנמחיש‭ ‬אותו‭ ‬יותר‭ ‬באמצעות‭ ‬תמונה‭ ‬או‭ ‬אנדרטה‭, ‬ככל‭ ‬שנפיק‭ ‬יותר‭ ‬סרטים‭ ‬שבהם‭ ‬מוזיקה‭ ‬מרגשת‭ ‬‮–‬‭ ‬כך‭ ‬נוכל‭ ‬להעמיק‭ ‬יותר‭ ‬את‭ ‬הזיכרון‭. ‬אם‭ ‬המטרה‭ ‬היא‭ ‬לשחזר‭ ‬את‭ ‬הדמות‭, ‬הרי‭ ‬ככל‭ ‬שהדיבור‭ ‬באזכרה‭ ‬יישא‭ ‬אופי‭ ‬פרטי‭ ‬יותר‭: ‬מה‭ ‬הוא‭ ‬אהב‭ ‬ללבוש‭, ‬איזה‭ ‬שחקן‭ ‬כדורסל‭ ‬נפלא‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬‮–‬‭ ‬כן‭ ‬ייטב‭. ‬כאשר‭ ‬זו‭ ‬הנחת‭ ‬המוצא‭, ‬דיבורים‭ ‬על‭ ‬המטרה‭ ‬שבעבורה‭ ‬נפל‭ ‬החייל‭, ‬העקרונות‭ ‬הכלליים‭, ‬האידיאליים‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬נתפסים‭ ‬כחיוורים‭ ‬ומופשטים‭ ‬מדי‭ ‬בעבור‭ ‬בלוטות‭ ‬הרגש‭. ‬ואז‭, ‬כאשר‭ ‬סיבת‭ ‬המוות‭ ‬מתערפלת‭, ‬הופך‭ ‬יום‭ ‬הזיכרון‭ ‬ליום‭ ‬של‭ ‬עצב‭ ‬לשם‭ ‬עצב‭, ‬משהו‭ ‬בסגנון‭ ‬של‭ ‬‮"‬הנצח‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬אפר‭ ‬ואבק‮"‬‭. ‬כאב‭ ‬ללא‭ ‬מטרה‭. ‬יום‭ ‬של‭ ‬דיכאון‭.‬

03‭ ‬

ביהדות‭, ‬המדברת‭ ‬על‭ ‬חיי‭ ‬נצח‭, ‬ישנה‭ ‬תפיסה‭ ‬אחרת‭ ‬של‭ ‬זיכרון‭. ‬זיכרון‭ ‬מלשון‭ ‬זכ"ר‭ ‬‮–‬‭ ‬הצד‭ ‬האקטיבי‭ ‬במציאות‭. ‬הרצון‭ ‬לפעול‭ ‬ולחַיות‭ ‬את‭ ‬הדמות‭. ‬הזיכרון‭ ‬החווייתי‭ ‬והפרטי‭ ‬הוא‭ ‬שער‭ ‬לדבר‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬גדול‭: ‬ליכולת‭ ‬שלנו‭ ‬למלא‭ ‬את‭ ‬החלל‭ ‬שהותיר‭ ‬המת‭, ‬חיים‭ ‬חדשים‭. ‬ביהדות‭, ‬בניגוד‭ ‬לתרבות‭ ‬האלילית‭ ‬או‭ ‬היוונית‭, ‬אין‭ ‬פסלים‭ ‬ואין‭ ‬אנדרטאות‭, ‬אלא‭ ‬יש‭ ‬נשמה‭. ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬מתחברים‭ ‬לחיים‭ ‬שהותירה‭ ‬אותה‭ ‬נשמה‭ ‬בעולם‭ ‬‮–‬‭ ‬אנו‭ ‬זוכרים‭ ‬אותה‭ ‬באמת‭. ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬את‭ ‬תורתו‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭ ‬לדוגמה‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬חי‭ ‬כביכול‭ ‬מחדש‭, ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬מצטרפים‭ ‬למפעלים‭ ‬החיוביים‭ ‬שהאדם‭ ‬זרע‭ ‬בעולם‭ ‬‮–‬‭ ‬מתרחשת‭ ‬תחיית‭ ‬מתים‭ ‬קטנה‭, ‬כדברי‭ ‬חכמים‭: ‬‮"‬מה‭ ‬זרעו‭ (‬של‭ ‬הנפטר‭) ‬בחיים‭ ‬אף‭ ‬הוא‭ ‬בחיים‮"‬‭, ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬בוחרים‭ ‬להיות‭ ‬אנשים‭ ‬טובים‭ ‬יותר‭ ‬לאור‭ ‬דמותם‭ ‬של‭ ‬הסבתא‭ ‬או‭ ‬הסבא‭ ‬ז"ל‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמתם‭ ‬מלווה‭ ‬אותנו‭ ‬בכל‭ ‬רגע‭ ‬ורגע‭, ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬מתחברים‭ ‬לאידיאל‭ ‬שבעבורו‭ ‬נפל‭ ‬הלוחם‭, ‬אנו‭ ‬מתחברים‭ ‬להנצחה‭ ‬האמתית‭, ‬אנו‭ ‬מתחברים‭ ‬לנצח‭.‬

04‭ ‬

על‭ ‬מה‭ ‬חושבים‭ ‬בזמן‭ ‬הצפירה‭? – ‬על‭ ‬החיים‭ ‬הצעירים‭ ‬שנגדעו‭? ‬על‭ ‬העיניים‭ ‬שלא‭ ‬יזכו‭ ‬לראות‭ ‬יותר‭ ‬את‭ ‬הפריחה‭ ‬באביב‭? ‬מן‭ ‬הסתם‭ ‬כן‭. ‬אבל‭ ‬אני‭ ‬מנסה‭ ‬באופן‭ ‬אישי‭ ‬להרהר‭ ‬למשל‭ ‬גם‭ ‬במילים‭ ‬שכתב‭ ‬בזמנו‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ (‬אורות‭, ‬המלחמה‭, ‬ב‭): ‬‮"‬אָנוּ‭ ‬מִסְתַּכְּלִים‭ ‬בַּדּוֹרוֹת‭ ‬הָרִאשׁוֹנִים‭, ‬הַמְסֻפָּרִים‭ ‬בַּתּוֹרָה‭, ‬בַּנְּבִיאִים‭ ‬וּבַכְּתוּבִים‭, ‬אוֹתָם‭ ‬הַדּוֹרוֹת‭ ‬שֶׁהָיוּ‭ ‬עֲסוּקִים‭ ‬בְּמִלְחָמָה‭, ‬‮–‬‭ ‬וְהֵם‭ ‬הֵם‭ ‬הַגְּדוֹלִים‭ ‬שֶׁאָנוּ‭ ‬מִתְיַחֲסִים‭ ‬אֲלֵיהֶם‭ ‬בִּידִידוּת‭ ‬וּגְדֻלַּת‭-‬קדֶשׁ‭. ‬הִנְנוּ‭ ‬מְבִינִים‭, ‬שֶׁהַזִּיק‭ ‬הַנִּשְׁמָתִי‭ ‬הוּא‭ ‬הַיְסוֹד‭: ‬אוֹתוֹ‭ ‬מַעֲמַד‭-‬הָעוֹלָם‭, ‬שֶׁהָלַךְ‭ ‬בִּמְרוּצָתוֹ‭ ‬אָז‭, ‬שֶׁהָיְתָה‭ ‬הַמִּלְחָמָה‭ ‬כָּל‭-‬כָּךְ‭ ‬נְחוּצָה‭ ‬בּוֹ‭, ‬הוּא‭ ‬גָּרַם‭ ‬לְהוֹפִיעַ‭ ‬אֶת‭ ‬אֵלֶּה‭ ‬הַנְּשָׁמוֹת‭, ‬שֶׁהַרְגָּשָׁתָן‭ ‬הַפְּנִימִית‭ ‬בְּתֹכֶן‭ ‬שָׁלֵם‭ ‬הָיְתָה‭. ‬מִלְחֶמֶת‭ ‬קִיּוּמָם‭, ‬קִיּוּם‭ ‬הָאֻמָּה‭, ‬מִלְחֶמֶת‭ ‬ד‮'‬‭ ‬הָיְתָה‭ ‬בְּהַכָּרָה‭ ‬פְּנִימִית‭. ‬עַזִּיזִים‭ ‬הָיוּ‭ ‬בְּרוּחָם‭ ‬וְיָדְעוּ‭ ‬בְּעמֶק‭ ‬הַחֹשֶׁךְ‭ ‬לִבְחֹר‭ ‬בַּטּוֹב‭ ‬וְלָסוּר‭ ‬מִן‭ ‬הָרַע‭, ‬‮"‬גַּם‭ ‬כִּי‭ ‬אֵלֵךְ‭ ‬בְּגֵיא‭ ‬צַלְמָוֶת‭ ‬לֹא‭ ‬אִירָא‭ ‬רָע‮"‬‭ (‬תהלים‭ ‬כג‭, ‬ד‭). ‬כְּשֶׁאָנוּ‭ ‬מִתְבּוֹנְנִים‭ ‬אֲלֵיהֶם‭, ‬הִנְנוּ‭ ‬בְּכָל‭ ‬הַהוֹפָעָה‭ ‬הָרוּחָנִית‭ ‬שֶׁאָנוּ‭ ‬כָּל‭- ‬כָּךְ‭ ‬שׁוֹקְקִים‭ ‬לָהּ‭, ‬מִשְׁתּוֹקְקִים‭ ‬לְאִמּוּצָם‭, ‬לְכחַ‭ ‬הַחַיִּים‭ ‬הֶחָטוּב‭ ‬וְהַגָּבוּשׁ‭, ‬הָאֵיתָן‭ ‬וְהַמּוּצָק‭, ‬שֶׁשָּׁכַן‭ ‬בְּקִרְבָּם‭, ‬וּמִתּוֹךְ‭ ‬תְּשׁוּקָה‭ ‬זוֹ‭, ‬כּחֵנוּ‭ ‬הָרוּחָנִי‭ ‬מִתְאַמֵּץ‭ ‬וְכחַ‭-‬גְּבוּרָתֵנוּ‭ ‬מִתְעַדֵּן‭, ‬וְאוֹתָן‭ ‬הַנְּשָׁמוֹת‭ ‬הַחֲזָקוֹת‭ ‬חוֹזְרוֹת‭ ‬לִחְיוֹת‭ ‬בָּנוּ‭ ‬כִּימֵי‭ ‬עוֹלָם‮"‬‭.‬

05‭ ‬

השורות‭ ‬הללו‭ ‬מדברות‭ ‬על‭ ‬הגעגוע‭ ‬והרצון‭ ‬לחקות‭ ‬את‭ ‬דמויותיהם‭ ‬הקדומות‭ ‬של‭ ‬אבות‭ ‬האומה‭: ‬אברהם‭, ‬יצחק‭, ‬יעקב‭, ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬ודומיהם‭. ‬דמויות‭ ‬שנאלצו‭ ‬להתמודד‭ ‬עם‭ ‬חיים‭ ‬מלאי‭ ‬מאבקים‭ ‬ושפיכת‭ ‬דם‭, ‬אולם‭ ‬ידעו‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬עולמם‭ ‬המוסרי‭ ‬בתוך‭ ‬בית‭ ‬המטבחיים‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭. ‬דמויות‭ ‬שהיו‭ ‬לוחמים‭ ‬נחושים‭ ‬מצד‭ ‬אחד‭ ‬ואנשים‭ ‬טהורים‭, ‬קדושים‭ ‬ועדינים‭, ‬מצד‭ ‬שני‭. ‬מדרגה‭ ‬שבימינו‭ ‬אנו‭ ‬זוכים‭ ‬לראות‭ ‬אותה‭ ‬קורמת‭ ‬עור‭ ‬וגידים‭ ‬ומוחשת‭ ‬בדמויות‭ ‬בשר‭ ‬ודם‭. ‬ברגעי‭ ‬הצפירה‭, ‬כאשר‭ ‬אני‭ ‬מגיע‭ ‬שם‭ ‬למילים‭ ‬‮"‬וְאוֹתָן‭ ‬הַנְּשָׁמוֹת‭ ‬הַחֲזָקוֹת‭ ‬חוֹזְרוֹת‭ ‬לִחְיוֹת‭ ‬בָּנוּ‭ ‬כִּימֵי‭ ‬עוֹלָם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אז‭ ‬אני‭ ‬נזכר‭ ‬גם‭ ‬בדמויות‭ ‬פרטיות‭, ‬בגיבורים‭ ‬של‭ ‬ימינו‭, ‬באותה‭ ‬רשימה‭ ‬כואבת‭ ‬של‭ ‬שמות‭, ‬הגדֵלה‭ ‬משנה‭ ‬לשנה‭. ‬נזכר‭ ‬בשביל‭ ‬מה‭ ‬הם‭ ‬נלחמו‭. ‬נזכר‭ ‬ובוכה‭, ‬נזכר‭ ‬ומתעודד‭.‬

06‭ ‬

ומעל‭ ‬כל‭ ‬זה‭: ‬הדבר‭ ‬העיקרי‭ ‬שעבורו‭ ‬נועד‭ ‬יום‭ ‬הזיכרון‭ ‬הוא‭ ‬לזכור‭ ‬מהי‭ ‬המטרה‭ ‬שעבורה‭ ‬מסרו‭ ‬הנופלים‭ ‬את‭ ‬נפשם‭ ‬‮–‬‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭. ‬ראשית‭ ‬צמיחת‭ ‬גאולתנו‭. ‬זהו‭ ‬עיקרו‭ ‬של‭ ‬יום‭.‬

07‭ ‬

הנצח‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬אפר‭ ‬ואבק‭, ‬‮"‬הנצח‭ ‬הוא‭ ‬ירושלים‮"‬‭, ‬כתבו‭ ‬חכמי‭ ‬ישראל‭. ‬אסור‭ ‬לשכוח‭ ‬זאת‭ ‬בזמן‭ ‬הצפירה‭. ‬

עוד במדור זה

בניסן התקדמו ובניסן עתידים להתקדם

בניסן התקדמו ובניסן עתידים להתקדם

01‭ ‬ חג‭ ‬הפסח‭ ‬הוא‭ ‬חג‭ ‬הגאולה‭. ‬חג‭ ‬גאולת‭ ‬מצרים‭…
ספוילר: לא תהיה מלחמת אזרחים!

ספוילר: לא תהיה מלחמת אזרחים!

01‭ ‬ לכל‭ ‬המודאגים‭ ‬מ"מלחמת‭ ‬אזרחים‮"‬‭ ‬אני‭ ‬מעדכן‭: ‬לא‭ ‬תהיה‭…
מבצע ביעור חמץ

מבצע ביעור חמץ

01‭ ‬ אילו‭ ‬היו‭ ‬שואלים‭ ‬אותי‭ ‬איך‭ ‬לקרוא‭ ‬למבצע‭, ‬הייתי‭…
ניצחון מוחלט - גרסת חז״ל

ניצחון מוחלט - גרסת חז״ל

01‭ ‬ בימים‭ ‬אלו‭. ‬כשהמונח‭ ‬‮"‬ניצחון‭ ‬מוחלט‮"‬‭ ‬נדמה‭ ‬אצל‭ ‬רבים‭…
אפילו מעל העצים ומתחת לאבנים

אפילו מעל העצים ומתחת לאבנים

01‭ ‬ אפשר‭ ‬להבחין‭ ‬בכמה‭ ‬שלבים‭ ‬פסיכולוגיים‭ ‬שעברו‭ ‬על‭ ‬החברה‭…
בלבבי משכן אבנה

בלבבי משכן אבנה

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תרומה‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬המשכן‭, ‬בית‭ ‬המקדש‭…
אחריות על האחר

אחריות על האחר

01‭ ‬ ימי‭ ‬מלחמה‭, ‬יותר‭ ‬מימים‭ ‬אחרים‭, ‬הם‭ ‬ימים‭ ‬שבהם‭…
האכילה – מצוה?

האכילה – מצוה?

01‭ ‬ האוכל‭ ‬כידוע‭ ‬הוא‭ ‬מרכיב‭ ‬לא‭ ‬מבוטל‭ ‬בכל‭ ‬אירוע‭…
שירה דתית

שירה דתית

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬השבוע‭, ‬בשלח‭, ‬אנו‭ ‬נתקלים‭ ‬בתופעה‭ ‬חדשה‭: ‬עם‭…
כל ההתמדות קשות

כל ההתמדות קשות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬השבוע‭ ‬אנו‭ ‬למדים‭ ‬על‭ ‬מכת‭ ‬בכורות‭. ‬בכורה‭…
עוד שלב כואב בדרך

עוד שלב כואב בדרך

01‭ ‬ פרשת‭ ‬וארא‭ ‬מלמדת‭ ‬אותנו‭ ‬על‭ ‬שבע‭ ‬המכות‭ ‬הראשונות‭,…
בעזרת השם

בעזרת השם

01‭ ‬ פרשת‭ ‬שמות‭ ‬עוסקת‭ – ‬כשמה‭ – ‬בשמות‭. ‬השמות‭…
פקוד יפקוד

פקוד יפקוד

01‭ ‬ לא‭ ‬במקרה‭ ‬סיומה‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬הלועזית‭ ‬נופל‭ ‬בזמן‭…
למה אני לא הולך לעצרות חטופים?

למה אני לא הולך לעצרות חטופים?

01‭ ‬ כמו‭ ‬כולם‭ ‬גם‭ ‬אני‭ ‬מתפלל‭ ‬לשובם‭ ‬של‭ ‬החטופים‭;…
כתונת פסים ועין הרע

כתונת פסים ועין הרע

01‭ ‬ כולנו‭ ‬רוצים‭ ‬לאחד‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬סביבנו‭. ‬כולנו‭ ‬רוצים‭…
כמה רוע אפשר לבלוע?

כמה רוע אפשר לבלוע?

01‭ ‬ התחושה‭ ‬הקשה‭ ‬ביותר‭ ‬שמרגישים‭ ‬נאמני‭ ‬התורה‭, ‬העם‭ ‬והארץ‭…