הרב גבי קדוש

פרשת מטות תשפ"ב

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

מפת ישראל
הרב גבי קדוש

עם ישראל בהנהגת משה רבנו מגיע כמעט לקו הגמר ומיד עומדים להיכנס לארץ ישראל. המחשבות של השבטים לגבי אופי הנחלה שהם יקבלו מתחילה להדאיגם. בני השבטים ראובן גד וחצי שבט מנשה שהיו עשירים במיוחד בצאן ובבקר, מבקשים ממשה לנחלה את עבר הירדן המתאים למרעה צאן. בקשה לכאורה תמימה, אך מתגובת משה נראה שהייתה כאן חציית גבול חמורה מצידם. משה כועס עליהם ומשווה את חטאם לחטא מרגלי המדבר שהוציאו דיבה על הארץ, ומכנה אותם בכינוי קשה: ״תַּרְבּוּת אֲנָשִׁים חַטָּאִים״. קשה להבין במה חטאו? ורק אחרי שהם מבטיחים ליטול חלק במאבק על הארץ משה מאפשר להם את הנחלה בעבר הירדן.
נראה להסביר שארץ ישראל אינה ענין אישי, פרטי או כלכלי. ארץ ישראל היא ארמון המלך ובארמון המלך אין מקום לדברים פרטיים, לנגיעות אישיות, לשיקולים נדל"ניים. חטא המרגלים היה שחששו שההתיישבות ועבודת האדמה בארץ ישראל תוריד אותם ממדרגתם הרוחנית לדאגה פרטית, אישית, הם לא ראו את הערך הכללי והעליון של ארץ ישראל, וזה היה גם חטאם הגדול של בני גד ובני ראובן וחצי שבט מנשה. משה רבנו מזהה אצלם משהו אישי, פרטי, הם רוצים את החלק בארץ שיש בו מרעה לצאנם, לכן הוא מתקומם כנגדם – הייתכן שזה היחס שצריך לתת לארץ? האם ארץ ישראל היא אמצעי כלכלי לרעיית צאן? אך אחרי שהם מבטיחים למשה שהם יהיו החלוצים לפני המחנה, שהם ימסרו עצמם למען מלחמה על הארץ, מתגלה שבקשתם כללית ואינה באה ממקום פרטי, אלא ממקום כללי כיאה לארמונו של מלך.
ארץ ישראל היא ציבורית, מקום כללי, לא מדובר בארץ שהיא פתרון מגורים, לא רק ארץ של מקלט בטוח, אלא מקום מיוחד המכנס לתוכו את כל עם ישראל, ודרך המקום המיוחד הזה ממלא עם ישראל את ייעודו העליון.

עוד במדור זה

וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

מאז‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬סדום‭ ‬ועמורה‭ ‬בעקבות‭ ‬מעשיהם‭ ‬הרעים‭ ‬והמושחתים‭, ‬הפכה‭…
תנור‭ ‬ואש‭ ‬בברית‭ ‬על‭ ‬הארץ

תנור‭ ‬ואש‭ ‬בברית‭ ‬על‭ ‬הארץ

הברית‭ ‬על‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬שכורת‭ ‬הקב‮"‬ה‭ ‬עם‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬בפרשתנו‭,…
ישועת‭ ‬ה‮' ‬שבסוכה

ישועת‭ ‬ה‮' ‬שבסוכה

בתקשורת‭ ‬היו‭ ‬קוראים‭ ‬לימים‭ ‬אלו‭ ‬בין‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬לסוכות‭ ‬‮'‬במעבר‭…
ראש‭ ‬השנה‭: ‬להיות‭ ‬לראש‭ ‬ולא‭ ‬לזנב

ראש‭ ‬השנה‭: ‬להיות‭ ‬לראש‭ ‬ולא‭ ‬לזנב

א‮'‬‭ ‬תשרי‭, ‬ראשיתה‭ ‬של‭ ‬שנה‭, ‬הוא‭ ‬התאריך‭ ‬המשמעותי‭ ‬בלוח‭ ‬השנה‭.…
ימים‭ ‬נוראים‭:‬ להיות‭ ‬ניצב‭ ‬מול‭ ‬עצמך

ימים‭ ‬נוראים‭:‬ להיות‭ ‬ניצב‭ ‬מול‭ ‬עצמך

בארבע‭ ‬מקומות‭ ‬בלבד‭ ‬בתורה‭ ‬מופיעה‭ ‬המילה‭ ‬‮'‬ניצבים‮'‬‭. ‬אצל‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭,…
כי‭ ‬תבוא:‭ ‬ענווה‭ ‬הקשבה‭ ‬והכרת‭ ‬הטוב

כי‭ ‬תבוא:‭ ‬ענווה‭ ‬הקשבה‭ ‬והכרת‭ ‬הטוב

המחלוקת‭ ‬שבה‭ ‬עמנו‭ ‬מצוי‭ ‬חוצה‭ ‬אותנו‭, ‬מפלגת‭ ‬ומגיעה‭ ‬לרמות‭ ‬קשות‭…
לֹא‭ ‬תוּכַל‭ ‬לְהִתְעַלֵּם

לֹא‭ ‬תוּכַל‭ ‬לְהִתְעַלֵּם

מאז‭ ‬בריאתו‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬הראשון‭ ‬התחבטה‭ ‬האנושות‭ ‬במטרתו‭ ‬ותכליתו‭ ‬של‭…
אלול‭ ‬תשפ"ד‭: ‬ חבית‭ ‬הדמעות‭ ‬וחבית‭ ‬התפילות

אלול‭ ‬תשפ"ד‭: ‬ חבית‭ ‬הדמעות‭ ‬וחבית‭ ‬התפילות

כל‭ ‬אחד‭ ‬מאיתנו‭ ‬אשר‭ ‬הולך‭ ‬לישון‭ ‬וחייב‭ ‬לקום‭ ‬בבוקר‭ ‬בשעה‭…
לראות‭ ‬ברכה

לראות‭ ‬ברכה

עם‭ ‬תום‭ ‬אחד‭ ‬עשר‭ ‬חודשים‭ ‬לשמחת‭ ‬תורה‭, ‬ מסתיימת‭ ‬כעת‭…
עקב‭: ‬ הגודל‭ ‬שבקוטן

עקב‭: ‬ הגודל‭ ‬שבקוטן

ישנה‭ ‬מילה‭ ‬מיוחדת‭ ‬שהתורה‭ ‬משתמשת‭ ‬בה‭ ‬בתחילת‭ ‬פרשתנו‭: ‬‮'‬עקב‮'‬‭, ‬פותחת‭…
בית‭ ‬מקדש‭:‬ מה‭ ‬חסר‭ ‬לנו‭?‬

בית‭ ‬מקדש‭:‬ מה‭ ‬חסר‭ ‬לנו‭?‬

בתחילתו‭ ‬של‭ ‬שיעור‭ ‬שאלתי‭ ‬את‭ ‬הנוכחים‭ ‬מה‭ ‬הדבר‭ ‬הקשה‭ ‬ביותר‭…
הסוד‭ ‬במסעות‭ ‬ישראל‭ ‬במדבר

הסוד‭ ‬במסעות‭ ‬ישראל‭ ‬במדבר

בקריאת‭ ‬המסעות‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬במדבר‭ ‬בפרשתנו‭ ‬חשים‭ ‬אנו‭ ‬שבכל‭…
פרשת פנחס- סבלנות‭ ‬אינה‭ ‬וותרנות

פרשת פנחס- סבלנות‭ ‬אינה‭ ‬וותרנות

שתי‭ ‬תכונות‭ ‬הפכיות‭ ‬יש‭ ‬בבני‭ ‬אדם‭: ‬הקנאות‭ ‬והסבלנות‭. ‬הקנאי‭ ‬לא‭…
‭  ‬D.N.A‭ ‬ישראלי

‭  ‬D.N.A‭ ‬ישראלי

אם‭ ‬היו‭ ‬שואלים‭ ‬אותנו‭ ‬מה‭ ‬המאפיין‭ ‬את‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬היינו‭…
פרה‭ ‬אדומה‭:‬ לדעת‭ ‬שאינך‭ ‬יודע‭...‬

פרה‭ ‬אדומה‭:‬ לדעת‭ ‬שאינך‭ ‬יודע‭...‬

בעולם‭ ‬המדע‭ ‬והדור‭ ‬המתועש‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬חיים‭, ‬קשה‭ ‬להבין‭ ‬כל‭…
לא‭ ‬שוברים‭ ‬את‭ ‬הכלים

לא‭ ‬שוברים‭ ‬את‭ ‬הכלים

תגובתו‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭ ‬על‭ ‬מחלוקתם‭ ‬של‭ ‬קורח‭ ‬ועדתו‭ ‬לא‭…