אבי קנטרוביץ | מנכ"ל תנועה והלכה
הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים
הולכי רגל נמנים עם קבוצת משתמשי הדרך הפגיעים, שאינם מוגנים במעטפת הרכב, ולכן אפילו פגיעה של מכונית הנוסעת במהירות נמוכה עלולה לגרום להם נזק חמור.
שליש מההרוגים בתאונות דרכים במדינת ישראל בעשור האחרון היו הולכי רגל. שיעור זה גבוה יותר משיעורם במדינות מערביות רבות כדוגמת ארצות הברית (13%) ומדינות מערב אירופה (15%).
על אף הירידה המתונה בסך כל ההרוגים בתאונות דרכים בישראל שיעור הולכי הרגל ההרוגים נותר ללא שינוי. כדי לחצות את הכביש בבטחה הולכי הרגל נדרשים לתכנן את נתיב החצייה, לאתר את תנועת כלי הרכב בכביש ולהעריך את המרחק מהם, להסיק מסקנות ולהחליט אם לחצות או לא.
ילדים וקשישים נתקלים בקושי בביצוע אחת או יותר ממטלות אלו בשל מגבלות שנובעות מגילם. בקרב הולכי הרגל ההרוגים בתאונות דרכים בולטת היפגעות קשישים מהמגזר היהודי וילדים עד גיל 14.
השיעור הגבוה של הולכי הרגל הנפגעים בתאונות דרכים בישראל מושפע גם מהתנהגותם של הולכי הרגל בסביבת הכביש. כ-25% מהולכי הרגל שנהרגו בתאונות דרכים באזורים העירוניים התפרצו לכביש או חצו אותו שלא במעבר חצייה ולא ליד צומת והיו מוסתרים מעיני הנהגים. באזורים הבין-עירוניים שיעור זה גבוה עוד יותר ומגיע ל-35%. ממצאים מסקר תצפיות הולכי רגל שערכה הרלב"ד מראים כי כ-15% מהולכי הרגל שהגיעו לצומת מרומזר כשהאור היה אדום חצו אותו באור אדום, וכי שיעור ניכר מהולכי הרגל החוצים את הכביש אינם מתבוננים לצדדים טרם החצייה. עוד עולה מן הסקר כי כ-13% מהולכי הרגל חצו את הכביש בזמן שדעתם הייתה מוסחת עקב שימוש בטלפון נייד.
מקומם לחשוב שעלינו לשלם מחיר דמים גבוה בעבור חציית כביש. חובה עלינו לחנך ולהדריך גם את ילדינו כי כדי שלא ניפגע כהולכי רגל עלינו להיות על המדרכה ולא על הכביש; הכביש שייך לכלי הרכב ולא להולכי הרגל.
נחצה את הכביש רק לאחר שקיבלנו זכות, בדקנו שאפשר לממש את הזכות והשתכנענו כי אין שום סכנה בחצייה. ילדים עד גיל 9 לא חוצים כבישים לבד
כתבות נוספות של תנועה כהלכה:
איך להתמודד עם לחץ
שאלה: קורה לי שאני הרבה פעמים לחוצה לפני מבחנים, אירועים או כל מיני סיטאציות בחיים. אני