טור אורח

תשובה ארצישראלית

ד"ר יפה בש

ד"ר יפה בש

רופאת הנקה, אמא ל-4 ניסים מופלאים

רופאת הנקה, אמא ל-4 ניסים מופלאים

שופר, טלית ומחזור

האם סגולת התשובה פועלת רק בארץ ישראל?
אחד מסיווגי המצוות היותר רווחים הוא בין 'מצוות התלויות בארץ' ובין 'מצוות שאינן תלויות בארץ'. על הסוג הראשון נמנות מצוות כדוגמת תרומות ומעשרות, שמיטת קרקעות, ולמעשה גם קורבנות – שאלה אינן נוהגות אלא בארץ ישראל. על הסוג השני נמנות מצוות כדוגמת שבת וסוכה ותפילין ומזוזה, וגם שמיטת כספים – שאלה נוהגות בכל אתר ואתר, הן בארץ ישראל והן חוצה לה. וגם אם נכון הדבר שקדמונים (כרמב"ן ועוד) הצביעו על 'איכות סגולית' נמוכה יותר של קיום מצוות חוצה לארץ, אפילו אותן שמהסוג השני, ברי שאף אסכולה זו סבורה שחובה גמורה לקיימן.
לפי סיווג זה דומה שמצוות הווידוי וסגולת התשובה ראויים להימנות על הסוג השני, ובהתאם לכך יהיו נוהגים בכל אתר ואתר, לא רק בארץ ישראל אלא גם חוצה לה. ואכן אמת, כך הדבר, ומן הידועות שנהגו ישראל להתוודות ולשוב בתשובה בכל מקום שנמצאו ושנמצאים בו.
דווקא בשל כך מפתיעה ביותר לשון הרמב"ם (ספר המצוות, עשה עג), אשר מצא לנכון להדגיש שמצוות הווידוי נוהגת לא רק בארץ ישראל:
"… ועדיין אין משמע וידוי אלא בארץ; מנין אף בגלות? תלמוד לומר 'והתוודו את עוונם ואת עוון אבותם', וכן דניאל אומר 'לך י"י הצדקה ולנו בשת הפנים'… הנה התבאר לך מכל מה שזכרנוהו שהוידוי מצוה… ובין בארץ ובין בחוצה לארץ בין הביא קרבן בין לא הביא קרבן, הוא חייב להתוודות, כמו שאמר יתעלה והתוודו את חטאתם אשר עשו".
מוצא אם כן הרמב"ם לנכון להדגיש שהמצווה נוהגת "אף בגלות… בין בארץ ובין בחוצה לארץ". והרי זה פלא, וכי מדוע שנחשוב אחרת, שמצוות הווידוי וסגולת התשובה אינן נוהגות אלא רק בארץ ישראל? אדרבה, צא וערוך השוואה עם המצוות המקבילות הנ"ל – שבת וסוכה וכו' – שם הרמב"ם לא מצא לנכון להדגיש זאת, ובדין, שכן מדוע שיעלה על דעתך אחרת? ובכל זאת ביחס למצוות תשובה הדגיש זאת – הלוא דבר הוא.
כאמור, רמב"ם נסמך בדבריו על מקרא שאמרו דניאל (ט, ז), מקרא שחוזר ונשנה מידי יום ביומו בסליחות (בני אשכנז): "לך ד' הצדקה ולנו בשת הפנים, כיום הזה לאיש יהודה וליושבי ירושלם ולכל ישראל הקרובים והרחוקים בכל הארצות אשר הדחתם שם במעלם אשר מעלו בך". אם כן כבר דניאל מצא לנכון להדגיש שמצוות הווידוי וסגולת התשובה נוהגות 'בכל הארצות'. משמע, גם בעיניו אין זה מובן מאליו שתשובה תיעשה ותתקבל ליושבי חו"ל; ואף עליו נכון לתהות: מדוע?
אלא שהתקבלות התשובה היא מן הפלאות הגדולות שכמעט בלתי נתפס להבין כיצד היא 'עובדת'. עד כדי כך הדברים קשים, שחז"ל (פסיקתא דרב כהנא, פיסקא כד, ז – שובה) מתארים באופן בהיר וחד את העובדה שאפילו החוכמה, הנבואה ואף התורה, אינן משיגות את עומק העניין, אלא רק הבורא לבדו:
"טוב וישר ה׳ על כן יורה חטאים בדרך וגו' (תהלים כה, ח). שאלו לחכמה – החוטא מהו עונשו, אמרה להם וחטאים תרדף רעה (משלי יג, כא). שאלו לנבואה – החוטא מהו עונשו, אמרה להם הנפש החוטאת היא תמות (יחזקאל יח, ד). שאלו לתורה חוטא מה עונשו, אמרה להם יביא אשם ויתכפר לו. שאלו להקב"ה החוטא מהו עונשו, אמר להם יעשה תשובה ויתכפר לו, הדא היא דכתיב טוב וישר י"י וגו'… על כן יורה חטאים בדרך, שהוא מורה לחטאים דרך שיעשו תשובה. לפיכך הושע מזהיר את ישראל ואומר להם שובה ישראל (הושע יד)".
משהגענו לכך כבר אין לתמוה על קיומה של הנחה מקדמית שסברה שרק בארץ ישראל ייתכנו תשובה, מחילה וכפרה. כשם שקורבנות החטאת והאשם בכלל, וקרבנות יום הכיפורים בפרט, אינם נוהגים אלא בארץ ישראל; וכשם שארץ ישראל מקודשת מכל הארצות; וכשם שרק בה "עיני ה' אלוקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה" (דברים יא, יב), כך היה מקום להניח שכדי שתתקיים סגולת הכפרה הפלאית, הכרח הוא שהיא תתלווה לקורבן, ואם כך הדבר אזי היא לא תנהג אלא רק "לפני ה'", במקדש שבארץ ישראל.
זו הייתה ההווה-אמינא, ואותה באו דניאל ולימים הרמב"ם לשלול: "לך ה' הצדקה ולנו בושת הפנים… לכל ישראל הקרובים והרחוקים, בכל הארצות…". ללמדנו שחסד עשה הבורא עם בריותיו, שאפשר תשובה בכל אתר ואתר, גם ללא קורבן, ולא רק בארץ ישראל.
ואחר הכול, ככל המצוות, אף זו – כוחה והשפעתה של המצווה בארץ ישראל גדול שבעתיים: "בכוחה של שירת התשובה" שהיא מביאה "לתחיית האומה ולשיבת שבותה כימי עולם וכשנים קדמוניות" (ראי"ה קוק, (אורות התשובה יז, ו).

עוד במדור זה

יש תקשורת ויש מציאות, ואין ביניהן קשר כלשהו

יש תקשורת ויש מציאות, ואין ביניהן קשר כלשהו

01הקורס‭ ‬האחרון‭ ‬בתואר‭ ‬שלי‭ ‬עסק‭ ‬בכלים‭ ‬טכנולוגיים‭ ‬שיכולים‭ ‬לנתח‭ ‬כמות‭…
כניסה‭ ‬לעול‭ ‬מצוות

כניסה‭ ‬לעול‭ ‬מצוות

01‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שראה‭ ‬אותנו‭ ‬בישוב‭ ‬בימים‭ ‬האחרונים‭, ‬איחל‭ ‬‮"‬מזל‭-‬טוב‮"‬‭,…
השמחה תנצח

השמחה תנצח

01‭ ‬ האויבים‭ ‬שלנו‭, ‬לאורך‭ ‬הדורות‭, ‬ידעו‭ ‬לעקוב‭ ‬בצורה‭ ‬מדויקת‭…
סימנים מתוקים

סימנים מתוקים

01‭ ‬ שמעתי‭ ‬פעם‭ ‬פירוש‭ ‬משעשע‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬בנפול‭ ‬אויבך‭ ‬אל‭…
המתים‭ ‬הם‭ ‬האנשים‭ ‬החיים‭ ‬ביותר

המתים‭ ‬הם‭ ‬האנשים‭ ‬החיים‭ ‬ביותר

01‭ ‬ השבוע‭ ‬באזכרה‭ ‬של‭ ‬אחותי‭, ‬הרגשתי‭ ‬כבר‭ ‬ותיקה‭ ‬יחסית‭…
הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬איננה‭ ‬מגזר

הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬איננה‭ ‬מגזר

נניח‭ ‬שאני‭ ‬צריך‭ ‬לבחור‭ ‬בין‭ ‬שני‭ ‬מועמדים‭ ‬לתפקיד‭ ‬ציבורי‭ ‬כלשהו‭.…
מי‭ ‬ינוח‭ ‬ומי‭ ‬ינוע

מי‭ ‬ינוח‭ ‬ומי‭ ‬ינוע

01‭ ‬השביתה‭ ‬השבוע‭ ‬הראתה‭ ‬שוב‭, ‬בפעם‭ ‬המי‭ ‬יודע‭ ‬כמה‭, ‬אלו‭…
בגדי‭ ‬הקפלניסטים‭ ‬החדשים

בגדי‭ ‬הקפלניסטים‭ ‬החדשים

01‭ ‬השביתה‭ ‬השבוע‭ ‬הראתה‭ ‬שוב‭, ‬בפעם‭ ‬המי‭ ‬יודע‭ ‬כמה‭, ‬אילו‭…
לעצור‭ ‬את‭ ‬המשא‭ ‬ומתן

לעצור‭ ‬את‭ ‬המשא‭ ‬ומתן

בעת‭ ‬כתיבת‭ ‬שורות‭ ‬אלה‭, ‬נסתיים‭ ‬עוד‭ ‬סבב‭ ‬‮"‬שיחות‮"‬‭ ‬במסגרת‭ ‬מו"מ‭…
רגעים‭ ‬של‭ ‬התבוננות

רגעים‭ ‬של‭ ‬התבוננות

01‭ ‬לפעמים‭ ‬יש‭ ‬רגעים‭ ‬של‭ ‬התבוננות‭ ‬מחודשת‭ ‬והבנה‭ ‬שטעינו‭ ‬בדברים‭…
יוסי‭ ‬דגן‭: ‬דו"ח‭ ‬מבקר‭ ‬המדינה‭ ‬מוכיח‭ ‬שהיה‭ ‬ניתן‭ ‬למנוע‭ ‬את‭ ‬הפיגוע‭ ‬הרצחני‭ ‬בחולון

יוסי‭ ‬דגן‭: ‬דו"ח‭ ‬מבקר‭ ‬המדינה‭ ‬מוכיח‭ ‬שהיה‭ ‬ניתן‭ ‬למנוע‭ ‬את‭ ‬הפיגוע‭ ‬הרצחני‭ ‬בחולון

הפיגוע‭ ‬בחולון‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬בו‭ ‬נרצחו‭ ‬רינה‭ ‬דניב‭ ‬ואברהם‭ ‬סומיכי‭,…
תופעת‭ ‬בן‭ ‬גביר

תופעת‭ ‬בן‭ ‬גביר

01‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬ימים‭ ‬אדם‭ ‬חביב‭ ‬פרסם‭ ‬טור‭ ‬דעה‭ ‬באחד‭…
סנקציות‭ - ‬רק‭ ‬נגד‭ ‬צד‭ ‬אחד

סנקציות‭ - ‬רק‭ ‬נגד‭ ‬צד‭ ‬אחד

01‭ ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭ ‬בשעת‭ ‬צהריים‭ ‬מוקדמת‭ ‬קראו‭ ‬לאיתמר‭ ‬לקבינט‭. ‬קבינט‭…
כלבי‭ ‬השמירה‭ ‬של‭ ‬הדמוקרטיה

כלבי‭ ‬השמירה‭ ‬של‭ ‬הדמוקרטיה

01‭ ‬אין‭ ‬לי‭ ‬כוונה‭ ‬לזרוק‭ ‬אבן‭ ‬בבאר‭ ‬ממנה‭ ‬אני‭ ‬מסיימת‭…
זהירות‭, ‬דוקרנים‭!‬

זהירות‭, ‬דוקרנים‭!‬

אחד‭ ‬המדורים‭ ‬האהובים‭ ‬בעלון‭ ‬זה‭, ‬הוא‭ ‬מדור‭ ‬הסטטוסים‭. ‬אלו‭ ‬משפטים‭…
המאבק‭ ‬בקייטנות

המאבק‭ ‬בקייטנות

01‭ ‬בשבועות‭ ‬האחרונים‭  ‬אני‭ ‬בודקת‭ ‬בגרויות‭ ‬בלשון‭ ‬עברית‭ ‬של‭ ‬עולים‭…