דורות רבים חיכה העולם לרגע המכונן הזה, מעמד הר סיני נתינתה לישראל. מרכז פרשתנו הוא ללא ספק מעמד הר סיני. התורה המתינה עד פרשת יתרו בכדי לתת לעם ישראל תורה, כאן נהיינו ראויים למעמד נשגב זה. מדוע רק כאן? מדוע נמנע מהעולם כולו הטוב והאור שבתורה הקדושה? כי התורה מיועדת לעם ישראל וכל זמן שהיינו פרטים, ואפילו פרטים עליונים ונשגבים כאבותינו הקדושים והשבטים, רק ב'לידת העם' מתוך מציאות מצרים נהיינו לעם, נהיינו ראויים למתן התורה.
העולם המתין לקבלת התורה כי היתה צריכה להתפתח 'כתובת' לנתינתה. התורה יועדה מלכתחילה לעם ישראל, אך בכדי לקבלה צריך תנאי בסיסי להיות עם, התורה לא ניתנה ליחידים ואפילו לא לצדיקים וחסידים כנח או כאברהם אבינו. רק עם מקבל תורה, עם בעל ארץ, שלטון וממשלה, זו התורה השלמה אשר מעמידה את כל האור והטוב שבה לעולם כולו דרך עם ישראל. 'אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו'.
מה טמון בתורה? התורה אינה רק כספר הוראות מה לעשות ומה לא לעשות. בקבלת התורה בהר סיני ירדה 'נשמה' לעולם. כל מבנה החיים של האומה, החיים המעשיים, החברתיים, הלאומיים והרוחניים התחדשו למדרגה עליונה. התורה לא ניתנה לנו כ'צ'ופר' שטוב איתו אך אפשר לחיות בלעדיו, לא! מדובר כאן במהפכה של ממש, כל מה שהיה ידוע ומוכר מלפני מתן תורה משתנה לחלוטין, מקבל משמעות רוחנית שונה. העולם מקבל 'נשמה'.
נמחיש זאת במשל לאדם שהמציא את האופניים, הוספת מנוע לאופניים לא תהפוך אותם לאופנוע, כי אופנוע צריך מרכב אחר ומערכות אחרות לגמרי, וכן גם אם נוסיף עוד גלגלים לאופניים עם המנוע בכך הם לא יהפכו לרכב, בשביל רכב צריך להחליף את כל המערכות ולא רק להוסיף תוספות כל שהם. כך גם מתן התורה, המעמד בהר סיני הפך את העולם לעולם אחר. התורה הפכה להיות הנשמה של העולם באופן שבלי הנשמה, בלי התורה, העולם לא יכול להתקיים.
כהסברו של המהר"ל על הצורך לכפות עלינו את התורה: 'כי כפה עליהם ההר כגיגית לומר… כי התורה היא הכרחית לקבלה, ואם לא יקבלו התורה – שמה תהא קבורתם. וידוע, כי דברים המוכרחים להיות הם חשובים במעלה יותר, שאי אפשר מבלעדם, ואין קיום לנמצא בזולתם. לכך כפה עליהם ההר כגיגית להודיע מעלת התורה, שאי אפשר מבלעדה כלל'.
דווקא כעת בעת מלחמה, כאשר המימד הלאומי מתחזק בתוכנו, בעז"ה ילך ויתגלה אורה של תורה עלינו ועל כל העולם כולו. 'ברוך אתה ה' אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו'. ■