טור אורח

תשובה ארצישראלית

שופר, טלית ומחזור

האם סגולת התשובה פועלת רק בארץ ישראל?
אחד מסיווגי המצוות היותר רווחים הוא בין 'מצוות התלויות בארץ' ובין 'מצוות שאינן תלויות בארץ'. על הסוג הראשון נמנות מצוות כדוגמת תרומות ומעשרות, שמיטת קרקעות, ולמעשה גם קורבנות – שאלה אינן נוהגות אלא בארץ ישראל. על הסוג השני נמנות מצוות כדוגמת שבת וסוכה ותפילין ומזוזה, וגם שמיטת כספים – שאלה נוהגות בכל אתר ואתר, הן בארץ ישראל והן חוצה לה. וגם אם נכון הדבר שקדמונים (כרמב"ן ועוד) הצביעו על 'איכות סגולית' נמוכה יותר של קיום מצוות חוצה לארץ, אפילו אותן שמהסוג השני, ברי שאף אסכולה זו סבורה שחובה גמורה לקיימן.
לפי סיווג זה דומה שמצוות הווידוי וסגולת התשובה ראויים להימנות על הסוג השני, ובהתאם לכך יהיו נוהגים בכל אתר ואתר, לא רק בארץ ישראל אלא גם חוצה לה. ואכן אמת, כך הדבר, ומן הידועות שנהגו ישראל להתוודות ולשוב בתשובה בכל מקום שנמצאו ושנמצאים בו.
דווקא בשל כך מפתיעה ביותר לשון הרמב"ם (ספר המצוות, עשה עג), אשר מצא לנכון להדגיש שמצוות הווידוי נוהגת לא רק בארץ ישראל:
"… ועדיין אין משמע וידוי אלא בארץ; מנין אף בגלות? תלמוד לומר 'והתוודו את עוונם ואת עוון אבותם', וכן דניאל אומר 'לך י"י הצדקה ולנו בשת הפנים'… הנה התבאר לך מכל מה שזכרנוהו שהוידוי מצוה… ובין בארץ ובין בחוצה לארץ בין הביא קרבן בין לא הביא קרבן, הוא חייב להתוודות, כמו שאמר יתעלה והתוודו את חטאתם אשר עשו".
מוצא אם כן הרמב"ם לנכון להדגיש שהמצווה נוהגת "אף בגלות… בין בארץ ובין בחוצה לארץ". והרי זה פלא, וכי מדוע שנחשוב אחרת, שמצוות הווידוי וסגולת התשובה אינן נוהגות אלא רק בארץ ישראל? אדרבה, צא וערוך השוואה עם המצוות המקבילות הנ"ל – שבת וסוכה וכו' – שם הרמב"ם לא מצא לנכון להדגיש זאת, ובדין, שכן מדוע שיעלה על דעתך אחרת? ובכל זאת ביחס למצוות תשובה הדגיש זאת – הלוא דבר הוא.
כאמור, רמב"ם נסמך בדבריו על מקרא שאמרו דניאל (ט, ז), מקרא שחוזר ונשנה מידי יום ביומו בסליחות (בני אשכנז): "לך ד' הצדקה ולנו בשת הפנים, כיום הזה לאיש יהודה וליושבי ירושלם ולכל ישראל הקרובים והרחוקים בכל הארצות אשר הדחתם שם במעלם אשר מעלו בך". אם כן כבר דניאל מצא לנכון להדגיש שמצוות הווידוי וסגולת התשובה נוהגות 'בכל הארצות'. משמע, גם בעיניו אין זה מובן מאליו שתשובה תיעשה ותתקבל ליושבי חו"ל; ואף עליו נכון לתהות: מדוע?
אלא שהתקבלות התשובה היא מן הפלאות הגדולות שכמעט בלתי נתפס להבין כיצד היא 'עובדת'. עד כדי כך הדברים קשים, שחז"ל (פסיקתא דרב כהנא, פיסקא כד, ז – שובה) מתארים באופן בהיר וחד את העובדה שאפילו החוכמה, הנבואה ואף התורה, אינן משיגות את עומק העניין, אלא רק הבורא לבדו:
"טוב וישר ה׳ על כן יורה חטאים בדרך וגו' (תהלים כה, ח). שאלו לחכמה – החוטא מהו עונשו, אמרה להם וחטאים תרדף רעה (משלי יג, כא). שאלו לנבואה – החוטא מהו עונשו, אמרה להם הנפש החוטאת היא תמות (יחזקאל יח, ד). שאלו לתורה חוטא מה עונשו, אמרה להם יביא אשם ויתכפר לו. שאלו להקב"ה החוטא מהו עונשו, אמר להם יעשה תשובה ויתכפר לו, הדא היא דכתיב טוב וישר י"י וגו'… על כן יורה חטאים בדרך, שהוא מורה לחטאים דרך שיעשו תשובה. לפיכך הושע מזהיר את ישראל ואומר להם שובה ישראל (הושע יד)".
משהגענו לכך כבר אין לתמוה על קיומה של הנחה מקדמית שסברה שרק בארץ ישראל ייתכנו תשובה, מחילה וכפרה. כשם שקורבנות החטאת והאשם בכלל, וקרבנות יום הכיפורים בפרט, אינם נוהגים אלא בארץ ישראל; וכשם שארץ ישראל מקודשת מכל הארצות; וכשם שרק בה "עיני ה' אלוקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה" (דברים יא, יב), כך היה מקום להניח שכדי שתתקיים סגולת הכפרה הפלאית, הכרח הוא שהיא תתלווה לקורבן, ואם כך הדבר אזי היא לא תנהג אלא רק "לפני ה'", במקדש שבארץ ישראל.
זו הייתה ההווה-אמינא, ואותה באו דניאל ולימים הרמב"ם לשלול: "לך ה' הצדקה ולנו בושת הפנים… לכל ישראל הקרובים והרחוקים, בכל הארצות…". ללמדנו שחסד עשה הבורא עם בריותיו, שאפשר תשובה בכל אתר ואתר, גם ללא קורבן, ולא רק בארץ ישראל.
ואחר הכול, ככל המצוות, אף זו – כוחה והשפעתה של המצווה בארץ ישראל גדול שבעתיים: "בכוחה של שירת התשובה" שהיא מביאה "לתחיית האומה ולשיבת שבותה כימי עולם וכשנים קדמוניות" (ראי"ה קוק, (אורות התשובה יז, ו).

עוד במדור זה

קומו צאו

קומו צאו

01‭ ‬כולנו‭ ‬רוצים‭ ‬גאולה‭, ‬אבל‭ ‬לפעמים‭ ‬מתקשים‭ ‬לקבל‭ ‬אותה‭ ‬בתחילתה‭…
בעיטה מעוררת באמצע הלילה

בעיטה מעוררת באמצע הלילה

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬גאולתם‭ ‬של‭ ‬ישראל‭. ‬הם‭ ‬מאמינים‭ ‬בני‭ ‬מאמינים‭.…
צמח בר מוגן

צמח בר מוגן

01‭ ‬בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬הלכתי‭ ‬לישון‭ ‬אשת‭ ‬חבר‭ ‬כנסת‭, ‬וקמתי‭ ‬אשת‭…
המגזר הקפלניסטי לאן

המגזר הקפלניסטי לאן

לפי‭ ‬מה‭ ‬יודעים‭ ‬מהי‭ ‬זכותו‭ ‬הטבעית‭ ‬של‭ ‬אדם‭?‬התשובה‭ ‬היא‭ ‬נורא‭…
הוד מעלתו המקצועי

הוד מעלתו המקצועי

זה‭ ‬יהיה‭ ‬איום‭ ‬ונורא‭ ‬וניגוד‭ ‬עניינים‭ ‬אם‭ ‬ביבי‭ ‬ימנה‭ ‬את‭…
אי אפשר להתבלבל בין ארור המן לברוך מרדכי

אי אפשר להתבלבל בין ארור המן לברוך מרדכי

01‭ ‬ המירוץ‭ ‬לפורים‭ ‬מלא‭ ‬בהתלבטויות‭ ‬צבעוניות‭. ‬כל‭ ‬שנה‭, ‬לא‭…
מקור העוצמה

מקור העוצמה

01‭ ‬כמעט‭ ‬כל‭ ‬אדם‭ ‬שמדבר‭ ‬איתי‭ ‬יותר‭ ‬משתי‭ ‬דקות‭ ‬ברציפות‭…
פרשת משפטים בושה

פרשת משפטים בושה

בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬הושבע‭ ‬יצחק‭ ‬עמית‭ ‬לנשיא‭ ‬בית‭ ‬המשפט‭ ‬העליון‭. ‬יצחק‭…
קצת אומץ, חברים.

קצת אומץ, חברים.

01‭ ‬היועצת‭ ‬המשפטית‭ ‬לממשלה‭, ‬אוי‭ ‬היועצת‭. ‬מה‭ ‬עוד‭ ‬היא‭ ‬צריכה‭…
פתאום מותר לחשוב

פתאום מותר לחשוב

לפעמים‭ ‬יש‭ ‬איזו‭ ‬מלה‭ ‬שהכל‭ ‬יודעים‭ ‬שאסור‭ ‬להגיד‭ ‬אותה‭. ‬דעה‭…
הטרור משתלם?

הטרור משתלם?

01‭ ‬השבוע‭ ‬התגלה‭ ‬עוד‭ ‬פרט‭ ‬בעסקת‭ ‬הכניעה‭; ‬מחבלים‭ ‬רוצחים‭ ‬שמשתחררים‭…
חזון נתניהו

חזון נתניהו

המערכת‭ ‬הפוליטית‭ ‬מתחמקת‭ ‬כבר‭ ‬שנה‭ ‬ורבע‭ ‬מלדון‭ ‬בשאלת‭ ‬היום‭ ‬שאחרי‭,…
משענת הקנה הרצוץ

משענת הקנה הרצוץ

המלחמה‭ ‬מתקדמת‭ ‬בעצלתים‭ ‬כבר‭ ‬שנה‭ ‬ורבע‭. ‬נכנסים‭ ‬ויוצאים‭ ‬וחוזרים‭ ‬ובורחים‭…
חוזה המדינה

חוזה המדינה

השבוע‭ ‬הסתחררו‭ ‬אצלי‭ ‬רגשות‭ ‬סותרים‭. ‬החטופות‭ ‬השתחררו‭ ‬מידי‭ ‬שוביהן‭ ‬הרצחניים‭,…
השיקול המקצועי והאישי הוא אידאולוגי

השיקול המקצועי והאישי הוא אידאולוגי

אחת‭ ‬הטענות‭ ‬המושמעות‭ ‬הרבה‭ ‬לאחרונה‭ ‬היא‭ ‬‮"‬אם‭ ‬הבן‭ ‬שלך‭ ‬היה‭…
על מנהיגות וההפך ממנה

על מנהיגות וההפך ממנה

“ידינו‭ ‬לא‭ ‬שפכו‭ ‬את‭ ‬הדם‭ ‬הזה‭". ‬כך‭ ‬מצווה‭ ‬התורה‭ ‬את‭…