הרב גבי קדוש
וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע
מאז חורבנם של סדום ועמורה בעקבות מעשיהם הרעים והמושחתים, הפכה המילה 'סדום' לסמל של רוע
תנור ואש בברית על הארץ
הברית על ארץ ישראל, שכורת הקב"ה עם אברהם אבינו בפרשתנו, תמוהה ומשונה. המון אימה, חשכה,
ישועת ה' שבסוכה
בתקשורת היו קוראים לימים אלו בין יום הכיפורים לסוכות 'במעבר חד', אכן חד הוא המעבר
ראש השנה: להיות לראש ולא לזנב
א' תשרי, ראשיתה של שנה, הוא התאריך המשמעותי בלוח השנה. ביום זה מתחלפת לה השנה
ימים נוראים: להיות ניצב מול עצמך
בארבע מקומות בלבד בתורה מופיעה המילה 'ניצבים'. אצל אברהם אבינו, כאשר נגלו אליו שלושה מלאכים
כי תבוא: ענווה הקשבה והכרת הטוב
המחלוקת שבה עמנו מצוי חוצה אותנו, מפלגת ומגיעה לרמות קשות של שיסוי ואף שנאה… נראה
לֹא תוּכַל לְהִתְעַלֵּם
מאז בריאתו של האדם הראשון התחבטה האנושות במטרתו ותכליתו של האדם עלי אדמות, מה תפקידו
אלול תשפ"ד: חבית הדמעות וחבית התפילות
כל אחד מאיתנו אשר הולך לישון וחייב לקום בבוקר בשעה יעודה, מכווין לו את הפלאפון
לראות ברכה
עם תום אחד עשר חודשים לשמחת תורה, מסתיימת כעת אמירת הקדיש על מאות מאות
עקב: הגודל שבקוטן
ישנה מילה מיוחדת שהתורה משתמשת בה בתחילת פרשתנו: 'עקב', פותחת התורה ואומרת – 'וְהָיָה עֵקֶב
בית מקדש: מה חסר לנו?
בתחילתו של שיעור שאלתי את הנוכחים מה הדבר הקשה ביותר בימי בין המצרים? קיבלתי תשובות
הסוד במסעות ישראל במדבר
בקריאת המסעות של בני ישראל במדבר בפרשתנו חשים אנו שבכל הארבעים שנה בני ישראל היו
פרשת פנחס- סבלנות אינה וותרנות
שתי תכונות הפכיות יש בבני אדם: הקנאות והסבלנות. הקנאי לא יוכל לסבול עוולה, חוסר צדק,
D.N.A ישראלי
אם היו שואלים אותנו מה המאפיין את אברהם אבינו, היינו מצביעים על צדקותו, אמונתו וחסדיו
פרה אדומה: לדעת שאינך יודע…
בעולם המדע והדור המתועש שבו אנו חיים, קשה להבין כל דבר. אם פעם התאמצנו להבין
לא שוברים את הכלים
תגובתו של משה רבנו על מחלוקתם של קורח ועדתו לא אופיינית, משה רבנו נופל על
'עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ'
כל שנה מחדש, כאשר אנו מגיעים בקריאת התורה לפרשת 'שלח לך', אנו למדים על מרכזיותה
אמונה במצב של חוסר וודאות
התנהלות בני ישראל במדבר היתה באופן מיוחד ומופתי: עם שלם קובע את התנהלות "ּלְפִי הֵעָלוֹת
זהירות, נזירות!
נתחיל בסיפור: בישיבה מסויימת פנה התלמיד אל רבו והתייעץ עמו שהוא רוצה להחמיר בשמירת השבת
נעשה ונשמע: מי גילה לבני רז זה?
הנה זה מגיע, אחרי ציפייה דרוכה של ספירת 49 הימים שבין פסח לשבועות, מגיע מתן
בשורה טובה: ארצכם תהיה שממה?
פרשתנו מצטיינת באוסף קללות לא נעימות… שחלילה יחולו עלינו אם לא נלך בדרך טובים. מלבד
ל"ג בעומר: אסור 'לשרוף'
יום ל"ג בעומר רב בו הנסתר על הנגלה, הוא יום ההילולה של רבי שמעון בר
קדושה: להתאחד ולהגיע לקדושה
בימים אלו אנו מציינים שלושה אירועים משמעותיים ביותר בימי תקומת עמנו בעת החדשה: את יום
כוחן של מילים ובמיוחד בעת מלחמה
אדם המעיין בחוק האזרחי בעניין ‘לשון הרע’ יגלה כמה סלחני הוא החוק וכמה אפשר להכפיש,
שבת הגדול: פועלים גאולה
השבת הסמוכה לחג הפסח נקראת 'שבת הגדול' מטעמים רבים. אחד הטעמים הוא שבשבת שלפני היציאה
לא להחטיא את ההזדמנות
הרצון העז לחזור לשגרה, לחזור למוכר והרגיל, הינו רצון אנושי-טבעי שקיים בנו ובאנושות כולה. חיינו
תָּמִים פָּעֳלוֹ צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא
רבי דוד בן חסין ז"ל, מגדולי המשוררים ופייטני יהדות מרוקו שורר פיוט ארוך בשם 'נחלי
תרומת הדשן: משהו חדש ממשיך
לא, אין זו טעות, משהו חדש הרי לא יכול להמשיך הוא יכול רק להתחיל, אך
עמלק – לפעמים יש מצווה אפילו 'לשנוא'
ישנם מילים שראוי היה שנמעיט מאוד בשימוש בהם לדוגמא המילה 'שנאה', ובכלל בני האדם מתחברים
מכירים את פורים? בואו ונבדוק!
1. למה לעשות דווקא? מדוע מרדכי מתעקש לא להשתחוות להמן? הרי מבחינה הלכתית אין בכך כל
כיצד מחברים חלקים לשלם?
בדרך כלל דבר שלם הוא סך כל חלקיו. נכון לגבי דברים חומריים כגון הרכבת חלקי
פרשת שקלים: להפוך ׳מטבע׳ ל׳אש׳
לשבת הקרובה, לפני ראש חודש אדר, יש שם מיוחד: ׳שבת שקלים׳, מה העניין? בזמן שבית
דרוש: מנהיג עם תודעת שליחות
מנין שואב משה רבנו את הכוח והסבלנות לראות את עם ישראל בשעתו השפלה ביותר, חוטא
להעלות נר תמיד
מרתקת היא הדלקת הנר, מציתים את הגפרור ומצמידים לפתילה, אין כללים קבועים מראש להדלקה, כל
הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל
נותן נשמה לתורה, עם, ארץ ומדינה הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ״ל נולד בליל הסדר
מי באמת חופשי ומי עבד?
עדיין הרושם החזק של מעמד הר סיני ונתינת עשרת הדברות לעם ישראל לא פג, ובאותו
קבלת התורה: נשמה לעולם
דורות רבים חיכה העולם לרגע המכונן הזה, מעמד הר סיני נתינתה לישראל. מרכז פרשתנו הוא
פרשת בשלח- העיצה היחידה: דבר אל בני ישראל ויסעו!
רק שבוע ימים עבר מאז הניסים הגדולים שבני ישראל חוו ביציאתם ממצרים והנה כעת הם
מדוע עשר מכות אם אפשר במכה אחת?
לכמה סבלנות נזקק משה רבינו בשליחויותיו אל פרעה? סבבים רבים של נסיונות לבקש מפרעה את
לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה – האמנם?
אחרי שמשה רבנו מרגיש שנכשל בשליחותו לפרעה לשחרור העם משעבוד מצרים, וכתוצאה מכך חלה החמרה
ציפית לישועה בעת המלחמה – מתורתו של הרב אלישע וישליצקי זצ״ל
הקדמה רבות עסק הרב אלישע זצ"ל בענייני מלחמות ישראל ובמיוחד בדברים שבע"פ בשיעוריו במרחבי הארץ,
פרשת ויחי- וּשְׁלַח אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ לְרָאשֶׁיהָ, שָׂרֶיהָ וְיוֹעֲצֶיהָ
בפרשתנו, במפגש בין יוסף לאביו יעקב, יוסף מגיע עם בניו לבקור חולים אצל אביו יעקב.
פרשת ויגש- לא הכל טוב, אבל הכל לטובה
תחושת החוסר וודאות, הציפייה ללא נודע הינה תחושה מורכבת ומאתגרת. תמיד רוצים אנו להחזיק בהגה,
פרשת מקץ- על חלומות ועל הגשמתן
התורה לא מדלגת על סיפור חלומות ופתרונם, יוסף חולם על אחיו ומשפחתו ואף פותר חלומות
פרשת וישב- חנוכה: להדליק אור בלילה
פרשת וישבחנוכה: להדליק אור בלילה חודש כסלו מסמל את האור, אור הנצחון של המכבים על
פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!
גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד לא מקיים את העיקר? וחוצמזה
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל
מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו חולמים בין חמש לשמונה חלומות
מעשק ושטנה לרחובות
ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים ומתחברים חיבור אמיץ לציווי האלוקי
לא לדלג על השורשים העמוקים
אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא וחיי שרה' היינו אומרים שיסודות
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח
אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי מאור יומם בעינם ליל/ והמון
צו השעה: 'לך לך'
דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות של בחירת אברהם אבינו ואותנו
איתנים בעורף – מנצחים בחזית
התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם אי אפשר אחרת? מדוע הקב"ה
מצום לשמחת הסוכה
חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם של הצום והתפילות עדיין לא
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל
יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום שהתחילו בראש חודש אלול, ימי
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?
ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר מאחורינו, אמירת הסליחות והתפילות והתשובה
חזקו ואמצו
ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי המילים: "חזקו ואמצו", בלשון רבים,
לא להיות כפוי טובה
בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת המינים. מצווה המחנכת אותנו לענווה.
בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך
האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את בנם בגלל שהוא 'זולל וסובא'?
גבול הציות
האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת בחשבון אפשרות של טעות המחוקק
ראה – לפניכם ברכה וקללה
בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה נחשב קללה? כמה סבל, צער
למה אתה לא שומע?
התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ״ – מה הקשר בין
ועשית הישר והטוב -וירשת את הארץ
התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ״ – מה הקשר בין
'איכה' של כפיות טובה
קריאתו של משה רבנו בפרשתנו: ״אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם״, מכינה אותנו לקראת דבריו
כיצד מחזיקים מעמד?
שאלת השאלות בכל זמן של קושי מאתגר היא – כיצד מחזיקים מעמד?יש לפעמים שפשוט מגיעים
הנהגה ב – ס-ב-ל-נ-ו-ת
משה מבקש מה' מחליף: "וידבר משה אל ה' לאמר יפקד ה' א-להי הרוחות לכל בשר
מה בין אברהם לבלעם?
אם היו שואלים אותנו מה ההבדל בין אברהם אבינו עליו השלום לבין בלעם הרשע, מן
פרה אדומה: גבולות השכל
מה הדבר החשוב ביותר בחיים? שכל? רגש? מזל? מכיוון שאין אנו עוסקים במיסטיקה נעזוב עכשיו
לא שוברים את הכלים
מכירים את המצב הזה: התאכזבנו ממשהו מסוים, כעסנו על דבר 'קטן', התבאסנו מחבר, בן זוג,
רואים בעיניים או בלב?
בפרשתנו חוזרת המילה 'לתור' כמה וכמה פעמים ובמיוחד בפרשת המתייחסת למרגלים ששלח משה 'לתור' את
לחיות על פי ה׳!
התנהלות בני ישראל במדבר היתה בסדר מופתי: מסעו של הענן סימן את תזוזת בני ישראל
עולם בלי תורה? אין מצב!
כבר 49 יום שאנו סופרים את ספירת העומר ואנו מייחלים ליום הגדול והנכבד של מתן
חיים בבית וחיים במדבר
עולמנו מחולק לשתי רשויות עיקריות: השהות ב׳בבית׳ והשהות מחוץ לבית, ב׳דרך׳.הבית מקנה לנו עוגן ושקט,
משוואה לא מתמטית
תרגיל מתמטי: אם חמישה חיילים מנצחים מאה לוחמי אויב, כמה חיילים צריך בשביל שינצחו 10,000?
פשוט לומר 'תודה'
כיצד נותנים מתנה לבני אדם? אנו יודעים, אך כיצד נותנים מתנה לאלוקים? בפרשתנו אנו למדים
להיות ממלכה קדושה
אחרי ימי ההוד של ימי הזיכרון וחג העצמאות, ממשיכים אנו לעלות במעלות הקדושים לקיום הציווי
חובת הציבור לשתוק
לא פעם מהרהר בליבי כיצד היה נראה העולם התקשורתי היום אם ה׳חפץ חיים׳ היה חי
ליל הסדר תשפ״ג: מה נשתנה?
בליל התקדש חג, כאשר אנו עומדים כולנו מוכנים לליל הסדר, לימוד ההלכות שלושים יום כבר
חמץ ומצה כמטאפורה לחיינו
מה ההבדל בין חמץ ומצה, הרי שניהם עשויים מקמח ומים? אלא שבעשיית הלחם אנו נדרשים
סכנה: מעשים טובים…
ישנה הרגשה שאחרי שעשינו מעשה טוב, חסד אמיתי – סייענו לזקנים, נתנו צדקה, שימחנו הורים,
יופי – מה מקומו וחשיבותו בחיים?
טור זה צריכים לקרוא עם יד על הלב ולהודות על האמת, האמת הכואבת. עולמנו עולם
מנהיג עם ׳עצבים של ברזל׳
בשיח הציבורי והפרטי עולה לעיתים המילה ׳בגידה׳ – המפלגה בגדה בבוחריה, הח״כ ׳בגד׳ בראש מפלגתו,
להעלות את אור ילדינו
מרתקת היא הדלקת הנר: מציתים את הגפרור ומצמידים לפתילה ויהי אור… אין כללים קבועים מראש
כרובים: להישיר מבט
מה הם ה'כרובים' שהיו מונחים בבית המקדש בתוך קודש הקדשים, על הארון שבו היו מונחים
מי באמת חופשי ומי עבד?
מה המצווה הראשונה שלדעתנו הייתה צריכה להיכתב אחרי עשרת הדברות? אחרי המעמד הנשגב והנורא של
למה לא לחמוד?
אחרי הדברות האוסרים עלינו רציחה, ניאוף וגניבה, חותמת התורה את עשרת הדברות באיסור החמדה, הכולל
'נרגנות' כדרך חיים
פרשתנו עוסקת בנרגנות, ('קיטורים'), ובלשון המקרא 'תלונות'. התלונות על היציאה ממצרים, על הגעגועים לקישואים ולאבטיחים
מאין באנו ולאן אנו הולכים
בתחילת פרשתנו הקב"ה נגלה אל משה וחוזר על הדברים היסודיים של ההבטחה לאבות, על הברית
מנהיג אמת: 'מי אנוכי'?
לע"נ מו"ר הרב אלישע וישליצקי זצ"ל המתבונן בפרשת השבוע בהתנהגותו של המנהיג הראשון של בני
ברכת יעקב אבינו ל'חמורים'
בפרשתנו אנו נפגשים עם 'גן חיות' מגוון. בברכת יעקב אבינו הוא משתמש בדימויים של חיות
מבט אלוקי מול מבט אנושי
העלילה בפרשיותינו שהתחילה בחלומו של יוסף עד להמלכתו למשנה למלך מצרים, ירידתם של יעקב אבינו
חלומות של אור וחושך
ישנם סוגים שונים של חלומות. אומנם בדרך כלל אין אנו מייחסים חשיבות לחלומות, אך ודאי
להתנהל באיטיות עם ילדנו
בכל חוג הורים לומדים על הסמכות ההורית מול הכניעה והפינוק לילדינו. מה גבולות הגזרה בין
כשחולמים אפשר להגיע לשמיים…
תמוה הדבר שדווקא יעקב אבינו, שממנו עתיד לצאת עם ישראל מצטווה לעזוב את הארץ? לידתם
להיות ישר כמו האבות
בכל שנה כאשר אנו חוזרים ונפגשים בפרשיות אלו עם ענקי הדורות, האבות והאימהות של האומה,
מה מנצח את סדום
המילה 'סדום' משמשת בהשאלה לרוע ולרשע. בסדום כידוע הייתה השחתה ברמה של 'חקיקה ממלכתית' –
מעשים קטנים, תוצאות גדולות
אחרי בריאת העולם ונפילתו בדור המבול והפלגה, מגיעים אנו בפרשתנו לאב משפחת ישראל, אברהם אבינו,
לצאת מן התיבה
למדנו בדרך הקשה מדור המבול שאין זכות לעולם מושחת שכולם עושים רע, אך איך מבטיחים
סוכות: חופה של אמונה
סדר ומשמעות שלושת החגים שלנו, פסח, שבועות וסוכות לא כל כך מסתדר. אם חוגגים פסח
יום כיפור: עמוד כגבר ובקש סליחה…
הימים המופלאים שבין ראש השנה לבין יום הכיפורים, ימי תשובה בתחילתה של שנה, ניחנים באווירה
פרשת ניצבים תשפ"ב – ראש השנה: לעצור ולחשוב
ערכו של א' תשרי בלוח העברי אינו רק כתאריך המציין את תחילתה של שנה, ראש
פרשת כי תצא תשפ"ב – דיברה תורה כנגד היצר הרע
'עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר
פרשת שופטים תשפ"ב – אמונת חכמים
'עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר
מתי יגיעו מעשיי למעשה אבותיי?
מדוע בחרה התורה להרחיב בספר בראשית בסיפור האבות והאימהות, לספר על כל התנהלותם בתוך המשפחה
פרשת ראה תשפ"ב – כיצד רואים ברכה?
עם חוש השמיעה כבר נפגשנו, אדם שומע מה שהוא רוצה… קוראים לזה 'שמיעה סובייקטיבית', האם
פרשת עקב תשפ"ב – פירות ארצנו
מי מאיתנו לא אוהב את טעם פירות הקיץ המתוקים והמיוחדים של ארצנו? השווקים ורשתות המזון
פרשת ואתחנן תשפ"ב – הכל הפיך
אחת הטרגדיות של מנהיג ומוביל דרך היא שאינו מגיע לנקודת הסיום, שהוא קיבל שליחות או
פרשת דברים תשפ"ב
מה בין 1954 ל-17?המספר הראשון מציין את מספר השנים שעברו עלינו מאז שחרב בית המקדש
פרשת מסעי תשפ"ב
מה ׳סוד׳ המסעות במדבר?התחושה מקריאת המסעות בפרשתנו היא שבכל ארבעים השנה היינו בניידות בלתי פוסקת
פרשת מטות תשפ"ב
עם ישראל בהנהגת משה רבנו מגיע כמעט לקו הגמר ומיד עומדים להיכנס לארץ ישראל. המחשבות
פרשת פנחס תשפ"ב
את מי אמור לשרת המנהיג? את עצמו או את העם? נראית שאלה מיותרת? תחשבו פעמיים…
פרשת חוקת תשפ"ב
אני משתעשע במחשבה שאם הייתי רַעֲיוֹנַאי [קוֹפִּירַיְטֶר, אדם המייצר רעיונות בתחום הפרסום, ע"פ ויקיפדיה] כיצד
פרשת קרח תשפ"ב
משה רבנו כבר חווה נפילות וסיבוכים של עם ישראל – מחטא העגל הנורא ועד חטא
פרשת שלח תשפ"ב
מדוע דווקא לפני הכניסה לארץ נשלחו מרגלים? מדוע לא נשלחו מרגלים לתור את המדבר לפני
פרשת בהעלותך תשפ"ב
סכסוך פנים משפחתי מתגלה בפרשתנו: אהרן ומרים, אחיו של משה רבנו, מדברים בו סרה וטענתם
פרשת נשא תשפ"ב
אחרי אלפי שנות בראשית ומאות שנות שעבוד במצרים, קיבלנו תורה בהר סיני. לא מדויק לראות
פרשת במדבר תשפ"ב
שחרור העיר העתיקה בכ"ח באייר תשכ"ז, אחרי 19 שנים שהייתה נתונה תחת שלטון ירדני ולא
פרשת בחוקותי תשפ"ב
התורה מציבה בפתח פרשתנו שתי אפשרויות: אם הולכים בחוקות ה' מקבלים שכר, ואם לאו מקבלים
פרשת אמור תשפ"ב
בשירה מַעֲשֶׂה בְּצַיָּר, עוסקת המשוררת לאה גולדברג, בנושא ההתבוננות: ׳יֵשׁ בָּעוֹלָם הַרְבֵּה דְּבָרִים יָפִים, עֵצִים
פרשת קדושים תשפ"ב
מיד לאחר הפסח אנו מציינים בגאווה לאומית גדולה שלושה אירועים משמעותיים ביותר בימי תקומת עמנו
ליל הסדר תשפ"ב
בליל התקדש חג כאשר אנו עומדים כולנו מוכנים לליל הסדר, ההכנות והבישולים כבר כמעט מאחרינו,
פרשת מצורע תשפ"ב
השבת הסמוכה לחג הפסח נקראת "שבת הגדול" מטעמים רבים. הטעם הראשון הוא שבשבת שלפני היציאה
פרשת תזריע תשפ"ב
הרצון העז לחזור לשגרה, לחזור למוכר והרגיל, הינו רצון אנושי טבעי שקיים בנו ובאנושות כולה.
פרשת שמיני תשפ"ב
בתחילת פרשתנו אנו קוראים על טרגדיה משפחתית ולאומית כאחד. באירוע השיא של חנוכת המשכן ארע
פרשת ויקרא תשפ"ב
רבים תמהים על הצורך לעסוק כיום בכל פרטי הדינים וסדר הקרבנות שבספר ויקרא, הרי הם
פרשת פקודי תשפ"ב
נתאר לעצמנו, עם הרבה דמיון יצירתי שתשלומי מס הכנסה והביטוח הלאומי היו על בסיס התנדבותי,
פרשת ויקהל תשפ"ב
נתאר לעצמנו, עם הרבה דמיון יצירתי שתשלומי מס הכנסה והביטוח הלאומי היו על בסיס התנדבותי,
פרשת כי תשא תשפ"ב
נתאר לעצמנו מנהיג אהוב ומוצלח אשר בנה עם, סבל את סבלותיו, ספג בזיונות וכשלונות ומגיע
פרשת תצווה תשפ"ב
אור או אוכל, מה יותר חשוב? נכון, שניהם חשובים ובכל זאת יש הבדל ביניהם. בפרשתנו
פרשת תרומה תשפ"ב
יש משהו נפלא בלשון הקודש, בלשון העברית, למילים עצמן יש משמעות עמוקה ופרשנית. לדוגמא: שורש
פרשת משפטים תשפ"ב
המעבר החד בין הדברים הנשגבים בפרשת יתרו: מתן תורה, מצוות האמונה, שמירת השבת וכבוד הורים
פרשת יתרו תשפ"ב
איך עולמנו היה מושלם ויפה יותר אם היינו הופכים את המילה ׳חייב׳ למילה ׳זכאי׳. במקום
פרשת בשלח תשפ"ב
כמה זמן לקח לנו לצאת ממצרים? לכאורה ממש בזמן קצוב: ׳ויהי בעצם היום הזה יצאו
פרשת בא תשפ"ב
בלתי נתפס במציאות של ימינו הציווי שבני ישראל מצטווים במצרים: כל משפחה לוקחת שה, כבש
פרשת וארא תשפ"ב
כמה פעמים בחיינו אנו נפגשים עם קושי ומחסום? נראה לנו שנכשלנו, אין תקווה, יאוש מוחלט
פרשת שמות תשפ"ב
משה רבנו אשר גדל בבית המלוכה, במנעמיה ובתפנוקיה, רחוק מהשיעבוד וחיי הדוחק שסבלו בני ישראל,
פרשת ויחי תשפ"ב
ה' ישמור, אך העיסוק בכתיבת צוואה בדרך כלל נסתר ולא מדובר, והמון העם חושש מלדבר
פרשת ויגש תשפ"ב
השבוע ניפגש עם שתי בכיות: הבכי על המצור שהיה על ירושלים בעשירי בטבת, אשר הסתיים
פרשת מקץ תשפ"ב
התורה לא מדלגת על חלומות ופתרונם. יוסף חולם על אחיו ומשפחתו וכאן בפרשתנו הוא אפילו
פרשת וישב תשפ"ב
מבוכה גדולה תוקפת אותנו כאשר אנו מתוודעים בפרשת השבוע למכירת יוסף על ידי אחיו. לאיזה
פרשת וישלח תשפ"ב
התורה כותבת על יעקב אבינו: "ויירא יעקב וייצר לו", דווקא בזמן שיעקב נדרש למידת הגבורה
פרשת ויצא תשפ"ב
מה משמעותם של הדברים הגדולים שבחיינו לעומת הדברים הקטנים? אדם שיודע להעריך את חייו אינו
פרשת תולדות תשפ"ב
לא לחינם מאריכה התורה בפרשת חפירת הבארות שיצחק חופר והפלישתים סותמים, ודאי אין התורה מרחיבה
פרשת חיי שרה תשפ"ב
כיצד מודדים 'איכות החיים'? המדידה הידועה כ-OECD התקבלה בעולם. בשיטה זו בוחנים את הביטחון כלכלי
פרשת וירא תשפ"ב
בשבת נציין את יום הולדתו של העם היהודי בהיסטוריה העולמית. היהודי הראשון, אברהם אבינו נבחר
פרשת לך לך תשפ"ב
בשבת נציין את יום הולדתו של העם היהודי בהיסטוריה העולמית. היהודי הראשון, אברהם אבינו נבחר
פרשת נח תשפ"ב
נתאר לעצמנו ששכנינו האהובים מבקשים מאתנו לשמור על הכלב או החתול שלהם לרגל נסיעתם לשבת
פרשת בראשית תשפ"ב
סיפר לי פעם רב ששאל את נכדו: 'איפה אתה'? ענה הנכד בהצבעה על בטנו: 'הנה
פרשת האזינו תשפ"ב
בפרשתנו כתוב הנאום המרכזי והמשמעותי של משה רבנו אל עם ישראל. נאום אשר מתבטא בכריתת
פרשת וילך תשפ"ב
כבר כמעט ארבעים יום שהפיוט בסליחות 'בן אדם מה לך נרדם קום קרא בתחנונים… עמוד
פרשת ניצבים תשפ"א
פרשתנו פותחת במילה החריגה 'נצבים': 'אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם'. מה משמעות המילה? הרמב"ן באר את המילה
פרשת כי תבוא תשפ"א
כמה פעמים ביום אנו חווים את החוויה המפוקפקת של ׳כפיות טובה'? התאמצנו כל כך לעשות
פרשת כי תצא תשפ"א
מאז בריאתו של האדם הראשון התחבטה האנושות מה היא חידת החיים שהעולם נברא למענה ומה
פרשת שופטים תשפ"א
באופן כללי אנו חייבים לציית למערכת המשפט בכדי שלא כל אחד יעשה דין לעצמו ואז
פרשת עקב תשפ"א
עולמנו מורכב מהנאות קטנות וגדולות, הנאה מקריאת ספר טוב, בעשיית מעשה טוב, בקבלת מחמאה או
פרשת ואתחנן תשפ"א
מעמד מתן תורה בצאת בני ישראל ממצרים היה מעמד שנתן תוכן וכיוון לעולם ובמיוחד לעם
פרשת דברים תשפ"א
קריאתו של משה רבנו בפרשתנו: ‘אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם’, מכינה אותנו לקראת דבריו
פרשת מטות מסעי תשפ"א
ארבעים שנה עם ישראל הולך במדבר לקראת כניסתו לארץ ישראל. עם שעבר את הגלות והשעבוד
חומש הדרך
עולמנו מחולק לשתי רשויות עיקריות: החיים "בבית" והחיים "בדרך". הבית בדרך כלל מקנה לנו עוגן,
חיה ותן לחיות
הכותרת נשמעת אצילית, מכבדת, מכילה ותרבותית: ‘חיי ותן לחיות’, לכאורה באמת למה לא? כל אחד
זהירות סכנה! התלהבות יתירה
לשאול האם להתלהבות של האדם יש גבולות זה כמו לשאול האם יש גבול לחיים? האם
מה בין דומיה לדומיה
ימים אלו ימים מלאי עוז וגבורה, הוד והרבה דומיה, ימים שבין יום הזכרון לשואה ולגבורה
אומה לחופש נולדה
כל חגנו, שבתותינו ושאר ימי החול מלאים בזכירת יציאת מצרים, מה יש ביציאת ישראל ממצרים
הבנת הקרבנות: ‘בהגלות אור ה’ על עמו’
רבים תמהים על הצורך לעסוק כיום בכל פרטי הדינים וסדר הקרבנות שבספר ויקרא, הרי אינם
“תעשיית עגלים”
פעמים רבות אני נחשף בקליניקה לסיפורי זוגות אשר בלב ה"בעיה" ביניהם, עומד חוסר תשומת הלב לזוגיות שלהם. אי נתינת זמן איכות, אי התייחסות ואי מתן חשיבות מספקת לזוגיות.