הרב גבי קדוש

פרשת בא תשפ"ב

כידוע ארץ מצרים היתה שטופה בעבודה זרה, התרבות הדתית השלטת היתה לעבוד למציאות חומרית כים-סוף והשה שהיה האל המצרי. אחרי מאתיים ועשר שנים, דור אחרי דור, ניכר אף בישראל יחס לעבודה זרה.

כבשה מוציאה לשון

בלתי נתפס במציאות של ימינו הציווי שבני ישראל מצטווים במצרים: כל משפחה לוקחת שה, כבש המסמל את אלוקי מצרים ומכינים אותו לעיני כל מצרים לקראת הבאתו כקרבן הפסח. מדוע יש צורך בהכנה זו ומה משמעותה?
צריך להבין שהגלות של ישראל במצרים היתה 'כור היתוך' לבנייתו וליסודו של עם ישראל העתידי. ההכנה אינה רק בתחום הגיבוש הלאומי בלבד אלא ובמיוחד בתחום התרבותי-רוחני-דתי – עם ישראל הולך להיות בשורה לעולם אשר יטמיע את האמונה בא-ל אחד ויפיץ את תורת ה' בעולם.
כידוע ארץ מצרים היתה שטופה בעבודה זרה, התרבות הדתית השלטת היתה לעבוד למציאות חומרית כים-סוף והשה שהיה האל המצרי. אחרי מאתיים ועשר שנים, דור אחרי דור, ניכר אף בישראל יחס לעבודה זרה. השקיעה בעבודה זרה אינה דווקא בלהשתחוות לה או להתפלל אליה, ישנה השפעה סביבתית שכאשר כולם עובדים עבודה זרה, כל מערכות החיים והתקשורת מלאים בהערצה לשה, אזי וודאי שיש לכך השלכות ליחס האוהד והמתפשר עם עבודה זרה. נשמע לנו מוזר, הכיצד יש בכלל לייחס יחס חיובי כלשהו לעבודה זרה כבהמה? וכי באמת מישהו מאמין שבהמה, יצור נחות, יכולה להיות אל? נתפלא לשמוע אז שכן, וגם היום יש מקומות המכבדים עבודה זרה חומרית, את הפרות בהודו ואת הרוחות בתאילנד.
בכדי לשרש את מחשבות העבודה הזרה מקרבנו יש צורך בצעד דרסטי של שחיטת האל המצרי. יש בכך השתחררות פסיכולוגית מאימת מצרים ומאימת אליליה. לא עוד עבדים שפלים מאימת הרודן המצרי. פעולה זו היא ההכנה הראוייה לגאולת ישראל ממצרים.
לא לחינם סיפור יציאת מצרים הינו הציר המרכזי לאמונה בה'. ביציאת מצרים כרוכים מצוות רבות כשבת, חגי פסח וסוכות ועוד. בשחיטת אלילי מצרים אין התרסה, אלא פעולת חינוך ובניית תהליך שחרור ישראל ממצרים והכנתם לקראת קבלת התורה והאמונה ברבונו של עולם.

עוד במדור זה

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

בארוע‭ ‬השיא‭ ‬של‭ ‬חנוכת‭ ‬המשכן‭ ‬ארע‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬מות‭…
צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…