האם האמת היא דבר יחסי או מוחלט? האם האמת אמורה להיות מושפעת מנסיבות זמן ומקום או שהיא עומדת כחומה בצורה מול “פגעי” הזמן והמקום? אני שואל את השאלות הללו בעקבות הרכבת הממשלה החדשה, אשר הושבעה כממשלה ה-36 של מדינת ישראל בג’ תמוז. העובדה הידועה היא שכמה מחברי הכנסת הנבחרים אמרו דברים מסוימים לפני הבחירות, ובסופו של דבר עשו דברים אחרים. ולעיתים אפילו עשו דברים הפוכים אחרי היוודע תוצאות הבחירות, תוך כדי המו”מ להרכבת הממשלה ואחרי הרכבת הממשלה.
עד כדי כך חשובה ומהותית האמת כמו שדיבר עליה רבן שמעון בן גמליאל במסכת אבות (א’ יח’): “רבן שמעון בן גמליאל אומר על שלשה דברים העולם עומד על הדין ועל האמת ועל המשפט…”
“העולם עומד” – גם במשמעות של ההתנהלות הבסיסית בין בני האדם. היכולת להאמין האחד לדברי השני, היכולת לבטוח בדבריו והנאמנות הבסיסית ביחסים של בני האנוש – הם, הם היסודות שעליהם עומד העולם. בלי אמת העולם לא יוכל להתקיים.
שמעתי לאחרונה ברדיו ממלכתי מראיין השואל פוליטיקאי שדיבר בכאב על הרכבת הממשלה החדשה: “הרי כולם משקרים, זה חלק מהפוליטיקה?” כל כך עצוב לשמוע את ההנחה הבסיסית של מראיין ידוע, ואולי גם של כמה מאזרחי ישראל, אשר מבחינתו שקרים של מנהיגים הוא דבר של מה בכך, נוהל החיים הפשוט והרגיל. כאילו מה אנו בכלל מופתעים שהם משקרים לנו? לשמחתי, אותו פוליטיקאי העמיד את המראיין מיד על טעותו. ובכל זאת, השיח הפוליטי הרווח אינו אמירת אמת או נאמנות למה שאמרת והבטחת.
אני מקווה ומאמין שלכולם ברור שבזוגיות האמת חייבת להיות נר לרגלי שני בני הזוג. חיים זוגיים אינם יכולים להתנהל ללא אמינות ונאמנות של שני בני הזוג. בלתי אפשרי לחשוב על חיי זוגיות כאשר שניהם אינם נאמנים לדיבורם ולמעשיהם ולבני זוגם.
בפראפרזה לדברי רבן שמעון בן גמליאל ניתן לומר: “על שלושה דברים העולם הזוגי עומד על האמת…”