הרב גבי קדוש

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

הרב גבי קדוש

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭? ‬בית‭ ‬המקדש‭. ‬ובתוכו‭? ‬קודש‭ ‬הקדשים‭. ‬ארון‭ ‬הברית‭. ‬האם‭ ‬סיימנו‭? ‬מעל‭ ‬הארון‭ ‬היו‭ ‬הכרובים‭. ‬מה‭ ‬זה‭ ‬אומר‭ ‬על‭ ‬הכרובים‭ ‬ועל‭ ‬משמעותם‭?‬

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬על‭ ‬עשיית‭ ‬הכרובים‭ [‬שמות‭ ‬כה‭, ‬יח‭]: ‬‮'‬וְעָשִׂיתָ‭ ‬שְׁנַיִם‭ ‬כְּרֻבִים‮…‬‭ ‬וְהָיוּ‭ ‬הַכְּרֻבִים‭ ‬פֹּרְשֵׂי‭ ‬כְנָפַיִם‭ ‬לְמַעְלָה‭, ‬סֹכְכִים‭ ‬בְּכַנְפֵיהֶם‭ ‬עַל‭-‬הַכַּפֹּרֶת‭, ‬וּפְנֵיהֶם‭, ‬אִישׁ‭ ‬אֶל‭-‬אָחִיו‮'‬‭. ‬פרשנים‭ ‬רבים‭ ‬עסקו‭ ‬במהות‭ ‬עניין‭ ‬הכרובים‭, ‬ולכל‭ ‬הפירושים‭ ‬מכנה‭ ‬משותף‭ ‬מאחד‭.‬

בעל‭ ‬הטורים‭ ‬הסביר‭ ‬שהכרובים‭ ‬דומים‭ ‬לשני‭ ‬תלמידי‭ ‬חכמים‭ ‬שלומדים‭ ‬תורה‭ ‬בחברותא‭: ‬‮"‬ופניהם‭ ‬איש‭ ‬אל‭-‬אחיו‮"‬‭- ‬כמו‭ ‬שני‭ ‬חברים‭ ‬שנושאין‭ ‬ונותנין‭ ‬בדברי‭ ‬תורה‭. ‬בספר‭ ‬אמרי‭ ‬דעת‭ [‬תרומה‭ ‬עמ‮'‬‭ ‬ס‮'‬‭] ‬מבאר‭ ‬‮'‬שע‮"‬י‭ ‬ששני‭ ‬תלמידי‭ ‬חכמים‭ ‬נושאין‭ ‬ונותנין‭ ‬בדברי‭ ‬תורה‭ ‬בדרך‭ ‬ענוה‭ ‬שכל‭ ‬אחד‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כתלמיד‭ ‬להתלמד‭ ‬מדברי‭ ‬חברו‭, ‬יוצא‭ ‬הדין‭ ‬אמת‭ ‬לאמיתו‭, ‬ועד‭ ‬כמה‭ ‬חביבים‭ ‬חכמים‭ ‬כאלו‭ ‬לפני‭ ‬הקב‮"‬ה‭ ‬עד‭ ‬שנקבע‭ ‬להיות‭ ‬דוגמת‭ ‬תמונתם‭ ‬הכרובים‭ ‬עומדים‭ ‬על‭ ‬ארון‭ ‬הקודש‭ ‬בקדשי‭ ‬הקדשים‮'‬‭.‬

פירוש‭ ‬שני‭: ‬בספר‭ ‬חמש‭ ‬ידות‭ ‬מבאר‭ ‬שדימוי‭ ‬הכרובים‭ ‬מרמז‭ ‬ליחס‭ ‬בין‭ ‬שני‭ ‬סוגים‭ ‬שונים‭ ‬של‭ ‬מנהיגי‭ ‬העם‭: ‬‮'‬ויהיו‭ ‬פניהם‭ ‬איש‭ ‬אל‭ ‬אחיו‭ ‬כמו‭ ‬שני‭ ‬חברים‭, ‬לרמז‭ ‬שיהיה‭ ‬תמיד‭ ‬שלום‭ ‬ביניהם‭ ‬בין‭ ‬הרבנים‭ ‬וכהני‭ ‬הדת‭ ‬ובין‭ ‬עשירי‭ ‬ומנהיגי‭ ‬העדה‮'‬‭ [‬ח‮"‬א‭, ‬פר‮'‬‭ ‬תרומה‭]. ‬

פירוש‭ ‬שלישי‭: ‬שהכרובים‭ ‬הפונים‭ ‬זה‭ ‬לזה‭ ‬מייצגים‭ ‬את‭ ‬היחס‭ ‬הרצוי‭ ‬בין‭ ‬קבוצות‭ ‬שונות‭ ‬של‭ ‬העם‭, ‬כמו‭ ‬שכתב‭ ‬הרש‮"‬ר‭ ‬הירש‭ [‬שמות‭ ‬כה‭, ‬כ‭]: ‬‮'‬לפיכך‭ ‬מומחש‭ ‬גם‭ ‬כאן‭ ‬ציבור‭ ‬ישראל‭, ‬לא‭ ‬על‭  ‬ידי‭ ‬כרוב‭ ‬אחד‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬שני‭ ‬כרובים‭, ‬על‭ ‬ידי‭ ‬זוג‭ ‬כרובים‭… ‬ידמו‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬לזוגות‭ ‬של‭ ‬כרובים‭: ‬‮'‬פניהם‭ ‬איש‭ ‬אל‭ ‬אחיו‮'‬‭, ‬בשלום‭, ‬בכבוד‭ ‬ובתשומת‭ ‬הלב‭, ‬חייהם‭ ‬איש‭ ‬למען‭ ‬אחיו‭, ‬וכולם‭ ‬ערבים‭ ‬זה‭ ‬לזה‭ ‬ובוטחים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭; ‬‮–‬‭ ‬בשבת‭ ‬אחים‭ ‬גם‭ ‬יחד‭ ‬יפעלו‭ ‬למען‭ ‬שמירת‭ ‬כלל‭ ‬הציבור‭…‬‮'‬‭ ‬

מיקומם‭ ‬של‭ ‬הכרובים‭ ‬מעל‭ ‬לארון‭ ‬הקודש‭ ‬מגלה‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬חשיבות‭ ‬ההקשבה‭, ‬הכבוד‭ ‬ההדדי‭ ‬והחיבור‭ ‬בינינו‭ ‬ובינינו‭ ‬לבין‭ ‬רבונו‭ ‬של‭ ‬עולם‭. ‬הכרובים‭ ‬המוצבים‭ ‬על‭ ‬הכפורת‭ ‬מבטאים‭ ‬את‭ ‬השראת‭ ‬השכינה‭ ‬בעולם‭, ‬בישראל‭, ‬בירושלים‭, ‬במשכן\במקדש‭ ‬ובתוך‭ ‬בית‭ ‬קדשי‭ ‬הקדשים‭. ‬הם‭ ‬כעין‭ ‬תשקיף‭ ‬למצבנו‭ ‬הרוחני‭. ‬צורת‭ ‬עמידתם‭ ‬של‭ ‬הכרובים‭ ‬היא‭ ‬הסמן‭ ‬למצבו‭ ‬הרוחני‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬כפי‭ ‬שחכמים‭ ‬דרשו‭ ‬שהכרובים‭ ‬בזמן‭ ‬המשכן‭ ‬במדבר‭ ‬היו‭ ‬‮'‬וּפְנֵיהֶם‭ ‬אִישׁ‭ ‬אֶל‭ ‬אָחִיו‮'‬‭ [‬שמות‭ ‬כה‭, ‬כ‭] ‬ואילו‭ ‬על‭ ‬הכרובים‭ ‬שהיו‭ ‬בבית‭ ‬המקדש‭ ‬שבנה‭ ‬שלמה‭ ‬המלך‭ ‬נאמר‭: ‬‮'‬וּפְנֵיהֶם‭ ‬לַבָּיִת‮'‬‭ [‬דברי‭ ‬הימים‭ ‬ב‮'‬‭ ‬ג‭, ‬יג‭]. ‬הגמרא‭ ‬מבארת‭ ‬שאין‭ ‬סתירה‭ ‬בפסוקים‭ ‬אלה‭, ‬אלא‭ ‬צורת‭ ‬עמידתם‭ ‬תלויה‭ ‬בישראל‭, ‬בזמן‭ ‬שישראל‭ ‬עושין‭ ‬רצונו‭ ‬של‭ ‬מקום‭ ‬עומדים‭ ‬הכרובים‭ ‬‮'‬איש‭ ‬אל‭ ‬אחיו‮'‬‭ ‬ובזמן‭ ‬שאין‭ ‬ישראל‭ ‬עושין‭ ‬רצונו‭ ‬של‭ ‬מקום‭ ‬‮'‬פניהם‭ ‬לבית‮'‬‭.‬

נראה‭ ‬שהכרובים‭ ‬ומיקומם‭ ‬הם‭ ‬הביטוי‭ ‬הגדול‭ ‬ליסוד‭ ‬של‭ ‬לוחות‭ ‬הברית‭ ‬וקודש‭ ‬הקדשים‭, ‬המפגש‭ ‬‮'‬פנים‭ ‬אל‭ ‬פנים‮'‬‭ ‬עם‭ ‬מציאות‭ ‬רוחנית‭, ‬עם‭ ‬התורה‭, ‬עם‭ ‬רבונו‭ ‬של‭ ‬עולם‭, ‬עם‭ ‬עצמנו‭… ‬היא‭ ‬מציאות‭ ‬שלמה‭, ‬אם‭ ‬קשה‭ ‬לך‭ ‬להסתכל‭ ‬על‭ ‬האחר‭ – ‬אתה‭ ‬לא‭ ‬יכול‭ ‬להסתכל‭ ‬על‭ ‬עצמך‭, ‬על‭ ‬הצלם‭ ‬האלוקי‭ ‬שבך‭, ‬ואתה‭ ‬מפנה‭ ‬מבטך‭ ‬לצדדים‭ ‬אז‭ ‬יש‭ ‬כאן‭ ‬חסרון‭. ‬הכרובים‭ ‬בשיאם‭ ‬הם‭ ‬הביטוי‭ ‬לרוח‭ ‬הקודש‭ ‬ולצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬אשר‭ ‬חי‭ ‬בתוכנו‭. ‬היכולת‭ ‬להסתכל‭ ‬איש‭ ‬אל‭ ‬אחיו‭, ‬לראות‭ ‬את‭ ‬הצלם‭ ‬האלוקי‭ ‬שבכל‭ ‬אחד‭ ‬ואחד‭, ‬לחוש‭ ‬‮'‬שיויתי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬לנגדי‭ ‬תמיד‮'‬‭ ‬זו‭ ‬משעות‭ ‬הכרובים‭ ‬המונחים‭ ‬על‭ ‬לוחות‭ ‬הברית‭ ‬בקודש‭ ‬הקדשים‭.‬‭ ‬■

עוד במדור זה

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…
תולדות- מכה הקודמת לתפילה

תולדות- מכה הקודמת לתפילה

חיוב‭ ‬תפילה‭ ‬למדנו‭ ‬מאבותינו‭. ‬לכאורה‭ ‬יסוד‭ ‬התפילה‭ ‬מובן‭, ‬לאדם‭ ‬הכואב‭…
וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

מאז‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬סדום‭ ‬ועמורה‭ ‬בעקבות‭ ‬מעשיהם‭ ‬הרעים‭ ‬והמושחתים‭, ‬הפכה‭…