כתבה שניה
ישראל לא מצליחה לצמצם את מספר ההרוגים בכבישים
בכתבה הראשונה שהתפרסמה בשבת פרשת נשוא הצגנו את העלייה הדרמטית במספר ההרוגים 199 הרוגים בחדשים ינואר – מאי 2024. המחצית הראשונה מסתיימת עם 230 הרוגים!
כידוע הממשלה, משרד התחבורה והרלב"ד הם הגופים האחראים לטפל ולתת פתרונות לכמות הבלתי נתפסת של הרוגים ופצועים (בדרגות חומרה שונות).
בשטח קורה מעט מאד. א. משרד החינוך עשוי לסגור בשנה"ל תשפ"ה את התכנית לחינוך תעבורתי לכיתות י', בגלל העדר תקציב (התקציב של הרלב"ד קוצץ מ – 17 מיליון שקלים ל – 12 מיליון). תגובת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים "אנו רואים חשיבות ותועלת רבה בחינוך התעבורתי במערכת החינוך. לצערנו עקב קיצוץ נאלצה הרשות לקצץ בתקציב החינוך התעבורתי".
ב. התרגלנו לפגוש בשעות הבוקר ובשעות הצהריים את ילדי משמרות הבטיחות שמפעילים את הבטיחות במעברי החצייה ליד בתי הספר. הנהגים והנהגות נוהגים עפ"י ההוראות של משמרות הבטיחות, ובעצם מי שמנהל את הבטיחות בדרכים בקרבת בתי הספר הם תלמידי כיתות ו'. לצערנו קיים חשש אמיתי לביטול הכנת התלמידים למשימה החשובה בגלל תקציב שקוצץ דרסטית.
מתוך דו'ח מבקר המדינה על מחדל הטיפול בתאונות הדרכים "כבישי ישראל הם פצצה מתקתקת. מאז קום המדינה נהרגו כ- 33 אלף בני אדם.מאחורי כל הרוג עומדת משפחה שחייה נהרסו. מלבד זאת, המחיר הכלכלי של תאונות הדרכים מגיע לכ-16 מיליארד שקל בשנה.
לאורך השנים ממשלות ישראל כשלו במאבק בתאונות הדרכים. שיעור תאונות הדרכים בישראל גדל בעשור האחרון בשעה שבמדינות מובילות באירופה הוא קטן. תקציבי הרלב"ד קוצצו, תקנים רבים במשטרת ישראל אינם מאוישים והממשלה אינה עומדת ביעדיה בתחום זה".
תאונות הדרכים אינן גזרת גורל. הטיפול בנושא חייב לעמוד בראש סדר העדיפויות של שרת התחבורה והממשלה בכללותה. על הממשלה לאמץ יעד של אפס הרוגים במקובל במדינות מובילות באירופה. ■