הקיץ הגיע ואיתו הפרסומות הידועות של חברת החשמל, עם שקע ותקע. רגע, פרסומות של חברת החשמל? המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.
אז למה בעצם חברת החשמל עושה פרסומות? היא לא רוצה שנעבור למתחרים (שאין)? היא רוצה אולי שנצרוך יותר חשמל? זה נשמע די מגוחך. אבל למען האמת, אילו הייתה חברת החשמל מונופול עסקי רגיל, לא היו הפרסומות שלה מוזרות כל כך. בסופו של דבר גם מונופול יכול לעודד צרכנים לרכוש יותר מהמוצרים שלו על חשבון מוצרים אחרים. בעולם שבו גוף עסקי היה מקבל מטעם הממשלה מונופול על ייצור החשמל, הייתי מצפה לראות פרסומות של שקע ותקע מעודדים אותי לצרוך דווקא חשמל, וכמה שיותר.

אבל כמו שאולי שמתם לב, לא זה מה ששקע ותקע קוראים לנו לעשות. בדיוק ההפך: הם אומרים לנו לחסוך בחשמל. "כוונו את המזגן כך שבחדר יהיו 25 מעלות", הם אומרים לנו, ואנחנו מהנהנים ומכוונים את המזגן ל-17 מתחת לאפס. אגב, אולי כבר הספקנו לשכוח, אבל בחורף הם ממליצים על 20 מעלות ולא יותר, כי זה "נעים וחמים". 25 זה קר, 20 זה חם. עולמם המופלא של שקע ותקע.
חברת החשמל לא לבד. זוכרים את קמפיין "ישראל מתייבשת" של רשות המים, שקרא לנו לחסוך במים? גם פה זה ההפך מכל גוף שמוכר לנו משהו. טוב, תאמרו. זה דווקא הגיוני. המים עלולים להיגמר, ולכן קוראים לנו לחסוך. אבל זה מוזר. לא רק מים עלולים להיגמר. גם קולה לא מיוצרת ממשאב אין-סופי, ועדיין קוקה קולה לא קוראת לנו לצרוך פחות, ואיכשהו אף פעם לא נגמרת הקולה בחנויות. אז מה מיוחד במים ובחשמל? למה הם מעודדים אותנו לחסוך במקום ההפך?
התשובה אחת: המחיר נמוך מדי. מחיר החשמל בישראל – כמו מחיר המים – אינו נקבע על ידי היצע וביקוש אלא בוועדה ממשלתית, והוא נמוך במכוון. כן, חברת החשמל מפסידה עליכם. אילו היה מחיר החשמל נקבע לפי שיקולים כלכליים, הוא היה גבוה יותר, ואז הייתם חוסכים חשמל בעצמכם, בלי שקע ובלי תקע. חברת החשמל הייתה פותחת עוד תחנות כוח כדי להגדיל את ההיצע (אולי אפילו, חלילה, היו עוד מתחרים נכנסים לשוק), מה שהיה מוריד מחירים ומגיע לאיזון בסוף.
כל זה לא קורה, והמחיר הנמוך מעודד אותנו לבזבז כאילו אין מחר. וזו בעיה, כי באמת אין משאבים אין-סופיים, כי הפסקות חשמל עלולות לקרות בתכיפות רבה יותר ויותר וכי כל חוב של חברת החשמל מתגלגל בסוף אלינו, משלמי המיסים. ובעניין המים, המחיר הנמוך מעודד אותנו לבזבז את מעט המים שיש לנו בארץ.
בעולם מתוקן היה המחיר משקף את ההשקעה האמיתית בחשמל או במים ואת המחסור היחסי במשאבים, ומנגנון השוק היה פועל לטובתנו גם בתחומים האלה, בדיוק כמו שהוא פועל לטובתנו בכל שוק אחר. אבל בעולם המוזר של הפוליטיקה הישראלית מפחדים ממילים כמו היצע וביקוש, וכך החברה היחידה בשוק החשמל עושה פרסומות שמעודדות אותנו, ללא הצלחה, לצרוך כמה שפחות. לכו תבינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *