הרב גבי קדוש

פרשת שמיני תשפ"ב

בתחילת פרשתנו אנו קוראים על טרגדיה משפחתית ולאומית כאחד. באירוע השיא של חנוכת המשכן ארע אסון גדול בפטירתם של שני בני אהרון, טורחת התורה וכותבת לנו את תגובת אהרון אביהם: ״וידום אהרון״, מה רצתה התורה ללמדנו בדומיה זאת?
המפרשים הציעו פרושים שונים לפשר השתיקה הזאת. במדרש ספרא מובא שמשה אחיו של אהרון, מנחם אותו בכך שהוא ידע בידיעה מוקדמת שהמשכן יתקדש באירוע קשה אך חשב שזה יהיה או במשה או באהרון וכעת מסתבר שילדי אהרון גדולים מהם.
גישתו של הספרא הינה שכלית ומנומקת. אם המשכן חייב להתקדש בפטירת צדיקים אז דע לך שבניך צדיקים ומסרו נפשם על בנייתו. אמנם הצער גדול, אך יש כאן אידיאל ומסירות נפש למען דבר גדול שמקהה את הכאב, ולכן תגובתו של אהרון היתה דומיה.
פירוש בכיוון אחר לגמרי מתאר האברבנאל. מצבו הנפשי של אהרון כאשר קיבל את הבשורה המרה על מות שני בניו היתה הלם, הכחשה וחוסר רצון לקבל את הבשורה, לבו הפך כאבן. אהרון לא מבין את הסיטואציה עד כדי שנאלם דיבורו וכביטויו החריף של האברבנאל: ׳לא נותרה בו נשמה׳. אין מדובר כאן בהבנה שכלית אלא בתגובה רגשית של הכחשה והתעלמות, ומכאן באה הדומיה.
שני הפרושים ההפוכים מבטאים תגובות שונות לתופעת האבל, רחמנא ליצלן. יש הלוקחים את האבל למחוזות רוחניים וגבוהים, מגבירים את האמונה, את העשייה, מתרוממים ומתעלים. האבל גורם למינוף, עילוי וצמיחה, החיים מקבלים משמעות אחרת לגמרי, יודעים יותר להעריך את החיים. ויש הלוקחים את האבל למקומות של הלם, ויתור על ערך החיים, שיתוק וחדלון, החיים מפסיקים כי אין טעם חיים.
באה התורה ומלמדת אותנו שחלילה לנו מליפול ולשקוע באבל, אמנם בתחילה ״וידום אהרון״ אך אהרון הכהן ממשיך במלאכתו ובשליחותו, מרומם את שליחותו ותפקידו, מרומם את תפקידו בעולם ומגביה את החיים ואת משמעותם. בשורות טובות!

עוד במדור זה

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…
תולדות- מכה הקודמת לתפילה

תולדות- מכה הקודמת לתפילה

חיוב‭ ‬תפילה‭ ‬למדנו‭ ‬מאבותינו‭. ‬לכאורה‭ ‬יסוד‭ ‬התפילה‭ ‬מובן‭, ‬לאדם‭ ‬הכואב‭…