1. מלך החגים
פסח הוא החג היהודי הראשון, היחיד בו אומרים הלל בלילה והיחיד שמי שהחמיץ אותו יכול להשלים ולעשות ״פסח שני״.
2. המודל
לא לפחות מ-32 מצוות בתורה הן זכר ליציאת מצרים שהפכה לאתוס מכונן לא רק עבור העם היהודי אלא לאבן דרך בהיסטוריה האנושית ולמקור השראה לתנועות חירות בכל העולם.
3. למען הסדר הטוב
ליל הסדר הוא הלילה החשוב בשנה. את שמו קיבל מסדר הסימנים שעושים בו – קדש, ורחץ וכו׳. אך ישנו הסבר נוסף: בלילה הזה אלוקים ירד לעולמו ׳לעשות סדר׳. המצב הבלתי נסבל בו המצרים הרשעים משעבדים ומנצלים את העם היהודי נפסק ואנחנו יצאנו לחירות.
הבדחנים מוסיפים סיבה שלישית: זה הלילה היחיד בשנה בו הבית באמת מסודר אחרי כל מה שטרחנו בשבועות האחרונים.
דרך אגב, מי שמרגיש שהסדר ארוך ו׳כבד׳ עליו, מוזמן להיזכר באחינו שבתפוצות, שעושים לא ליל סדר אחד, אלא שניים (!), בגלל יום טוב שני של גלויות.
4. ספר השיאים של גינס
הסדר הגדול בעולם נערך בבית חב״ד בקוסמוי, תיאלנד בשנת 2019. השתתפו בו כ-2,500 איש שאכלו מאות ק״ג של מצות, כאלף עופות ושתו כאלף חמש מאות כאלף ליטר של יין.
5. לא בד״ו
פסח יכול לחול רק בארבעה ימים בשבוע. הוא לעולם לא ייצא בימים ב,ד,ו, כי ההשלכה לכך תהיה מצב בעייתי בו יום הכיפורים של אותה שנה צמוד לשבת לפניה או אחריה, והושענא רבה ייצא בשבת ויתבטל מנהג חיבוט הערבות. השנה, תשפ״ד, חג ראשון של פסח יוצא ביום שלישי בשבוע.
6. צופן אתב״ש
ואם נמשיך בשפת הקודים – בחג הפסח רמוזים הימים של כל שאר החגים לפי קוד אתב״ש.
ביום בשבוע בו חל יום א׳ של פסח – יחול תשעה באב. ביום ב׳ של פסח ייצא שבועות וגם יום שחרור ירושלים. ביום ג׳ – ראש השנה. ביום ד׳ – קריאת התורה (=שמחת תורה). ביום ה׳ – צום כיפור. ביום ו׳ – פורים. וביום ז׳ – עצמאות – ה׳ באייר.
7. דם במצות
היו תקופות שיהודים היו מלאי חרדה לקראת פסח מפחד ׳עלילות הדם׳. ההאשמה המוזרה של הגויים שיהודים הורגים ילד נוצרי כדי לערבב את דמו במצות.
לא עזרה הטענה שאכילת דם אסורה לנו מהתורה ואפילו כשיהודי מכין חביתה, אם יימצא דם בביצה היא תושלך מיד לפח. אלפי יהודים נרצחו בפוגרומים בעקבות עלילות דם, והיו מקומות שהרבנים הורו לא לשתות יין אדום בליל הסדר כדי למנוע כל ההאשמה כאילו זה דם.
עלילת הדם האחרונה ארעה בעיר קיילצה בפולין בשנת 1946. שוטרים ואספסוף זועם הרגו למעלה מ-40 יהודים, רובם שורדי שואה שניצלו מהנאצים וקיוו לשום לביתם בפולין.
8. פולמוס מצת מכונה
בשנת 1856 אופה יהודי בעיר וינה שבאוסטריה המציא מכונה לאפיית מצות. עד אז כל מלאכת אפיית המצות נעשתה ביד והייתה כרוכה במאמץ רב. ההמצאה החדשה החלה להתפשט במהירות והדבר גרר התנגדות חריפה מצד כמה מגדולי הרבנים. חלקם טענו שכאשר מכונה חשמלית עושה את העבודה חסרה ה׳כוונה׳ לאפייה לשם מצת מצווה. היו שהסבירו שעלול להישאר בצק בין גלגלי המכונה ויחמיץ.
כנגדם טענו המתירים, ביניהם כמה מגדולי הפוסקים, שאדרבה, מצות מכונה מהודרות יותר וחששות החימוץ קטנים יותר.
כיום רבים משתמשים במצת מכונה, ורק אצל החסידים מקפידים בד״כ על מצה עבודת יד.
9. לאן נעלם משה?
בארבעה מתוך חמשת חומשי התורה הוא מופיע בתור הגיבור המרכזי ושמו מוזכר לא פחות מ-414 פעמים. באופן מפתיע, בהגדה של פסח הוא לא מוזכר בכלל, מלבד בהערה אגבית אחת.
אחד ההסברים לכך הוא המסר שעורכי ההגדה רצו להותיר לדורות הבאים הוא שהגאולה לא תלויה בדמות כזו או אחרת. גם אם מנהיגי הדור שלנו לא יגיעו לקרסוליים של משה, הקב״ה עדיין איתנו והוא יגאל אותנו מצרותינו.
10. ומה עוד?
ביום הראשון של פסח נולד יצחק אבינו ובו נערך המשתה הראשון של אסתר, אחשוורוש והמן.
בט״ו ניסן של שנת 73 לספירה, נפלה מצדה, והסתיים המרד הגדול כנגד הרומאים.
בערב פסח של שנת 1943 פרץ המרד היהודי הגדול ביותר בתקופת השואה, מרד גטו ורשה, בו נלחמו המורדים בגבורה כנגד הנאצים במשך ארבעה שבועות.
ויהי רצון שיתקיים בנו עוד השנה ״כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת״ (מיכה ז׳,טו) ו״בניסן נגאלו, ובניסן עתידין להיגאל״. ■
הרב יוני לביא מראשי ארגון קהלים ומרבני ברקאי