חיוב תפילה למדנו מאבותינו. לכאורה יסוד התפילה מובן, לאדם הכואב יש פתרון: תפילה. ילך ויבקש רחמים מה'. אך באמת סדר הדברים אינו כך אלא הפוך… נתבונן בפרשתנו. הכאב הגדול של רבקה העקרה זועק עד השמים, יצחק אבינו וודאי היה גדול הדור והתפלל על כולם, אך מה עם אשתו המתייסרת? לכאורה תפילה של יצחק והקב"ה פוקד את העקרה, הלא כן?
לא, כנראה שהענין לא עובד כך, התפילה היא לא פתרון לבעיותינו, התפילה היא מטרה בפני עצמה, והבעיה היא רק הגורם לכך שנזכה להתפלל ולהתקרב להקב"ה.
כתוב בפרשתנו: 'ויעתר יצחק לה' לנוכח אשתו כי עקרה היא [בראשית כה, כא]. רבינו בחיי שם לב לקושי בפסוק הזה, כי לכאורה היה צריך לכתוב ראשית את העיקר, הנושא המרכזי של הפסוק שהוא העקרות של רבקה, ולאחר מכן לכתוב שהיא התפללה, הלא כן?
בא רבינו בחיי ומלמד אותנו את יסוד ועיקר התפילה: 'ומה שהקדים התפלה יתכן לומר שהקדים העיקר, ולמדנו שאין הכוונה שתהיה העקרות סבת התפלה שא"כ הסבה עיקר והתפלה טפל לה, אבל הכוונה לשון הכתוב כי התפלה סבת העקרות, ולומר לך שלא נתעקרה אלא כדי שיתפללו שניהם על הדבר, לפיכך הקדים התפלה שהיא העיקר והסבה הראשונה שבשבילה בא העקרות לרבקה אמנו',
רבינו בחיי לומד מתפילת יצחק ורבקה את כוחה של תפילה: 'ומכאן יש ללמוד עוד כח התפלה שהיא גדולה מאד ואפילו לשנות הטבע' ומצטט את דברי חז"ל ]סוכה דף י"ד] : 'למה נמשלה תפלתן של צדיקים לעתר [כלי המהפך את התבואה], מה עתר זה מהפך הגורן הזה ממקום למקום, כך תפלתן של צדיקים מהפכת דעתו של הקב"ה ממידת אכזריות למדת רחמנות'.
התפילה היא דוגמא לכך שראייתנו והבנתנו בענייני העולם הזה, בקורות אותנו באופן פרטי ובאופן כללי, היא מוגבלת ומטעה. הרבה פעמים דבר מסוים נראה לנו כאסון, סוף העולם, אוי, אוי, אוי… אך באמת לא יעבור זמן רב ונגלה שבדיוק דבר זה הוא הדבר הנכון ביותר, הטוב ביותר והכי מדויק שיכל להיות לנו. וכן להפך: לפעמים נראה לנו שיש משהו שמאוד מאוד רצינו ושהוא יהיה לנו הטוב ביותר אך התברר לבסוף שהוא ממש לא טוב לנו ורק הזיק, חלילה…
גם הרב קוק בעין אי"ה [שבת פ"ב, יד] מלמד את הדבר הזה. לפעמים יש 'פליאה' גדולה בחיי האדם והאדם בטוח שזה לא נכון, שזו טעות אלוקית, שלא יכול להיות, אך אינו מבין שבעצם 'המכה' שהוא קיבל היתה הכנה להתעלות והתקדמות גדולה לו ולמשפחתו ולכל עם ישראל.
הרב קוק מרחיב עקרון זה גם לפן הלאומי-הכללי של עם ישראל: 'וזה הדין נוהג בכל השאלות הגדולות שלפי ערך גדלן, ולפי הערך של גדולת הפעולה הצריכה לבא ע"י הפתרון האמיתי כשיתגלה בעולם, כן צריך שיגדל כח הזעזוע של חסרון הידיעה, של המבוכה הנוראה לפני התגלות מאור האמת'.
הכל תלוי בתפילה! נתפלל לה', נבטח בה', 'טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו' שהכל, כל הקורה לנו, הכל יגלה לעינינו, שהכל לטובה. בעז"ה! ■