הרב גבי קדוש

פרשת תזריע תשפ"ב

יד דוחפת עגלת תינוק הרב גבי קדוש

הרצון העז לחזור לשגרה, לחזור למוכר והרגיל, הינו רצון אנושי טבעי שקיים בנו ובאנושות כולה. אך באמת, חיינו הם כקו ארוך עם נקודות זמן של הזדמנויות שונות. חלק מהנקודות צפויות מראש, כגון ימי חג ומועד, שבתות, יום הולדת, יום נישואים וכד'. זמנים אלו מהווים לנו מעין תחנות בדרכנו – חיינו, אנו נעצרים ויש לנו כעת הזדמנות, לחשוב מה הלאה. מה לקחנו מהדרך שעד עתה, מה יש לשפר ולהתקדם. יש גם בקו החיים שלנו נקודות בלתי צפויות, תחנות שבחלקן שמחות כחתונה, לידה או סתם מסיבת הפתעה. אך יש גם תחנות קשות יותר של פיגוע, מלחמה, נפילה כלכלית, פיטורים מעבודה, מחלה, פטירה. גם תחנות אלו הם סוג של עצירה להתבוננות על המשך הדרך.
בפרשתנו אנו נפגשים עם סוג של תחנה בחיינו, תחנה משמחת של לידה. אך תמוה מאוד שהתורה מצווה על יולדת דינים של טומאה ואף הבאת קרבן, הרי היולדת נמצאת כעת בחוויה רוחנית ורגשית מדהימה של הופעת חיים חדשה לעולם, מדוע עליה לנהוג דינים אלו ואף להביא קרבן?
כך למדתי מדברי ידידי היקר, איש החינוך הרב שמואל שפירא שליט"א, ראש ישיבת אילת: 'בדרך כלל האדם – גם לאחר אירועים גדולים ומכוננים – חוזר לרגיל ולמוכר. מצד אחד, יש לאדם רצון גדול להתחדש, אולם מול רצון זה מושכת אותו הנוחות הגלומה במוכר וברגיל. בהתמודדות כזו נמצאת גם היולדת, שזכתה להיות שותפה בהתחדשות אדירה, בהולדת חיים חדשים, אולם בסופה נוח לה, כמו כל אדם, לחזור למוכר ולרגיל'.
בגלל הרצון לחזור לשגרה, הנטיה לוותר על עליית המדרגה שבתחנות המיוחדות של קו החיים שלנו, יש בה החטאה להזדמנות, יש בה ויתור. לכן כל חסרון הוא מעין טומאה ולכן היולדת מצווה להקריב קרבן בכדי להתקרב מחדש, לקחת את גודל השעה ולהופיע אותה בעולם.
בימים אלו של תימהון ושאלות ציבוריות נוקבות יש כנראה משהו שיכול לקדם אותנו בתחנה המיוחדת בתהליך גאולתנו שעלינו לקחת לעצמנו, לחיינו ולעתידנו.

עוד במדור זה

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

בארוע‭ ‬השיא‭ ‬של‭ ‬חנוכת‭ ‬המשכן‭ ‬ארע‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬מות‭…
צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…